2021-06-14, 16:50
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
På sin höjd kommer de att räcka över en hemlig lapp.

SD kommer inte att vara i regeringsställning oavsett hur det går 2022 (51% är som sagt uteslutet).

Det behövs inte 51% för att nå majoritet om L åker ur riksdagen. Vilket allt lutar åt att dom gör. Enligt alla mätningar är dom ute ur riksdagen och långt långt under spärren och så här det varit i 1års tid eller liknande.

Just nu:
Vänsterliberala: 49,3%
Konservativa: 47,1%

Det är Novus senaste mätning. Plockar de konservativa ungefär 1% av S och 0.5% av L så har dom majoritet. Det är där dom sista rösterna kan hämtas. Hade det varit val idag så hade de vänsterliberala haft majoritet med 49,3%.

Så nej det är inte så omöjligt som du vill få det till för Sd, m och kd.

Säg att L får 3% och åker ur riksdagen vid valet. Då kommer de 3% delas upp på alla andra partier och därmed kommer det största blocket att få sin majoritet. Hur de 3% delas upp har jag ingen aning om men största block vinner oavsett majoritet när man summerar L uttåg ur riksdagen.
Citera
2021-06-14, 16:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Antingen det eller vika ner sig och medge att de inte har någon makt. Hittills har de ju haft en väldigt hög svansföring om att det är de som håller i taktpinnen i det rödgröna samarbetet. Det skulle få ett abrupt slut.

Tomma tunnor skramlar mest som talspråket säger. Det är just därför C har hög svansföring, just för att tunnan är tom, de har inget att sätta emot. Det fungerar tills någon säger att kejsaren är naken.
Citera
2021-06-14, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det behövs inte 51% för att nå majoritet om L åker ur riksdagen. Vilket allt lutar åt att dom gör. Enligt alla mätningar är dom ute ur riksdagen och långt långt under spärren och så här det varit i 1års tid eller liknande.

Just nu:
Vänsterliberala: 49,3%
Konservativa: 47,1%

Det är Novus senaste mätning. Plockar de konservativa ungefär 1% av S och 0.5% av L så har dom majoritet. Det är där dom sista rösterna kan hämtas. Hade det varit val idag så hade de vänsterliberala haft majoritet med 49,3%.

Så nej det är inte så omöjligt som du vill få det till för Sd, m och kd.

Säg att L får 3% och åker ur riksdagen vid valet. Då kommer de 3% delas upp på alla andra partier och därmed kommer det största blocket att få sin majoritet. Hur de 3% delas upp har jag ingen aning om men största block vinner oavsett majoritet när man summerar L uttåg ur riksdagen.

SD hade 35% innan valet 2018 enligt Sentio, det mest pålitliga mätverktyget fram tills då. Efter valet landade SD på 17%. Vinner inte de rödgröna via valsedeln så ska du nog se att de borgerliga kommer på något annat sätt att ge bort segern till (S) iaf, sin vana trogen de senaste 130 åren. Det mesta tyder helt enkelt på att borgerligheten inte vill styra.
Citera
2021-06-14, 17:05
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Men är det bara jag i tråden som tycker att hyrorna är helt sjuka? Alltså i vanliga bostadsområden. En fyra kan kosta 12 000 i månaden. Det är väl klart att det är ett problem ?
Sedan bor där människor som får sin hyra betald, läs mena människor som är helt omöjliga att leva tillsammans med. Det är de fattiga svenskarna som får lida för detta, det kan väl för fan ingen här tycka är BRA? Inte bara blir de skinnades på hyran utan de måste även bo grannar med Allu akbhar familjer med sju störda sadistiska ungar och romer som skräpar ner.
Men solidariteten på flashback är väl vad den är. Money money money...🧐
Citera
2021-06-14, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Men är det bara jag i tråden som tycker att hyrorna är helt sjuka? Alltså i vanliga bostadsområden. En fyra kan kosta 12 000 i månaden. Det är väl klart att det är ett problem ?
Sedan bor där människor som får sin hyra betald, läs mena människor som är helt omöjliga att leva tillsammans med. Det är de fattiga svenskarna som får lida för detta, det kan väl för fan ingen här tycka är BRA? Inte bara blir de skinnades på hyran utan de måste även bo grannar med Allu akbhar familjer med sju störda sadistiska ungar och romer som skräpar ner.

