2021-06-14, 16:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
När BW kom till förändrahemmet för att stötta UA så hade han den unika möjligheten att i efterhand kontaminera genvägen, dungen och lekplatsen medans UA åkte till Töreboda för att hämta Helena's plånbok.

BW hade alltså god tid på sig att göra detta innan polis kom för att söka av genvägen. Han visste att systrarna alltid gick den vägen.
Det är inte skrivet i sten att HA var på kostigen under natten och "tappade" skorna, hon kan exempelvis ha förlorat medvetandet redan i bilen. Helena's sandaler kan ha kastats ut längs med stigen och andra spår kan ha strötts ut vid lekparken av BW i efterhand för att vilseleda och få det hela att se ut som ett överfall. Eftersom BW hade möjligheten ligger det nära till hands att misstänka att utnyttjade den.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Så BW tog alltså redan under natten höjd för att han möjligen skulle få chansen att ostört plantera bevis i efterhand genom att behålla Helenas skor, ringar, cerat och ett tuggummipaket? Genialt, och iskallt.

Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Varför tror du han tagit höjd för det innan?
Troligare att när värsta adrenalinet lagd sig tänk att om någon ev sett henne gå in i bilen så kan utspridandet av saker verka som någon kan ha överfallit henne efter hon blivit avsläppt. Kan vara en chansning under morgonen i ren desperation.

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Med tanke på att en vit bil kör in vid lekplatsen och sen ut igen vid den kritiska tidpunkten så är väl det mest troliga att det är GM som kör in för att lägga den livlösa/döda Helena i bilen. Att det då faller ut småsaker ur väskan/byxorna/koftan är det troligaste sättet som prylarna hamnar där och inte att det planteras efteråt.

Citat:
BW kan ändå ha kastat ut Helena's sandaler längs med kostigen medans UA hämtade plånboken. Det var ett ypperligt läge att stärka misstankarna att det hela handlade om ett överfall. Han kanske insåg att det kunde finnas spår kvar efter HA vid lekplatsen, efter att kroppen lastats in bilen så varför inte försöka få det att se ut som att Helena var förföljd eller jagad.
Att BW dagen efter hade möjlighet att ensam gå ut och kolla vid lekparken och kostigen kan ha gett honom det försprång han behövde för att komma undan, det går ju inte att utesluta. Glöm heller inte hur osannolikt "insatt" BW var under skallgången vid kostigen. Han ställde sig på en sten och visade hur det hade gått till när Helena tappade sandalena!! för det visste tydligen han!? Det fanns dom som reagerade på hans konstiga beteende. Sjäv tycker jag att BW's agerande under skallgången stärker misstankarna att det var han själv som kastade ut sandalerna längs med stigen när UA var i Töreboda och hämtade plånboken.

Citat:
Nej, det kan väl vara något han kom på under morgontimmarna när paniken började komma. Småsaker som ringar, cerat och ett tuggummipaket kan givetvis ha fallit ur HA's fickor eller ur väskan om hon lastades in i en bil vid lekplatsen. Men om hon vid lastningen även tappade sandalerna så såg GM givetvis det och tog med dom i bilen. Varken genialt eller iskallt, mer en självklarhet om man nu är GM.

Jag håller detta för helt osannolikt. Varför skulle någon ta den oerhörda risken att återvända till platsen med en massa föremål tillhörande Helena i fickorna och sedan springa omkring i fullt dagsljus och lägga ut dem? Här hade gärningsmannen precis lyckats komma undan med själva brottet, då ber han ju inte om ytterligare problem!

Om vi nu ändå leker med tanken att den nu hårt åtgångna BW skulle ha begett sig tillbaka till Kohagen (jag är övertygad om att Kohagen är brottsplatsen, bland annat på grund av "Hanna") för att placera ut ringar, cerat, tuggummi och sandaler, uppstår flera problem. Pudelfrillan vill få det till att han gjorde det medan Ulrika skulle ha begett sig till Töreboda, men vi vet inte när det skedde. Visste ens BW det? Dessutom gissar jag på att det måste ha varit andra personer på platsen även när Ulrika var i Töreboda.

