2021-06-09, 09:17
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskulini
Nu är det såhär att jag kommer mest troligen dömas för grovt rattfylleri, som har straffskala i max 2 år.
Då jag har även blivit tidigare dömd fängelse för ett kortstraffigt fängelsestraff som jag satt för 3 år sedan.
Det var på 6 månader totalt om jag inte miss minns mig, men satt bara 2/3:ar.
Jag har däremot hållit mig i skinnet sedan dess blivit dömd för några brott överhuvudtaget och skötte mig exemplariskt på fängelset.

Till min fråga, som då lyder vilket typ av strafftid tror ni att jag kommer få ifall dommen landar på grov rattfylleri?

A) Att dom visar en som en statement, ger mig max tiden på 2 år. Samt att jag kommer få sitta ut min 1/3 del som jag satt slitta den första vändan.

B) Att fallet kommer att bedömmas som enskilt individ och att faktiskt kolla på handlingarna i det brott jag begått.

Vi säger ett senario därjag hade blivit dömd till 2 års fängelse + den innesittande tiden, skulle det gått att yrka på kontraktsvård då jag avnekade det förra gången jag fick åka in i fängelset.
Och isåfall, skulle det vara en kortare eller längre tid änn vad självaste fängelsestraffet är?

Jag har mängder av ringa narkotikabrott sedan tidig ålder, vilket är preskiberade vid detta tillfället
då det var så lång tid sen dock.
Har du blivit dömd för rattfylleri/grovt rattfylleri/annan trafikbrottslighet tidigare?

Oavsett är det sannolika utfallet fängelse i någon månad. Några två år i fängelse kommer du absolut inte att få för grovt rattfylleri, det kan jag faktiskt lova dig.

Det finns en mycket liten, men ändå befintlig, chans att du kan slippa undan med kontraktsvård, förutsatt att du både har ett faktiskt vårdbehov, lite tur och inte är dömd för likartad brottslighet tidigare.
Citera
2021-06-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Har du blivit dömd för rattfylleri/grovt rattfylleri/annan trafikbrottslighet tidigare?

Oavsett är det sannolika utfallet fängelse i någon månad. Några två år i fängelse kommer du absolut inte att få för grovt rattfylleri, det kan jag faktiskt lova dig.

Det finns en mycket liten, men ändå befintlig, chans att du kan slippa undan med kontraktsvård, förutsatt att du både har ett faktiskt vårdbehov, lite tur och inte är dömd för likartad brottslighet tidigare.

Är dömd för 2 st olovliga körningar men det måste ha varit över 5-8 år sedan.
Om man vägrat stanna för polis, och kört på cykelväg med bilen i hög hastighet.
Samt kört lite som en galning.

Jag förstår att jag kommer få kåken, men frågan är hur länge ?
1-2 månader är lindrigt och det är för mig inga problem.
Citera
2021-06-11, 13:47
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Är dömd för 2 st olovliga körningar men det måste ha varit över 5-8 år sedan.

Förutsatt att det "bara" är fråga om grovt rattfylleri den här gången kommer straffets längd, om det blir fängelse, landa inom det spannet du anger som lindrig.

Om du vill undvika fängelse hade jag diskuterat saken med din advokat och tryckt på en kontraktsvård, förutsatt att du faktiskt har ett alkoholmissbruk. Det kan gå. Vad hade du för alkoholkoncentration vid tillfället?
Citera
2021-06-11, 20:52
Medlem
hwi1as avatar
någon som vet en sida som garanterat inte är utdaterad gällande narkotikabrott - framförallt är jag intresserad av var gränsen för ringa gång,

för tillfället zopiklon 7,5 g (imovan)
Citera
2021-06-11, 21:08
Medlem
distanss avatar
Citat:

Att inte stanna på polismans tecken och köra på cykelbana ger egentligen inte annat än penningböter. Men att göra det i hög hastighet och allmänt som en galning slutar nog i "grov vårdslöshet i trafik".

