2021-06-14, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Man har ikke mye empati når hun å betale strømregning, kjøpe klær på billigsalg, si opp abonnement på ukeblad grunnet sin økonomi. Ingen bil.
Tenk, han har 20 millioner i inntekt i mnd, men lar henne ikke ha en gammel Toyota Yaris engang.
Selv kjørte han rundt i en stygg gammel fransk familiebil med den minste motoren som var tilgjengelig.
Allerede her skjønte jeg at det måtte være noe alvorlig gærnt. At vi hadde med en psykopat å gjøre. Lenge før at noen av historiene om hadde kommet fram.
Hadde heller ikke råd til ferie eller hyttetur med venninner.
Citera
2021-06-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
I følge opplysningene skal TH ha vært i Kina kort tid før forsvinningen.

Hvis dette stemmer var TH bortreist i rundt 10 dager i oktober 2018,
mens AE var alene hjemme i S4 i flere dager og 31. oktober nærmet seg.

Hvorfor slo ikke de angivelige "kidnapperne" til i denne perioden...

Her hadde de fritt spillerom i mange dager og så gjør de ingenting. TH mener at S4 var overvåket i lengre tid før forsvinningen, noe også trusselbrevet skal gi inntrykk av. Ville profesjonelle GM bare ha ventet i buskene når muligheten dukket opp flere dager på rad?

Hvis det var noen som overvåket S4 ville de jo ha fått med seg at AE var helt alene i mange dager. Hva ventet de på?
Her hadde de muligheten til å slå til og kunne rigge åstedet i ro mak med betydelig redusert risiko.

Angivelig GM var jo så opptatt av å " ta ned risiko".
Likevel ventet de til TH kom tilbake til Norge.
Jag anser att det inte vore en bra idé att göra kidnappningen när TH var bortrest, då hade de ingen att förhandla med , bättre att välja ett mer turbulent tidsram då gärningen mer skakade om de drabbade.
Citera
2021-06-14, 08:41
Medlem
“TV 2 har spurt Øst politidistrikt om når de fant ut at pasted-siden ble opprettet 28. juni, altså en måned før Dagens Næringsliv-artikkelen.

– Politiet har vært kjent med opplysningene lenge, men det er først nå vi mener det er riktig å gå offentlig ut med dem. Dette arbeidet pågår fortsatt, og vi ønsker derfor ikke gå inn på hvordan vi konkret vekter de ulike opplysningene eller hvilke etterforskningsskritt som er utført eller planlegges utført, sier Hanssen” https://news.google.com/articles/CBMiHmh0dHBzOi8vd3d3LnR2Mi5uby9hLzE0MDU0NzYwL9IBAA ?hl=no&gl=NO&ceid=NO%3Ano
Citera
2021-06-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag anser att det inte vore en bra idé att göra kidnappningen när TH var bortrest, då hade de ingen att förhandla med , bättre att välja ett mer turbulent tidsram då gärningen mer skakade om de drabbade.
det tyder på at th hadde en aktiv rolle.
Citera
2021-06-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Planleggingen startet senest før jul 2017. Da alarmen i S4 ble koblet ut.

Ja vel. Da forstår du vel hvor lite relevant det blir om hun få uker før hun forsvant virket som at hun «hadde fått nok» og var klar for å gå til skilsmisse? "Verden er ikke så tilfeldig"-utspillet blir enda mer latterlig.

Hvis du har rett i at planleggingen startet så tidlig, og skilsmisse er motivet, så må hun ha formidlet det til TH før jul 2017, som da har satt i gang planleggingen.

Hva var forresten poenget med å koble ut alarmen allerede før jul 2017? Planleggingen av kryptooppsettet kom ikke i gang før et halvt år senere.
Citera
2021-06-14, 09:43
Medlem
Svartedikets avatar
Ny artikkel fra TV2, som bekrefter at TH fremdeles er hovedmistenkt.

De har også mistanke om at drapet kan ha vært ment å skje tidligere enn 31.10.

Dette er interessant - kan det bety at politiet sitter på materiale som tilsier dette
konkret? Har det muligens vært gjort et forsøk tidligere, som av ulike grunner ble
avbrutt? Kan AEH ha oppfattet dette og blitt mistenksom? Er sammenbruddet på
foreningsmøtet en konsekvens? At hun er blitt skremt?

Det er ellers ikke mye nytt her, men interessant nok vektlegges det at de mistenker TH
for å være "bestiller" av ugjerningen. De presiserer også at politiet lenge har visst
når pasted- og kryptokontoene ble opprettet, men at de valgte å vente med å
offentliggjøre dette.
Citera
2021-06-14, 10:16
Medlem
Jeg har "over gjennomsnittet" kompetanse på kryptovaluta, men ikke på samme nivå som for eksempel brukeren goingsomewhere.

Derimot har jeg høy kompetanse på nettbasert anonymitet, VPN og Tor.

