Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
Finns ett vittne som var falskt, han blev dömd. Det var så dansken sattes dit och iom det försinkades utredningen rejält. Det är det enda som finns officiellt om att Helena ska ha setts stigit in i en bil....
Jag fetade ordet
ett i ditt inlägg. Jag tänker att du inte lägger så mycket i ordet. Det finns ett vittne... Men det framgick av någon tidningsartikel vid tiden för det falska vittnet att det fanns ett annat vittne som sett Helena stiga in i en bil. Men detta vittne förefaller ha ignorerats. Uppfattningen jag fick av artikeln var att vittne nummer två inte pekat ut samma upplockningsplats, men det var känslan jag fick och det skrevs inte rakt ut.
Intresset för Pilot innebär att detta vittnesmål inte väger särskilt tungt, men det kan vara detta som GW stödjer sig mot.
Är det möjligtvis någon som har dessa artiklar att lägga ut?
EDIT: I Dag 1992-07-25: "VI SAG HELENA GÅ IN I BILEN ffMARIESTAD (iDAG) Åtminstone två vittnen har sett Helena Andersson kliva in ... under natten och morgonen då Helena försvann. Av KJELL-OVE ANDERSSON På ... . Enligt tingsrätten är den danske mannen inblandad i att Helena Andersson förts ... känt till att Helena den aktuella natten åkt i 25-åringens bil, en ljusbrun Ford Sierra."
https://tidningar.kb.se/2839299/1992-07-25/edition/12311/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%20bil&from=1992-06-01&to=1992-08-31
Vittnen finns alltså, men så vitt jag förstår så stöder inte det andra vittnet det falska vittnet.