2021-06-15, 11:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Som sagt, all vetenskap tyder på att det finns inga fria val.

Det är paradoxalt när människor blir "troende" på "vetenskap" när vetenskaplig tänkande beror på vår förmåga till kritisk tänkande och inte att blint tro på något man såg någon vetenskapsman säga någon gång på youtube.

Här är en bra VETENSKAPLIG artikel som visar just sådan kritisk tänkande inför vad som egentligen bevisades med experimentet som ville bevisa att fria val inte existerar:

https://blogs.scientificamerican.com/observations/how-a-flawed-experiment-proved-that-free-will-doesnt-exist/
Citera
2021-06-15, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast i sak är den ju korrekt. En bil, och en hjärna, är båda strukturer/fenomen i detta universum som agerar/fungerar enligt exakt samma förusättningar.

Precis. De försöker bara finta bort det med att blanda in allt möjligt annat.
Citera
2021-06-15, 14:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Forskare har lyckats styra en människa genom att stimulera olika områden i personens hjärna.

Vem styr forskarens hjärna?
Citera
2021-06-15, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vem styr forskarens hjärna?

Allt tillbaka till Big Bang.

Jag saknar två oxeltänder förutom visdomständerna. Jag kan spåra upprinnelsen till det tillbaka till 1978, när min mor köpte Coca-Cola till mig varje lördag, samtidigt som jag slarvade med att borsta tänderna. På samma sätt skulle man kunna spåra allt tillbaka till tidens början, om det vore möjligt att veta alla detaljer.
Citera
2021-06-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Allt tillbaka till Big Bang.

Jag saknar två oxeltänder förutom visdomständerna. Jag kan spåra upprinnelsen till det tillbaka till 1978, när min mor köpte Coca-Cola till mig varje lördag, samtidigt som jag slarvade med att borsta tänderna. På samma sätt skulle man kunna spåra allt tillbaka till tidens början, om det vore möjligt att veta alla detaljer.
Så hur spårar vi att du och jag har olika hårfärg om allt började från ingenting? Är din början annorlunda än min?
Citera
2021-06-15, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Så hur spårar vi att du och jag har olika hårfärg om allt började från ingenting? Är din början annorlunda än min?

Hårfärgen har med gener att göra
Citera
2021-06-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hårfärgen har med gener att göra
Ja?

Du sa att allt gick att spåra tillbaka till tidens början. Hur är det möjligt att spåra exempelvis våra gener till tiden före inflationen då det lilla universumet inte hade plats med lika mycket information som det stora universumet efter inflationen?

Jag bara undrar i all välmening eftersom jag är uppriktigt nyfiken på hur man gör.
Citera
2021-06-15, 15:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Fast i sak är den ju korrekt. En bil, och en hjärna, är båda strukturer/fenomen i detta universum som agerar/fungerar enligt exakt samma förusättningar.

Du är väl medveten om att samma slags elementarpartiklar ingår i alla ämnen?
Inte säger väl jag då att avföring är mat och att båda ska behandlas likvärdigt?
Citera
2021-06-15, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ja?

Du sa att allt gick att spåra tillbaka till tidens början. Hur är det möjligt att spåra exempelvis våra gener till tiden före inflationen då det lilla universumet inte hade plats med lika mycket information som det stora universumet efter inflationen?

Jag bara undrar i all välmening eftersom jag är uppriktigt nyfiken på hur man gör.

Jag sa inte att det gick heller, jag sa om.
Citera
2021-06-15, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du är väl medveten om att samma slags elementarpartiklar ingår i alla ämnen?
Inte säger väl jag då att avföring är mat och att båda ska behandlas likvärdigt?

Om man inte är Hertigen, Biskopen, Domaren, Presidenten, Veronica Moser eller Toalettslynan...

Om man kunde flytta om molekylerna i avföring precis som man ville, så skulle man kunna göra mat av den. Faktiskt gör ju bönderna just det, även om det tar flera månader.
Citera
2021-06-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vem väljer då åt henne? Är den som väljer åt henne utanför henne själv på något sätt?

Är det någonslaggs kosmisk lotteri som du tror väljer åt henne? Eller är det en slags newtoniansk klockverk som plötsligt kastar medvetandet in i klarsynthet? Typ någonslags biljardbord inne i hjärnan som på måfå blir klarsynt?

Din gissning är lika bra som min. Men att något i henne, separat från resten av universum och dess "naturlagar", väljer är en logisk motsägelse.
Citera
2021-06-15, 16:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Din gissning är lika bra som min. Men att något i henne, separat från resten av universum och dess "naturlagar", väljer är en logisk motsägelse.

Upplevelser kanske går emot Universums naturlagar, du kan inte förklara uppelevelser utifrån Universums naturlagar idag, så pass mycket kan vi säga med säkerhet.

Även det är ändå oviktigt, Universums naturlagar har helt uppenbart skapat 2 kategorier av "materia", dels materia som processerar information och dessutom upplever den och tar beslut utifrån sina upplevelser, dels materia som varesig processerar information eller upplever saker.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-15 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in