2021-06-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Allt tillbaka till Big Bang.
Är du medveten om att din tro är dogmatisk övertygelse?
Dogmatiker kännetecknas annars just av oförmågan att sakligt ifrågasätta sin övertygelse..

Frågan om determinism kan vi väl lämna öppen tills dess faktiska experiment stärkt eller falsifierat hypotesen, eller du åtminstone presenterat sunda sakliga skäl för oss att anta naturlagarnas determinerande av våra mentala tankeprocesser?

Kan du specificera vilka dessa naturlagar är och hur de interagerar vid medvetna beslutsprocesser?
Hur många potentiella framtider menar du existerar?
Vad säger vetenskapen?
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-06-15 kl. 16:17.
Citera
2021-06-15, 16:13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Din gissning är lika bra som min. Men att något i henne, separat från resten av universum och dess "naturlagar", väljer är en logisk motsägelse.
Om något utanför henne väljer åt henne så är hon INTE fri. Men det är ju inte så det funkar. Hjärnan väljer ju åt sig själv. Fritt.
Citera
2021-06-15, 16:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Allt tillbaka till Big Bang.

Jag saknar två oxeltänder förutom visdomständerna. Jag kan spåra upprinnelsen till det tillbaka till 1978, när min mor köpte Coca-Cola till mig varje lördag, samtidigt som jag slarvade med att borsta tänderna. På samma sätt skulle man kunna spåra allt tillbaka till tidens början, om det vore möjligt att veta alla detaljer.

Det var mer menat som en retorisk fråga för att belysa en vanlig dumhet.
Man kan inte först anse att individen inte kan styra sina handlingar för att i nästa sekund prata om att forskare kan styra individers hjärnor.
Citera
2021-06-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om något utanför henne väljer åt henne så är hon INTE fri. Men det är ju inte så det funkar. Hjärnan väljer ju åt sig själv. Fritt.

Egen vilja är inte samma sak som fri vilja.
Citera
2021-06-15, 16:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Din gissning är lika bra som min. Men att något i henne, separat från resten av universum och dess "naturlagar", väljer är en logisk motsägelse.

Kan du länka till någon i denna tråd som argumenterar för det du just skrev?
Citera
2021-06-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Egen vilja är inte samma sak som fri vilja.
Inte för den som inte är fri, men för den frie är egen vilja detsamma som fri vilja.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-06-15 kl. 16:34.
Citera
2021-06-15, 16:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nej, en bil har inga upplevelser och reagerar därmed inte till upplevelsernas Värld. Helt andra förutsättningar alltså.

Ja det är inte lätt att acceptera, men om man ska ta dem på orden så har bilar förutsättningar att skriva erotiska noveller.
Citera
2021-06-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Inte för den som inte är fri, men för den frie är egen vilja detsamma som fri vilja.

Du styrs till 100% av arv och miljö, var finns utrymmet för den fria viljan menar du?
Citera
2021-06-15, 16:41
Medlem
Citat:
Du styrs till 100% av arv och miljö, var finns utrymmet för den fria viljan menar du?
Jag ÄR mitt arv och min miljö, alltså styr JAG till 100%?

Vad menar du med att ’vi styrs till 100% av arv och miljö’?
Är det ett tomt påstående? Var har du evidensen?
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-06-15 kl. 16:53.
Citera
2021-06-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Jag ÄR mitt arv och min miljö, alltså styr JAG till 100%?

Vad menar du med att ’vi styrs till 100% av arv och miljö’?
Är det ett tomt påstående? Var har du evidensen?

Det är väl snarare ett argument mot fri vilja.
Citera
2021-06-15, 17:09
Medlem
Citat:
Det är väl snarare ett argument mot fri vilja.
Vilket?

Vad jag kan se har du inget argument att tala om..
Citera
2021-06-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är paradoxalt när människor blir "troende" på "vetenskap" när vetenskaplig tänkande beror på vår förmåga till kritisk tänkande och inte att blint tro på något man såg någon vetenskapsman säga någon gång på youtube.

Här är en bra VETENSKAPLIG artikel som visar just sådan kritisk tänkande inför vad som egentligen bevisades med experimentet som ville bevisa att fria val inte existerar:

https://blogs.scientificamerican.com/observations/how-a-flawed-experiment-proved-that-free-will-doesnt-exist/
Intressant artikel. Det där med att beslut fattas innan man är medveten om dem har jag hört tidigare, men jag har aldrig läst underlaget och/eller kritiken mot experimentet.

Det här stycket var också intressant:

Citat:
As McGilchrist puts it, Libet’s apparent findings are only problematic "if one imagines that, for me to decide something, I have to have willed it with the conscious part of my mind. Perhaps my unconscious is every bit as much 'me.'" Why shouldn't your will be associated with deeper, less conscious areas of your mind (which are still you)? You might sense this if, while trying Libet’s experiment, you find your wrist just seeming to move of its own accord. You feel that you have somehow made the decision, even if not wholly consciously.
Egentligen är det kanske som han säger, att det omedvetna är en lika stor del, och att det beslut som fattas bara är delvis det medvetna beslutet. I så fall borde det vi kallar fri vilja bara vara en växelverkan mellan två olika system som följer olika regelverk, men där bara det ena regelverket är känt. Det kan ligga något i det när man tänker på det från sina egna erfarenheter. I så fall finns det ju inte fri vilja, bara illusionen av den i och med att delar av inputen till beslutet kommer från en okänd beräkning. Hade vi känt till hur beräkningarna sker i det omedvetna, vilka regler de följer osv, hade vi kunnat förutse alla handlingar.

Kan man då programmera en robot med fri vilja? Två system som ger och tar input från varandra, men där bara det ena systemet har kända regler och kända beräkningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in