Citat:
När BW kom till förändrahemmet för att stötta UA så hade han den unika möjligheten att i efterhand kontaminera genvägen, dungen och lekplatsen medans UA åkte till Töreboda för att hämta Helena's plånbok.
BW hade alltså god tid på sig att göra detta innan polis kom för att söka av genvägen. Han visste att systrarna alltid gick den vägen.
Det är inte skrivet i sten att HA var på kostigen under natten och "tappade" skorna, hon kan exempelvis ha förlorat medvetandet redan i bilen. Helena's sandaler kan ha kastats ut längs med stigen och andra spår kan ha strötts ut vid lekparken av BW i efterhand för att vilseleda och få det hela att se ut som ett överfall. Eftersom BW hade möjligheten ligger det nära till hands att misstänka att utnyttjade den.
BW hade alltså god tid på sig att göra detta innan polis kom för att söka av genvägen. Han visste att systrarna alltid gick den vägen.
Det är inte skrivet i sten att HA var på kostigen under natten och "tappade" skorna, hon kan exempelvis ha förlorat medvetandet redan i bilen. Helena's sandaler kan ha kastats ut längs med stigen och andra spår kan ha strötts ut vid lekparken av BW i efterhand för att vilseleda och få det hela att se ut som ett överfall. Eftersom BW hade möjligheten ligger det nära till hands att misstänka att utnyttjade den.
Citat:
Citat:
Varför tror du han tagit höjd för det innan?
Troligare att när värsta adrenalinet lagd sig tänk att om någon ev sett henne gå in i bilen så kan utspridandet av saker verka som någon kan ha överfallit henne efter hon blivit avsläppt. Kan vara en chansning under morgonen i ren desperation.
Troligare att när värsta adrenalinet lagd sig tänk att om någon ev sett henne gå in i bilen så kan utspridandet av saker verka som någon kan ha överfallit henne efter hon blivit avsläppt. Kan vara en chansning under morgonen i ren desperation.
Citat:
Med tanke på att en vit bil kör in vid lekplatsen och sen ut igen vid den kritiska tidpunkten så är väl det mest troliga att det är GM som kör in för att lägga den livlösa/döda Helena i bilen. Att det då faller ut småsaker ur väskan/byxorna/koftan är det troligaste sättet som prylarna hamnar där och inte att det planteras efteråt.
Citat:
BW kan ändå ha kastat ut Helena's sandaler längs med kostigen medans UA hämtade plånboken. Det var ett ypperligt läge att stärka misstankarna att det hela handlade om ett överfall. Han kanske insåg att det kunde finnas spår kvar efter HA vid lekplatsen, efter att kroppen lastats in bilen så varför inte försöka få det att se ut som att Helena var förföljd eller jagad.
Att BW dagen efter hade möjlighet att ensam gå ut och kolla vid lekparken och kostigen kan ha gett honom det försprång han behövde för att komma undan, det går ju inte att utesluta. Glöm heller inte hur osannolikt "insatt" BW var under skallgången vid kostigen. Han ställde sig på en sten och visade hur det hade gått till när Helena tappade sandalena!! för det visste tydligen han!? Det fanns dom som reagerade på hans konstiga beteende. Sjäv tycker jag att BW's agerande under skallgången stärker misstankarna att det var han själv som kastade ut sandalerna längs med stigen när UA var i Töreboda och hämtade plånboken.
Att BW dagen efter hade möjlighet att ensam gå ut och kolla vid lekparken och kostigen kan ha gett honom det försprång han behövde för att komma undan, det går ju inte att utesluta. Glöm heller inte hur osannolikt "insatt" BW var under skallgången vid kostigen. Han ställde sig på en sten och visade hur det hade gått till när Helena tappade sandalena!! för det visste tydligen han!? Det fanns dom som reagerade på hans konstiga beteende. Sjäv tycker jag att BW's agerande under skallgången stärker misstankarna att det var han själv som kastade ut sandalerna längs med stigen när UA var i Töreboda och hämtade plånboken.
Citat:
Nej, det kan väl vara något han kom på under morgontimmarna när paniken började komma. Småsaker som ringar, cerat och ett tuggummipaket kan givetvis ha fallit ur HA's fickor eller ur väskan om hon lastades in i en bil vid lekplatsen. Men om hon vid lastningen även tappade sandalerna så såg GM givetvis det och tog med dom i bilen. Varken genialt eller iskallt, mer en självklarhet om man nu är GM.
Jag håller detta för helt osannolikt. Varför skulle någon ta den oerhörda risken att återvända till platsen med en massa föremål tillhörande Helena i fickorna och sedan springa omkring i fullt dagsljus och lägga ut dem? Här hade gärningsmannen precis lyckats komma undan med själva brottet, då ber han ju inte om ytterligare problem!
Om vi nu ändå leker med tanken att den nu hårt åtgångna BW skulle ha begett sig tillbaka till Kohagen (jag är övertygad om att Kohagen är brottsplatsen, bland annat på grund av "Hanna") för att placera ut ringar, cerat, tuggummi och sandaler, uppstår flera problem. Pudelfrillan vill få det till att han gjorde det medan Ulrika skulle ha begett sig till Töreboda, men vi vet inte när det skedde. Visste ens BW det? Dessutom gissar jag på att det måste ha varit andra personer på platsen även när Ulrika var i Töreboda.
Men det största problemet med denna påstådda utplacering av Helenas tillhörigheter i fullt dagsljus på söndagen är ju hur man då ska förklara spåren efter spinnande bilhjul i sanden längst upp på lekplatsen i gränsen mot Kohagen och inte minst det fastbrända däckmärket (rivstartsmärket) i asfalten på det smala gångstråket inne på lekplatsen, också ganska långt upp mot Kohagen. Jag är även i det här fallet övertygad om att hjulspåren i sanden och däckmärket på asfalten uppstod när bilen som "Killarna" såg i panik startade i sanden på lekplatsen runt kanske 02:40. Den bilen som "Killarna" såg hade med största sannolikhet med försvinnandet att göra. Jag kan inte på något endaste sätt se att BW skulle ha passat på att köra stolle med sin bil på lekplatsen under söndagen.
Jag kan inte - hur jag än försöker - se att någon (oavsett vem som är gärningsmannen) skulle återvända till Kohagen för att placera ut några föremål med den enorma risken som det skulle föra med sig.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-14 kl. 16:28.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-14 kl. 16:28.