2021-06-15, 08:59
Medlem
Beaver14s avatar
Hur mår alarmisterna idag? Rätt trista nyheter som kommer.

Deltas framtåg i UK verkar ha avstannat på fruktansvärda 7500-8000 fall/dag.
Sjukhusinläggningar ökar inte.

Detta kommer angående Astras vaccin. Källa Nyhetsbyrån Direkt
Citat:
Data från Public Health England visar att Astra Zenecas covid-19 vaccin ger ett högt skydd mot delta-varianten av covid-19, även tidigare känd som den indiska varianten. Effektiviteten mot sjukhusinläggning låg på 92 procent mot delta-varianten.

För skydd mot alfa-varianten, tidigare känd som Kent-varianten, låg effektiviteten sett som motverkande av sjukhusinläggning på 86 procent.

Inga dödsfall rapporterades bland de vaccinerade personerna.

Mot mildare former av covid-19 låg effektiviteten hos vacciner på 74 procent för alfa-varianten och 64 procent för delta-varianten.

Analysen omfattade 14.019 fall av delta-varianten varav 166 fall krävde sjukhusinläggning vid akutsjukhus mellan perioden 12 april till den 4 juni i England.

I Värmland, som ju borde gå under snart, har IVA vänt nedåt igen efter en liten ökning. IVA totalt i Sverige är i skrivande stund 101, medianen på inlagda i regionerna är 2 st (!!!)

Regeringen resonerar förnuftigt i sektioner när det kommer till tillåtande av publik. Alarmisternas hopp stårt till att älsklingsmyndigheten FHM inte tycker att det är en bra idé.

Över 50 % av den vuxna befolkningen i Sverige har fått en dos nu och det går snabbare och snabbare.

Men nu blir det ökenvärme i helgen och det gillar väl den indiska mutationen. Så nu bär det av!
Citera
2021-06-15, 09:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror jag inte då de förstår att det är emot alla demokratiska principer och givet att studierna inte är klara.

Det naturligt att inte vilja delta i ett långsiktigt experiment med sin hälsa i potten. Särskilt om man redan haft covid...
Fohm rekommenderar i nuläget två doser vaccin även om du redan har haft covid. Detta oavsett vad du tror och inte tror. Men alla vaccinationer är frivilliga i Sverige.
Vi rekommenderar vaccination med två doser för alla som har haft covid-19. De som har haft covid-19 har utvecklat ett skydd mot sjukdomen, men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar. Det skydd man får efter covid-19 kan också variera mellan individer. Därför behöver du vaccinera dig.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Snacka vi covid infektion för mer en ett år sedan och nu med Deltan så kan du nog inte så kalt räkna med att vara skyddad. Kanske dags för ett nytt antikropp test? Eller bara kanske ge dig själ en "boost"?
Hur länge en person är immun efter en genomgången infektion av covid-19 är fortfarande oklart. Därför rekommenderas även de som varit sjuka
i covid-19 att vaccinera sig i enlighet med prioritetsordningen.

Om en person som tidigare haft symtom på covid-19 infektion efter den första dosen vaccin får uttalade biverkningar i form av hög feber och allmänpåverkan i mer än ett dygn, kan man efter en individuell bedömning av läkare, överväga att avvakta med att ge den andra dosen. Preliminära data talar för en god skyddseffekt av första dosen, som då skulle kunna fungera som en boost. Detta antagande baseras främst på serologidata, och försiktighet med tolkning av dessa bör iakttas, då effektdata väsentligen saknas och ett serologiskt korrelat till skydd i nuläget saknas.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/for-personal-inom-vard-och-omsorg/for-personal-inom-halso--och-sjukvard/Vagledning-och-fordjupad-information-om-vaccination-mot-covid-19/
Citera
2021-06-15, 09:02
Medlem
Nu börjar sanningen komma ikapp Anders Tegnells ljugande.

Citat:
Folkhälsomyndigheten har haft fel om att det skulle vara väldigt lite coronasmitta bland ungdomar.
https://marcusoscarsson.se/anders-tegnell-medger-fel-risken-for-att-unga-smittas-hogre-an-vi-trodde/

Detta är ju samtidigt något vilken människa som helst fattat från början.
Citera
2021-06-15, 09:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Nu börjar sanningen komma ikapp Anders Tegnells ljugande.

https://marcusoscarsson.se/anders-tegnell-medger-fel-risken-for-att-unga-smittas-hogre-an-vi-trodde/

Detta är ju samtidigt något vilken människa som helst fattat från början.

Det är säkert en del smitta, men är det farligt? Nej inte alls... särskilt inte nu när så många är vaccinerade.

Marcus Oscarsson verkar vara en del av mask och vaccinsekten.
Citera
2021-06-15, 09:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur mår alarmisterna idag? Rätt trista nyheter som kommer.

Deltas framtåg i UK verkar ha avstannat på fruktansvärda 7500-8000 fall/dag.
Sjukhusinläggningar ökar inte.

Detta kommer angående Astras vaccin. Källa Nyhetsbyrån Direkt

I Värmland, som ju borde gå under snart, har IVA vänt nedåt igen efter en liten ökning. IVA totalt i Sverige är i skrivande stund 101, medianen på inlagda i regionerna är 2 st (!!!)

Regeringen resonerar förnuftigt i sektioner när det kommer till tillåtande av publik. Alarmisternas hopp stårt till att älsklingsmyndigheten FHM inte tycker att det är en bra idé.

Över 50 % av den vuxna befolkningen i Sverige har fått en dos nu och det går snabbare och snabbare.

Men nu blir det ökenvärme i helgen och det gillar väl den indiska mutationen. Så nu bär det av!