Men det största problemet med denna påstådda utplacering av Helenas tillhörigheter i fullt dagsljus på söndagen är ju hur man då ska förklara spåren efter spinnande bilhjul i sanden längst upp på lekplatsen i gränsen mot Kohagen och inte minst det fastbrända däckmärket (rivstartsmärket) i asfalten på det smala gångstråket inne på lekplatsen, också ganska långt upp mot Kohagen. Jag är även i det här fallet övertygad om att hjulspåren i sanden och däckmärket på asfalten uppstod när bilen som "Killarna" såg i panik startade i sanden på lekplatsen runt kanske 02:40. Den bilen som "Killarna" såg hade med största sannolikhet med försvinnandet att göra. Jag kan inte på något endaste sätt se att BW skulle ha passat på att köra stolle med sin bil på lekplatsen under söndagen.

Jag kan inte - hur jag än försöker - se att någon (oavsett vem som är gärningsmannen) skulle återvända till Kohagen för att placera ut några föremål med den enorma risken som det skulle föra med sig.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-14 kl. 16:28.
Citera
2021-06-14, 16:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag vet vad som gäller magistern och försöker undvika att slå fast saker. Det finns dock ingen som kommer i närheten av dig och hur du har påverkat och styrt tråden. Vad vet vi egentligen om din uppriktighet/ agenda? Jag upplever inte att ebenezzer22 har en agenda men det är givetvis upp till var och en att bedöma.

Ändå gör du precis tvärtom!

/Magistern
Citera
2021-06-14, 16:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Men vänta lite nu. Var inte tesen att GM placerat ut sakerna i efterhand för att få det att se ut som om skogsstigen var händelsernas centrum? Vad skulle annars vitsen vara att förstärka intrycket av en brottsplats på den reella brottsplatsen?

Det skulle kunna vara så, BW hade möjligheten när UA åkte till Töreboda för att hämta plånboken. Jag kan inte säga vad BW har gjort eller inte gjort men det är givetvis intressant att spekulera kring vad BW - som är misstänkt att vara Helena's baneman - kan ha gjort när han hade möjlighet att ensam besöka området kring lekplatsen och kostigen. Men visst, han kanske bara satt kvar inne i föräldrahemmet och stirrade på telefonen, om den skulle ringa. Han hade väl inte en tanke på att försöka rädda sitt egen skinn, utan längtade nog efter att polisen skulle dyka upp. Ja om han nu ens är GM?
Citera
2021-06-14, 16:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag håller detta för helt osannolikt. Varför skulle någon ta den oerhörda risken att återvända till platsen med en massa föremål tillhörande Helena i fickorna och sedan springa omkring i fullt dagsljus och lägga ut dem? Här hade gärningsmannen precis lyckats komma undan med själva brottet, då ber han ju inte om ytterligare problem!

Om vi nu ändå leker med tanken att den nu hårt åtgångna BW skulle ha begett sig tillbaka till Kohagen (jag är övertygad om att Kohagen är brottsplatsen, bland annat på grund av "Hanna") för att placera ut ringar, cerat, tuggummi och sandaler, uppstår flera problem. Pudelfrillan vill få det till att han gjorde det medan Ulrika skulle ha begett sig till Töreboda, men vi vet inte när det skedde. Visste ens BW det? Dessutom gissar jag på att det måste ha varit andra personer på platsen även när Ulrika vara i Töreboda.

