Citat:
Ursprungligen postat av
BoulevardAlruna
Jag tycker förvisso att standarder är viktiga. Men jag förstår din point också. Problemet är väl att det är så fruktansvärt dyrt för att hyresvärdar vill bli snuskigt rika på det också. Inte bara att de måste följa en viss standard.
En av mina poänger är snarast att det är standard sänkande krav. Det finns gott om krav som folk inte vill ha uppfyllda.
Ett exempel är i alla kommunala service hus där brukare bor i egna lägenheter; men med gemensam matsal. Där skall det monteras nya fullstora kök när lägenheten byggs för inspektion. Det är krav på fullstort kök vid nybyggen. Sedan när väl den första hyresgästren flyttar in går det att montera bort det och ersätta med ett litet pentry där det går att värma lite fika bröd och koka kaffe. Det är vansinne....
Just den väggmonterade hatthyllan som tvingar fram den stora hallen brukar också monteras bort efter inspektion då folk hellre har en hylla bakom en garderobsvägg.
Dessutom verkar modellen med öppen planlösning för kök delvis vara framtvingad av krav. De flesta föredrar nog ett separat kök även om det är litet så att själva matlagningen med stekos, disk och smuts blir lite avskiljt från matplatsen. Men det går inte. Sätter man upp en vägg som skiljer av så blir det helt andra krav.
För att få mer plats i badrum kan man plannera för tvättpelare istället för att ha tvättmaskin och torktumlare på golvet bredvid varandra men se det går heller inte då man inte når från rullstol. Det måste lösas efter inflytt men då kan man inte unyttja utrymmet effektivt då saker som handfat, dusch, skåp, och toalett redan gjorts plats för.
Det är vansinne om man läser in sig lite på reglerna. IKANO bostad hade en riktigt bra artikel om en bostad från 80-talet på 39 m2 som blev till 70 m2 som var sämre att bo i enbart på grund av nödvändiga ändringar framtvingade av nya krav. Hittar den tyvärr inte nu men skall leta lite...