For meg er det flere ting ved kryptorigget som peker mot en læringskurve når det gjelder å holde seg anonym, fra første kjente spor (pasted.co og opprettelse av e-postkonto via VPN) til sist kjente kommunikasjon som er sendt per e-post sendt via Tor.

Det fremstår for meg som at den eller de som er involvert i den digitale delen av opplegget har hatt god greie på kryptovaluta, men har lært seg å skjule spor på nettet i løpet av prosessen.

Ellers: Det øvrige kjente fra saken tyder på at TH har en rolle i det hele. Er man uheldig vil det ikke la seg bevise, men mistanken vil være klistret til ham for all fremtid.
Senast redigerad av FlashBaronen 2021-06-14 kl. 10:21.
Citera
2021-06-14, 10:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
For meg er det flere ting ved kryptorigget som peker mot en læringskurve når det gjelder å holde seg anonym, fra første kjente spor (pasted.co og opprettelse av e-postkonto via VPN) til sist kjente kommunikasjon som er sendt per e-post sendt via Tor.

Det fremstår for meg som at den eller de som er involvert i den digitale delen av opplegget har hatt god greie på kryptovaluta, men har lært seg å skjule spor på nettet i løpet av prosessen.

Den falske identiteten ble vel kjøpt via "dark web" tidlig i prosessen?
Vedkommende som gjorde dette må jo ha hatt en viss kunnskap om
hvordan skjule sine spor?

Ellers later overgangen fra BTC til TOR-mail i kommunikasjonen til at
"motparten" har følt behov for å "bevise" sin eksistens, igjen som en
del av forsøket på å peke mot en reell kidnapping.
Citera
2021-06-14, 11:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ny artikkel fra TV2, som bekrefter at TH fremdeles er hovedmistenkt.

De har også mistanke om at drapet kan ha vært ment å skje tidligere enn 31.10.

Dette er interessant - kan det bety at politiet sitter på materiale som tilsier dette
konkret? Har det muligens vært gjort et forsøk tidligere, som av ulike grunner ble
avbrutt? Kan AEH ha oppfattet dette og blitt mistenksom? Er sammenbruddet på
foreningsmøtet en konsekvens? At hun er blitt skremt?

Det er ellers ikke mye nytt her, men interessant nok vektlegges det at de mistenker TH
for å være "bestiller" av ugjerningen. De presiserer også at politiet lenge har visst
når pasted- og kryptokontoene ble opprettet, men at de valgte å vente med å
offentliggjøre dette.

Beställare... Den är lite ny. En Kina-koppling via resan kort innan..? Besvärligt utreda?

Hur vet th under kina-resan att inte ae drar sin kos eller pratar ”bredvid mun” eller dyl? Har de ngt avtal om borgfred fram till ett givet datum? Eller är hon uppbunden av sina dagliga bestyr? Eller övervakar ngn ae:s rörelser åt honom? Är Th verkligen i kina eller ngn annanstans? Mycket för polisen att forska i. Men själva rörelserna borde ju vara möjliga att kontrollera. Liksom en del annat.

Teaterbesöket och hytteturen blir tången som th håller i ae med, för att försäkra sig om att hon är på rätt plats vid rätt tillfälle.
Citera
2021-06-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Selv kjørte han rundt i en stygg gammel fransk familiebil med den minste motoren som var tilgjengelig.
Allerede her skjønte jeg at det måtte være noe alvorlig gærnt. At vi hadde med en psykopat å gjøre. Lenge før at noen av historiene om hadde kommet fram.

Jeg tror ikke dette er noe du bør skrive på CVen din.
Citera
2021-06-14, 12:13
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Jeg har "over gjennomsnittet" kompetanse på kryptovaluta, men ikke på samme nivå som for eksempel brukeren goingsomewhere.

Derimot har jeg høy kompetanse på nettbasert anonymitet, VPN og Tor.

Ellers: Det øvrige kjente fra saken tyder på at TH har en rolle i det hele. Er man uheldig vil det ikke la seg bevise, men mistanken vil være klistret til ham for all fremtid.
Vilket intressant inlägg. Jag har ingen som helst kunskap i kryptovaluta men däremot i pedagogik och jag tänkte också, då jag läste VG:s artikel om de digitala spåren, att detta ser ut som någon som har gått igång med en idé utan att att ha maximal kompetens. Då testar man olika sajter/funktioner för att förstå hur det fungerar och i slutändan har man förstått vad man vill göra och kör på det.
Citera
2021-06-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ellers later overgangen fra BTC til TOR-mail

Det er særlig overgangen fra VPN til Tor jeg stusser over. Gjerningspersonen(e) har blitt mer varsomme etterhvert. Opprettet tekst på to ulike nettsteder, hvorav det siste kun beholder kopien i én måned.

Selvsagt har de ikke vært uten peiling på anonymitet, men det kan altså virke som at man har tilegnet seg kompetanse i løpet av prosessen.

De har fra starten av hatt rede på kryptovaluta og anonymitet i forhold til dette, det er tingene utenfor kryptovalutaen der det ser ut til å ha vært en læringsprosess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in