Men det största problemet med denna påstådda utplacering av Helenas tillhörigheter i fullt dagsljus på söndagen är ju hur man då ska förklara spåren efter spinnande bilhjul i sanden längst upp på lekplatsen i gränsen mot Kohagen och inte minst det fastbrända däckmärket (rivstartsmärket) i asfalten på det smala gångstråket inne på lekplatsen, också ganska långt upp mot Kohagen. Jag är även i det här fallet övertygad om att hjulspåren i sanden och däckmärket på asfalten uppstod när bilen som "Killarna" såg i panik startade i sanden på lekplatsen runt kanske 02:40. Den bilen som "Killarna" såg hade med största sannolikhet med försvinnandet att göra. Det känns inte sannolikt att BW passade på att köra stolle med sin bil på lekplatsen under söndagen.

Jag kan inte - hur jag än försöker - se att någon (oavsett vem som är gärningsmannen) skulle återvända till Kohagen för att placera ut några föremål med den enorma risken som det skulle föra med sig.

Jag har aldrig påstått att BW var där med sin bil under söndagen och placerade ut Helenas tillhörigheter

Nu börjar hetsjakten tills man har lämnat tråden igen.

Och du Ugglan har ingen agenda?
Citera
2021-06-14, 16:30
Medlem
Citat:
BW kan ändå ha kastat ut Helena's sandaler längs med kostigen medans UA hämtade plånboken. Det var ett ypperligt läge att stärka misstankarna att det hela handlade om ett överfall. Han kanske insåg att det kunde finnas spår kvar efter HA vid lekplatsen, efter att kroppen lastats in bilen så varför inte försöka få det att se ut som att Helena var förföljd eller jagad.
Att BW dagen efter hade möjlighet att ensam gå ut och kolla vid lekparken och kostigen kan ha gett honom det försprång han behövde för att komma undan, det går ju inte att utesluta. Glöm heller inte hur osannolikt "insatt" BW var under skallgången vid kostigen. Han ställde sig på en sten och visade hur det hade gått till när Helena tappade sandalena!! för det visste tydligen han!? Det fanns dom som reagerade på hans konstiga beteende. Sjäv tycker jag att BW's agerande under skallgången stärker misstankarna att det var han själv som kastade ut sandalerna längs med stigen när UA var i Töreboda och hämtade plånboken.
I mina tankar så är ett sånt tilltag helt befängt. Att placera ut Helenas tillhörigheter i efterhand och riskera att bli sedd där och dessutom riskera att lämna fler spår efter sig är inte troligt. Först mörda henne sen åka hem och tänka och sen åka till lekplatsen/kohagen/dungen och rumstrera runt där. Om en gm åker tillbaka till brottsplatsen så vore det väl isåfall för att röja undan alla bevis och plocka sandaler , ringar, cerat mm.
Citera
2021-06-14, 16:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Man vilseleder inte för att skaffa sig ytterligare problem det borde du också kunna inse.

Jag tänker på Helena's sandaler, det är väl klart att jag inte tror att han sprang runt med en massa föremål i fickorna. Givetvis föll småsakerna förmodligen ur HA's fickor och väska vid lastning av kroppen.

Det innebar ingen "oerhörd" risk för BW att återvända till platsen. Han kan ju bara ha gått ut och tagit en cigg och knallat bort mot lekplatsen och stigen och slängt ut sandalerna. Polisen hade ju inte varit där ännu och ingen i grannområdet visste att ett brott hade skett.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-14 kl. 16:56.
Citera
2021-06-14, 16:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
I mina tankar så är ett sånt tilltag helt befängt. Att placera ut Helenas tillhörigheter i efterhand och riskera att bli sedd där och dessutom riskera att lämna fler spår efter sig är inte troligt. Först mörda henne sen åka hem och tänka och sen åka till lekplatsen/kohagen/dungen och rumstrera runt där. Om en gm åker tillbaka till brottsplatsen så vore det väl isåfall för att röja undan alla bevis och plocka sandaler , ringar, cerat mm.