Klart att det är helt uppåt väggarna. Hur har du röstat de senaste valen?
Citera
2021-06-14, 17:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Det spelar väl ingen roll vad hyran är om man ändå inte kan få tag i en HR.
Citera
2021-06-14, 17:35
Avstängd
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sjöstedt fick aldrig något hemligt papper. Det visade sig att det bara handlade om de mötesanteckningar som Sjöstedt själv gjorde efter mötet med Löfven.

Haha, fan va roligt! Tänk det har jag missat, och Sjöstedt gick på som att det var ett jätteviktigt dokument som skulle kunna fälla regeringen.
Citera
2021-06-14, 17:36
Avstängd
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det "hemliga pappret" var ett anställningskontrakt för ett glassigt toppjobb åt Sjösteds fru.

https://www.expressen.se/nyheter/sjostedts-hustru-ann-mawe-far-toppjobb-i-vietnam/

Vilka kräk om det stämmer, hon fick alltså ambassadörs-posten i Vietnam som muta? Tur att man inte röstar V...

Dock kanske det är att spekulera lite väl mycket att påstå att det var belöningen för Januari-dealen? Hon verkar vara hyfsat kompetent och högt uppsatt inom UD på egen hand.
Senast redigerad av Wotan 2021-06-14 kl. 17:39.
Citera
2021-06-14, 17:39
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Klart att det är helt uppåt väggarna. Hur har du röstat de senaste valen?

Jag har röstat sd men är egentligen mer vänster än sd. Men invandringsfrågan är så pass viktig för mig så rösten har gått till sd ett par ggr.
Vad de står i denna viktiga fråga - bostadsfrågan alltså- är ju väldigt oklart.
Jag betalar gärna hög skatt för att vanligt folk ska få nånstans att bo. Men de nybyggen som sker har ju monstruösa hyror?!
Jag vet inte vad du menar riktigt-hur skulle jag rösta? Vänstern säger nej till marknadshyror, bra! Men de säger inte nej till befolkningsutbyte.
Citera
2021-06-14, 17:41
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det spelar väl ingen roll vad hyran är om man ändå inte kan få tag i en HR.

Men hur blir samhället bättre av det byggs nytt överallt där bara höginkomsttagare har råd att bo. Det spelar väl ingen roll om en undersköterska /lokförare/labb assistent har femtio eller femtusen fyror som kostar 17500 kr i månaden att välja på.
Citera
2021-06-14, 17:43
Avstängd
Wotans avatar
Citat:
Jag har röstat sd men är egentligen mer vänster än sd. Men invandringsfrågan är så pass viktig för mig så rösten har gått till sd ett par ggr.
Jag betalar gärna hög skatt för att vanligt folk ska få nånstans att bo. Men de nybyggen som sker har ju monstruösa hyror?!
Jag vet inte vad du menar riktigt-hur skulle jag rösta? Vänstern säger nej till marknadshyror, bra! Men de säger inte nej till befolkningsutbyte.

Avhopparna från (K) kanske kan bli ett alternativ?

https://www.expressen.se/nyheter/ny-generation-kommunister-bildar-parti-med-hard-flyktingpolitik/

https://www.etc.se/inrikes/nytt-kommunistparti-kritiserar-mangkultur-och-klimatrorelsen

Edit: https://www.valfardspartiet.org/om-och-av
Senast redigerad av Wotan 2021-06-14 kl. 17:47.
Citera
2021-06-14, 17:46
Avslutad
Citat:

Då har du rätt att klaga tänker jag. De som röstat Sjuklöver har inte rätt att klaga på sådana här saker.

(Jag har själv bostadsrätt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in