Citat:
Och jag förundras över din. Det bor närmare 8 miljarder på den här planeten och i storleksordningen 3 miljoner människor har dött med covid. De allra flesta är över 80 år eller så har de andra underliggande sjukdomar. Jag är varken över 80 år eller har underliggande sjukdomar. Risken är så löjligt liten för att bli allvarligt sjuk och när jag dessutom redan haft viruset så förstår jag inte vad jag ska med det där vaccinet till nu som inte ens är helt färdigt.
säker kan jag inte vara men då är det mitt problem i sådana fall. Vaccinerna ger inte 100% skydd de heller.
Du får googla, men vacciner går inte att få fram så snabbt utan nödgodkännande.
Studierna är inte helt klara. Det dröjer några år innan dessa vacciner är fullständigt klara och säkra. Fram till dess vet ingen vad de långsiktiga effekterna ger.
Men jösses. Det har gått ett halvår. Det här dröjer några år innan vi vet hur det blir. Jag kommer att vänta tills det är 100% klart och godkänt
Jag tror att vi behöver förstå att vissa är mer i riskzonen än andra för att bli allvarligt sjuka i covid. Och är man i riskzonen (exempelvis multisjuk, överviktig, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes etc) så ska man såklart överväga att vaccinera sig och delta i experimentet.
Men vi som bryr oss om vår hälsa och inte lider av dessa sjukdomar har inte alls samma risk för att råka illa ut.
som sagt. 3 miljoner av 8 miljarder människor har dött och de flesta är mycket gamla. Hur i hela helvetet kan man oroa sig för detta om man är ung och frisk i övrigt?
säker kan jag inte vara men då är det mitt problem i sådana fall. Vaccinerna ger inte 100% skydd de heller.
Du får googla, men vacciner går inte att få fram så snabbt utan nödgodkännande.
Studierna är inte helt klara. Det dröjer några år innan dessa vacciner är fullständigt klara och säkra. Fram till dess vet ingen vad de långsiktiga effekterna ger.
Men jösses. Det har gått ett halvår. Det här dröjer några år innan vi vet hur det blir. Jag kommer att vänta tills det är 100% klart och godkänt
Jag tror att vi behöver förstå att vissa är mer i riskzonen än andra för att bli allvarligt sjuka i covid. Och är man i riskzonen (exempelvis multisjuk, överviktig, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes etc) så ska man såklart överväga att vaccinera sig och delta i experimentet.
Men vi som bryr oss om vår hälsa och inte lider av dessa sjukdomar har inte alls samma risk för att råka illa ut.
som sagt. 3 miljoner av 8 miljarder människor har dött och de flesta är mycket gamla. Hur i hela helvetet kan man oroa sig för detta om man är ung och frisk i övrigt?
Nu är det ju långt ifrån alla 8 miljarder som blivit sjuka. Sedan kan du utgå från att rapporteringen är långt ifrån fullständig. Kanske fångas bara 1 av 10 av dödsfallen upp som Covid. Tänk på alla u-länder. Jag känner några personer i min närhet som dött, men de har varit över 80 år. Sedan vet jag flera i 40-50 årsåldern som blivit allvarligt sjuka. En del så pass att de behövt sjukhusvård. En kvinna lider av långtidssymtom och är fortfarande flera månader efter insjuknandet fortfarande sjukskriven. Finns ingen ork. Covid 19 vaccinen som används i Europa har inte nödgodkännande, utan är testade i vederbörlig ordning av EMA. Studierna är visst klara. Vet inte vilka studier du avser visserligen, men läkemedelstillverkarnas studier inför godkännande är klara.
Lite larvigt det där när du skriver "vi som bryr oss om vår hälsa". Underförstått att alla som blir svårt sjuka och avlider i covid gör det för att de inte brytt sig om sin hälsa. Detta vet jag ju är helt fel.
Tror du hela världen stängt ned, infört restriktioner, reseförbud m.m. om viruset skulle vara lika ofarligt som du försöker ge sken av?