Jag tänker på sandalerna, inget annat.
Citera
2021-06-14, 16:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jag utgår från att BW var på plats hos UA tidigt under söndagen. Det är varken "konstigt" eller "riskfyllt" av BW om han då gick ut en sväng för att söka i närområdet efter sin försvunna vän.
Citera
2021-06-14, 16:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att BW var där med sin bil under söndagen och placerade ut Helenas tillhörigheter

Nu börjar hetsjakten tills man har lämnat tråden igen.

Och du Ugglan har ingen agenda?

Helt riktigt, ingen har påstått att BW skulle ha varit där och kört stolle på lekplatsen på söndagen. Meningen kom till bara för att ytterligare lägga tyngd till avsnittet som handlade om de i sammanhanget bortglömda bilspåren på lekplatsen.

Min agenda, för övrigt, är att vi för så sakliga diskussioner som möjligt, och att vi försöker att genomskåda oseriösa deltagare. Jag är mån om att vi försöker vara korrekta och inte rusar åstad när någon ny information dyker upp - även om den initialt kan verka intressant. I övrigt redigerar jag väldigt ofta mina inlägg, men det beror på att jag är perfektionist och inte låter så mycket som ett stavfel stå kvar. Avslutningsvis bör alla ha sett att jag glatt deltar i alla diskussioner, oavsett vilket/vilka namn som diskuteras, oavsett vilket spår som diskuteras och så vidare. Och som sagt: Jag har ett tjänstgöringsintyg från den tiden 1992 som visar att jag INTE var i Mariestad den natten - dock får jag inte ens i maskerad version lägga ut det för ansvarig chef.

Du behöver inte lämna tråden, men du verkar ha kort tålamod med när någon - som i det här fallet jag - tänker till ordentligt och prövar dina resonemang - som nu med bilspåren. Jag själv får ju många gånger påbackning för missar i mina resonemang, men inte blir jag sur för det! Jag tror alltså att det som hände, hände under natten utan efterföljande "handling", att skor och ringar är följden av ett panikartat handlande under natten då bilspåren kom till. Det är vad jag tror.
Citera
2021-06-14, 16:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag har ett tjänstgöringsintyg från den tiden 1992 som visar att jag INTE var i Mariestad den natten - dock får jag inte ens i maskerad version lägga ut det för ansvarig chef.

Du verkar ha kort tålamod med när någon - som i det här fallet jag - tänker till ordentligt och prövar dina resonemang - som nu med bilspåren. Jag själv får ju många gånger påbackning för missar i mina resonemang, men inte blir jag sur för det! Jag tror alltså att det som hände, hände under natten utan efterföljande "handling", att skor och ringar är följden av ett panikartat handlande under natten då bilspåren kom till. Det är vad jag tror.

Jag vet mycket väl att hjulspåren kom till under den aktuella natten och jag har aldrig betvivlat det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-14 kl. 17:01.
Citera
2021-06-14, 16:52
Medlem
Citat:
Jag tänker på sandalerna, inget annat.
Men igen då, sparar han sandalerna när han gör sig av med kroppen ifall det eventuellt skulle dyka upp ett tillfälle att placera dem på den faktiska brottsplatsen? Han knallar alltså runt med Helenas skor i 6-10 timmar i väntan på det perfekta läget när UA ger sig iväg?
Citera
2021-06-14, 16:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det skulle kunna vara så, BW hade möjligheten när UA åkte till Töreboda för att hämta plånboken. Jag kan inte säga vad BW har gjort eller inte gjort men det är givetvis intressant att spekulera kring vad BW - som är misstänkt att vara Helena's baneman - kan ha gjort när han hade möjlighet att ensam besöka området kring lekplatsen och kostigen. Men visst, han kanske bara satt kvar inne i föräldrahemmet och stirrade på telefonen, om den skulle ringa. Han hade väl inte en tanke på att försöka rädda sitt egen skinn, utan längtade nog efter att polisen skulle dyka upp. Ja om han nu ens är GM?

Det kan väl ha varit BW som körde UA till Töreboda för att hämta bil och plånbok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in