Gissar minst 6 månader vid fängelsedom.
Citera
2021-06-11, 21:18
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hwi1a
någon som vet en sida som garanterat inte är utdaterad gällande narkotikabrott - framförallt är jag intresserad av var gränsen för ringa gång,

för tillfället zopiklon 7,5 g (imovan)

Har du EN tablett Imovane?!?
Citera
2021-06-12, 12:40
Medlem
hwi1as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Har du EN tablett Imovane?!?

kanske lite otydlig men i just den från är de alltså hur många jag får ha för ett "ringa brott"
Citera
2021-06-13, 09:36
Medlem
Torskade igår när jag körde bil... Hade käkat en edible dagen innan.

Jag fick ta piss och blod, dom tog mitt körkort också (Haft körkort i minst 10år)

Vet någon vad som kommer hända mig nu?
Jag kommer nog få ta om mitt körkort efter 1år va?
Jag har en vag idé vad som kan hända men jag vill gärna ha ordentlig fakta så jag kan börja förberedda mig för vad som komma skall (Böter bla)

Vad kan man säga till jobbet? Som tur är väl körkortet inte nödvändigt där men kan man säga att man tex kört för fort vid en 30 väg därav att dom tog kortet direkt? Eller låter det osannolikt? Usch är mer orolig vad jobbet ska säga än något annat.
Citera
2021-06-14, 14:22
Medlem
Vad tror ni detta blir för påföljd?

Snubben sitter med sin telefon i handen alkoholpåverkad. Bilen är avstängd. Ingen tomgång
Polisen stannar och griper denna för misstänkt rattfylla och tar körkortet.

Polisen hävdar att det finns vittnen från ett annat område som hävdar att någon backat på ett föremål.
Men föremålet gick aldrig sönder så finns inga synliga bevis.

Polisen beslagtar bilnycklarna.

Polisen står väl i ett sånt läge att de måste bevisa att föraren kört bilen, rullat den?
Citera
2021-06-14, 14:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Vad tror ni detta blir för påföljd?

Snubben sitter med sin telefon i handen alkoholpåverkad. Bilen är avstängd. Ingen tomgång
Polisen stannar och griper denna för misstänkt rattfylla och tar körkortet.

Polisen hävdar att det finns vittnen från ett annat område som hävdar att någon backat på ett föremål.
Men föremålet gick aldrig sönder så finns inga synliga bevis.

Polisen beslagtar bilnycklarna.

Polisen står väl i ett sånt läge att de måste bevisa att föraren kört bilen, rullat den?
Har polisen vittnen så har de ju bevis. Det behövs i allmänhet inte teknisk bevisning om vittnesutsagorna är trovärdiga nog.
Citera
2021-06-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har polisen vittnen så har de ju bevis. Det behövs i allmänhet inte teknisk bevisning om vittnesutsagorna är trovärdiga nog.

Så om jag förstår dig rätt skulle dom kunna bedöma det som skadegörelse samt rattfylleri när dom kopplar vittnesuppgifterna till t. ex registreringsnummer på bilen?

Det är högst trovärdigt att han inte gjort det eftersom han hade en vän som körde bilen innan enligt egen utsago.

Men nog helt klart värt att inte erkänna något alls här och låta tingsrätten bedöma
Citera
2021-06-14, 15:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Så om jag förstår dig rätt skulle dom kunna bedöma det som skadegörelse samt rattfylleri när dom kopplar vittnesuppgifterna till t. ex registreringsnummer på bilen?

Det är högst trovärdigt att han inte gjort det eftersom han hade en vän som körde bilen innan enligt egen utsago.

Men nog helt klart värt att inte erkänna något alls här och låta tingsrätten bedöma
Eftersom du sade att föremålet inte gick sönder, och det inte blev några skador, så kan det inte bli tal om något sånt brott där.

Däremot kan rattfylleri vara en möjlighet. Om det däremot är så att någon annan körde bilen, och vittnena bara såg bilen men inte just den här killen, så finns det ju en chans att klara sig. Det kommer dock låta mycket suspekt att skylla på någon annan men vägra säga vem det var i en sån här situation.

Det vore nog en bra ide för honom att rådfråga en advokat i det här fallet så han kan få kvalificerad rådgivning som är anpassad till just hans situation.
Senast redigerad av Kallebrogen 2021-06-14 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in