2021-06-14, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Okei, så du mener han drev fysisk vold også. Det tror jeg nok, men kanskje mer psykisk enn fysisk.
Det er slik psykopater er.
Nei, det mener jeg selvsagt ikke.
Forresten etter siste artikkel i tv2, så ser det ut som at politiet har tatt plass i toget ditt. Heldigvis er vi fremdeles en rettsstat, men det har dessverre vist seg at det gir ingen garantier. Vi andre kan bare vinke fra perrongen, og være vitne til det som foregår.
Citera
2021-06-14, 12:57
Medlem
Det faller på sin egen urimelighet at politiet skal ha knukket btc-koden slik denne saken drøyer. Ihvertfall ikke på en skikkelig måte.

Jeg hørte enda en podcast med Torkel Rogstad hos Krypto for hele kongeriket (Spotify) eller lignende. Han mente Politiet ikke har tilgang (mest sannsynlig) til noen flere verktøy enn hva han selv har. Det vil si verktøy som kan spore bitcoin og som er tilgjengelig for banker og institusjoner.

Har Politiet lagd et eget verktøy for å nøste opp i ting? Nei, det tror han ikke og det er kanskje det de måtte ha gjort for å ta det neste steget. Idk. Men mistenker at Politiet har masse bevis, men at det blir en indisie-sak a la Eirik Jensen, og den var jo veldig sterk.
Citera
2021-06-14, 13:03
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Det er særlig overgangen fra VPN til Tor jeg stusser over. Gjerningspersonen(e) har blitt mer varsomme etterhvert.

Dette er nok ikke tilfeldig.

TOR-mailen ble såvidt jeg vet tatt i bruk etter at saken ble offentliggjort.
Vi har grunn til å tro at politiet hadde begynt å snuse på mulighetene for at det
var et drap. De hadde etter sigende begynt å stille TH ubehagelige spørsmål.
Kryptokommunikasjonen ble ansett som en uegnet plattform, SH appellerte
til "motparten" om å ta i bruk en mer egnet kommunikasjon.

Det er etter mitt skjønn ikke snakk om at man hadde økt kunnskapen om
anonymitet, men snarere snakk om en liten "brannslukking".

Kryptorigget var i ferd med å bli avslørt som det det var - et røykteppe.
Derfor måtte man holde illusjonen oppe, og TOR-mailen ble løsningen.
Citera
2021-06-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ny artikkel fra TV2, som bekrefter at TH fremdeles er hovedmistenkt.

De har også mistanke om at drapet kan ha vært ment å skje tidligere enn 31.10.

Dette er interessant - kan det bety at politiet sitter på materiale som tilsier dette
konkret? Har det muligens vært gjort et forsøk tidligere, som av ulike grunner ble
avbrutt? Kan AEH ha oppfattet dette og blitt mistenksom? Er sammenbruddet på
foreningsmøtet en konsekvens? At hun er blitt skremt?

Det er ellers ikke mye nytt her, men interessant nok vektlegges det at de mistenker TH
for å være "bestiller" av ugjerningen. De presiserer også at politiet lenge har visst
når pasted- og kryptokontoene ble opprettet, men at de valgte å vente med å
offentliggjøre dette.
Jeg synes denne setningen i artikkelen er meningsløs

«Basert på de tekniske funnene i saken mener politiet at Lørenskog-saken har vært planlagt siden tidligst 28. juni 2018

Tidligst 28. juni 2018 ? Alle skjønner at kidnappingen ble planlagt før det. Kidnapperen begynte ikke planleggingen med alt det han gjorde 28. juni 2018, den dagen iverksatte han en del av planen han allerede hadde utarbeidet før det.

Det er ingen vei utenom å snakke med alle de krypto folka RU snakket med om Hvalen TH våren 2018, da planleggingen fant sted.

Alt dette tullet rundt artikkelen i Dagens næringsliv 27. juli 2018 er også merkelig. Artikkelen var ikke årsaken til at kidnappingen fant sted, artikkelen er årsaken til at kidnappingen ble utsatt. Da de plutselig ble fokus på TH i media.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-06-14 kl. 13:56.
Citera
2021-06-14, 14:03
Medlem
Citat:
Jeg har "over gjennomsnittet" kompetanse på kryptovaluta, men ikke på samme nivå som for eksempel brukeren goingsomewhere.