Jag tror inte på de där siffrorna. De är helt orimliga då inte ens den ursprungliga varianten av viruset tycks fungera särskilt bra på Astras vaccin. 63% skydd enligt FAS3-studien som presenterades och som ligger till grund för godkännandet. Vore ju himla märkligt om en muterad variant av viruset helt plötsligt skulle ge 20 procentenheter bättre skydd mot ett vaccin som är skapat för att möta en annan variant av viruset. Jag tycker det luktar fake news och propaganda lång väg. Speciellt när man ser vilka som ligger bakom studien som du länkar till.
Citera
2021-06-15, 09:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror inte på de där siffrorna. De är helt orimliga då inte ens den ursprungliga varianten av viruset tycks fungera särskilt bra på Astras vaccin. 63% skydd enligt FAS3-studien som presenterades och som ligger till grund för godkännandet. Vore ju himla märkligt om en muterad variant av viruset helt plötsligt skulle ge 20 procentenheter bättre skydd mot ett vaccin som är skapat för att möta en annan variant av viruset. Jag tycker det luktar fake news och propaganda lång väg. Speciellt när man ser vilka som ligger bakom studien som du länkar till.

Nej att du inte tror på data som inte rimmar med din världsbild är inga nyheter.
Citera
2021-06-15, 09:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fohm rekommenderar i nuläget två doser vaccin även om du redan har haft covid. Detta oavsett vad du tror och inte tror. Men alla vaccinationer är frivilliga i Sverige.
Vi rekommenderar vaccination med två doser för alla som har haft covid-19. De som har haft covid-19 har utvecklat ett skydd mot sjukdomen, men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar. Det skydd man får efter covid-19 kan också variera mellan individer. Därför behöver du vaccinera dig.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

Snacka vi covid infektion för mer en ett år sedan och nu med Deltan så kan du nog inte så kalt räkna med att vara skyddad. Kanske dags för ett nytt antikropp test? Eller bara kanske ge dig själ en "boost"?
Hur länge en person är immun efter en genomgången infektion av covid-19 är fortfarande oklart. Därför rekommenderas även de som varit sjuka
i covid-19 att vaccinera sig i enlighet med prioritetsordningen.

Om en person som tidigare haft symtom på covid-19 infektion efter den första dosen vaccin får uttalade biverkningar i form av hög feber och allmänpåverkan i mer än ett dygn, kan man efter en individuell bedömning av läkare, överväga att avvakta med att ge den andra dosen. Preliminära data talar för en god skyddseffekt av första dosen, som då skulle kunna fungera som en boost. Detta antagande baseras främst på serologidata, och försiktighet med tolkning av dessa bör iakttas, då effektdata väsentligen saknas och ett serologiskt korrelat till skydd i nuläget saknas.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/for-personal-inom-vard-och-omsorg/for-personal-inom-halso--och-sjukvard/Vagledning-och-fordjupad-information-om-vaccination-mot-covid-19/

”Vi vet inte hur länge skyddet varat ....” nä men jag vet att mitt immunförsvar klarar av viruset. Det räcker för mig.

Oavsett vad är det här ”vaccinet” inte helt färdigt och viktiga steg har hoppats över.

Det måste också vägas in.

Vad är det som är så konstigt att man vill vänta?
Citera
2021-06-15, 09:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
”Vi vet inte hur länge skyddet varat ....” nä men jag vet att mitt immunförsvar klarar av viruset. Det räcker för mig.

Oavsett vad är det här ”vaccinet” inte helt färdigt och viktiga steg har hoppats över.

Måste säga att jag förundras över din riskanalys, men alla gör ju förstås sina egna val.
Hur kan du vara så säker på att ditt immunförsvar klarar av viruset? Speciellt nu när vi fått en mer smittsam och farligare variant.

Vilka viktiga steg är det du anser hoppats över i vaccinationsutvecklingen? Det konstiga med att vilja vänta är att vi har en pågående dödlig pandemi världen över. Det mesta pekar på att mRNA-vaccinen ger ett hyggligt skydd, speciellt mot svår sjukdom. Gissningsvis har väl 1 miljard människor vaccinerats världen över och det här har pågått sedan december förra året. Om det vore farligt med vaccinen. Tror du inte vi hade fått veta det, vid det här laget då?

En liknelse skulle kunna vara att hoppa fallskärm från ett flygplan. Du har att välja mellan att hoppa utan eller att använda fallskärm. Du väljer att hoppa utan då du inte är säker på att fallskärmen testats tillräckligt väl, samt att du är rädd för att trassla in dig i repen. Måste säga att jag förundras över valet, men alla är ju förstås fria att fatta sina egna beslut.
Citera
2021-06-15, 09:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Inget konstigt alls. Vi har all rätt att fatta våra egna beslut och vi bör inte vara här för att döma varandra.

Men jag förstod ditt inlägg som om du inte trodde att Fohm rekommenderade och vill att alla över 18 år ska vaccinera sig även de som redan varit sjuka och detta oavsett hur klara studierna är.
Citera
2021-06-15, 09:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej att du inte tror på data som inte rimmar med din världsbild är inga nyheter.

Inte bara mot min världsbild, utan även vaccinationstillverkarens världsbild och även EMA. Märkligt för övrigt hur EMA kan besluta att inte köpa in Astras vaccin längre, då det helt plötsligt har blivit så effektivt!
Citera
2021-06-15, 09:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Inte bara mot min världsbild, utan även vaccinationstillverkarens världsbild och även EMA. Märkligt för övrigt hur EMA kan besluta att inte köpa in Astras vaccin längre, då det helt plötsligt har blivit så effektivt!

Kanske för att de andra är ännu bättre.
Citera
2021-06-15, 09:46
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Men du hade utan problem trott på saken om en obskyr blogg hävdat att en mutation har 105 % dödlighet och smittar på 14 km avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in