Citat från
Sveriges Televisions löpande rapportering:
Covidpatienter nekas vid fulla sjukhus i Kabul
Två stora sjukhus i Afghanistans huvudstad Kabul har tvingats stänga dörrarna för nya covidpatienter då alla vårdplatser är upptagna, larmar läkare.
Det krigshärjade landet kämpar med en svår tredje smittovåg. På måndagen registrerades 71 nya covidrelaterade dödsfall. Totalt har myndigheterna noterat närmare 3 700 dödsfall, men mörkertalet befaras vara stort på grund av låg grad av testande.
...
Amnesty International larmade i förra veckan om den allt svårare pandemisituationen i Afghanistan. "Utan brådskande internationellt stöd för att trycka tillbaka smittspridningen riskerar situationen att utvecklas bortom kontroll", skrev människorättsorganisationens Sydasienexpert Zaman Sultani.
Larmade Amnesty International någonsin när det rådde kris på belgiska och franska sjukhus? Efterlyste Amnesty International internationellt stöd till Europa, när Europa var den hårdast drabbade kontinenten? Eller är det bara vissa länder som Amnesty International anser vara viktiga nog för att det ska vara befogat att begära internationellt stöd?
Jag har fått intrycket att även WHO, under ledning av Tedros Adhanom Ghebreyesus, hellre tänker på fattiga länder än västländer. Tedros har uttryckt hur tragisk situationen är i exempelvis Indien. Har han uttryckt motsvarande sympatier för hårt drabbade västländer? Vad jag har läst om Tedros Adhanom Ghebreyesus, så ägnar han sig mest åt att kritisera västländer för att inte dela med sig av sina vacciner i så stor omfattning som Tedros önskar. Men har Tedros någonsin erkänt att västländerna är synnerligen hårt drabbade av epidemin, och därför förtjänar företräde till vaccinerna? Det är ju faktiskt västländerna själva som har framställt vaccinerna.
Jag anser att Världen behöver mobilisera för att hjälpa Sydamerika och Indien. Men jag blir provocerad av att vissa godhetspredikanter väljer att blunda för den tragedi som många västländer har gått igenom.