Derimot har jeg høy kompetanse på nettbasert anonymitet, VPN og Tor.

For meg er det flere ting ved kryptorigget som peker mot en læringskurve når det gjelder å holde seg anonym, fra første kjente spor (pasted.co og opprettelse av e-postkonto via VPN) til sist kjente kommunikasjon som er sendt per e-post sendt via Tor.

Det fremstår for meg som at den eller de som er involvert i den digitale delen av opplegget har hatt god greie på kryptovaluta, men har lært seg å skjule spor på nettet i løpet av prosessen.

Ellers: Det øvrige kjente fra saken tyder på at TH har en rolle i det hele. Er man uheldig vil det ikke la seg bevise, men mistanken vil være klistret til ham for all fremtid.

Klarer du, til en som har NULL peiling på krypto og anonymitet, å enkelt foklare hva av det øvrige kjente i saken er som tilsier at Hagen har en rolle i saken selv?

Da begynner vel nettet å snøre seg vil jeg tro?

På firhånd takk.
Citera
2021-06-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
I følge opplysningene skal TH ha vært i Kina kort tid før forsvinningen.

Hvis dette stemmer var TH bortreist i rundt 10 dager i oktober 2018,
mens AE var alene hjemme i S4 i flere dager og 31. oktober nærmet seg.

Hvorfor slo ikke de angivelige "kidnapperne" til i denne perioden...

Her hadde de fritt spillerom i mange dager og så gjør de ingenting. TH mener at S4 var overvåket i lengre tid før forsvinningen, noe også trusselbrevet skal gi inntrykk av. Ville profesjonelle GM bare ha ventet i buskene når muligheten dukket opp flere dager på rad?

Hvis det var noen som overvåket S4 ville de jo ha fått med seg at AE var helt alene i mange dager. Hva ventet de på?
Her hadde de muligheten til å slå til og kunne rigge åstedet i ro mak med betydelig redusert risiko.

Angivelig GM var jo så opptatt av å " ta ned risiko".
Likevel ventet de til TH kom tilbake til Norge.
Du skriver så mye tull om TH. Men om dette med Kina i oktober 2018 er sant, tror jeg det som skjedde var følgende. Egentlig skulle kidnappingen skje i sommerferien, men ble utsatt til høstferien pga. DN artikkelen midt i fellesferien og så på nytt utsatt pga. THs Kina reise. Siden han måtte finne kidnappingsbrevet og betale, måtte han nødvendigvis være hjemme.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-06-14 kl. 14:05.
Citera
2021-06-14, 14:05
Medlem
Citat:
Det er særlig overgangen fra VPN til Tor jeg stusser over. Gjerningspersonen(e) har blitt mer varsomme etterhvert. Opprettet tekst på to ulike nettsteder, hvorav det siste kun beholder kopien i én måned.

Selvsagt har de ikke vært uten peiling på anonymitet, men det kan altså virke som at man har tilegnet seg kompetanse i løpet av prosessen.

De har fra starten av hatt rede på kryptovaluta og anonymitet i forhold til dette, det er tingene utenfor kryptovalutaen der det ser ut til å ha vært en læringsprosess.
ru?
Citera
2021-06-14, 14:05
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Forresten etter siste artikkel i tv2, så ser det ut som at politiet har tatt plass i toget ditt. Heldigvis er vi fremdeles en rettsstat, men det har dessverre vist seg at det gir ingen garantier. Vi andre kan bare vinke fra perrongen, og være vitne til det som foregår.

Politiet har nok for lenge siden skjønt at TH er en manipulator, løgner, og en som driver fysisk og psykisk vold, og sammenlagt med flere andre oppfylte kriterier kommet fram til at diagnosen/forstyrrelsen er dysosial/antisosial personlighetsforstyrrelse.
Det er jo lenge siden at politiet ba om bistand fra psykologspesialist for å se på saken. Psykologspesialist har kompetanse til å stille diagnoser.
Citera
2021-06-14, 14:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Jeg synes denne setningen i artikkelen er meningsløs

«Basert på de tekniske funnene i saken mener politiet at Lørenskog-saken har vært planlagt siden tidligst 28. juni 2018

Tidligst 28. juni 2018 ? Alle skjønner at kidnappingen ble planlagt før det. Kidnapperen begynte ikke planleggingen med alt det han gjorde 28. juni 2018, den dagen iverksatte han en del av planen han allerede hadde utarbeidet før det.

Det er vel bare dårlig formulert. Det riktige ville være å skrive at det er det
tidligst dokumenterte beviset på planlegging.

Citat:
Det er ingen vei utenom å snakke med alle de krypto folka RU snakket med om Hvalen TH våren 2018, da planleggingen fant sted.

Det kan de nok allerede ha gjort. De poengterer jo at de har kjent til når og hvordan
rigget ble laget, i lang tid.

Citat:
Alt dette tullet rundt artikkelen i Dagens næringsliv 27. juli 2018 er også merkelig. Artikkelen var ikke årsaken til at kidnappingen fant sted, artikkelen er årsaken til at kidnappingen ble utsatt. Da de plutselig ble fokus på TH i media.

Ikke godt å si. De fleste brikkene var kanskje på plass allerede da artikkelen kom, men
om den i seg selv avgjorde hvilke tidspunkt som ble valgt for ugjerningen, er umulig å si.
Den omtalte Kinaturen til TH kan også ha vært en grunn.
Citera
2021-06-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Du skriver så mye tull om TH. Men om dette med Kina i oktober 2018 er sant, tror jeg det som skjedde var følgende. Egentlig skulle kidnappingen skje i sommerferien, men ble utsatt til høstferien pga. DN artikkelen midt i fellesferien og så på nytt utsatt pga. THs Kina reise. Siden han måtte finne kidnappingsbrevet og betale, måtte han nødvendigvis være hjemme.

Enig. Ble nok utsatt, selv om det er mer risikabelt å utføre dette i oktober/november. Nakne løvtrær , mye bedre innsikt til eiendommen og gangveien. Fare for sporsnø.
Citera
2021-06-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Reiste han alene til kina. Hvem reiste han i så fall sammen med.

innovasjonnorge.no https://www.innovasjonnorge.no/no/om/nyheter/2018/rekortmange-norske-naringslivstopper-til-kina/

Kongeparet og delegasjon fra næringslivet på besøk i Kina 15. - 19. oktober 2018.
"Rundt 310 representanter fra norsk industri og næringsliv deltar på delegasjonen ...
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Ja vel. Da forstår du vel hvor lite relevant det blir om hun få uker før hun forsvant virket som at hun «hadde fått nok» og var klar for å gå til skilsmisse? "Verden er ikke så tilfeldig"-utspillet blir enda mer latterlig.

Hvis du har rett i at planleggingen startet så tidlig, og skilsmisse er motivet, så må hun ha formidlet det til TH før jul 2017, som da har satt i gang planleggingen.

Hva var forresten poenget med å koble ut alarmen allerede før jul 2017? Planleggingen av kryptooppsettet kom ikke i gang før et halvt år senere.

AE har nok oppfattet at noe var i emning. Og blitt mer redd og engstelig enn vanlig.

Vi vet at hun hadde skaffet skilsmissepapirer i 2012. Planleggingen kan ha startet lenge før 2017.

Om alarmen, desto nærmere forsvinningstidspunktet alarmen ble utkoblet, desto mer mistenkelig ville det være.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Politiet har nok for lenge siden skjønt at TH er en manipulator, løgner, og en som driver fysisk og psykisk vold, og sammenlagt med flere andre oppfylte kriterier kommet fram til at diagnosen/forstyrrelsen er dysosial/antisosial personlighetsforstyrrelse.
Det er jo lenge siden at politiet ba om bistand fra psykologspesialist for å se på saken. Psykologspesialist har kompetanse til å stille diagnoser.

Jeg kom på at TH skal ha reagert sterkt da politiet ba om opplysninger om hans medisinbruk.

Jeg har hørt at mange går på forskjellige typer antipsykotiske legemidler, men at medisinene ikke er skrevet ut mot psykose, men forskrevet mot søvnproblemer. Gjerne "gamle" antipsykotika, som skal ha sterk søvnighet og tretthet som bivirkning. Er veldig usikker på hva som er sant her.

Men kan det tenkes at TH går på en fast dagsdose eksempelvis antipsykotika mot søvnproblemer.

Eller kan det tenkes at han går fast på andre typer psykofarmaka.

Og at han ikke ville at politiet skulle vite om medisinbruken hans.
Citera
2021-06-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
hvorfor skal vi stole mer på havhest enn politiet og skaanseth.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in