2021-06-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Otroligt rolig sammanfattning. Av denna verkar det helt enkelt så att om fusk uppenbarligen skett finns inga möjligheter att decertifiera. Detta är givetvis fel, det finns alla möjligheter att decertifiera, dock betyder det inte att senaten som godkänt elektorerna i Januari ändrar på sitt godkännande.

Vi kommer sannolikt slutligen stå med en Biden utan 270 elektorer och en Trump med över 270 elektorer, dock en Biden som godkänts av Senaten. Frågan är om STATERNA då anser honom som legitim. Har svårt att tro detta. Biden blir en One Horse Pony Show ... som han själv skulle säga.

PS. om vi bortser från utmaningar att få bort den vandrande vålnaden i vita huset kanske vi kan enas om att staterna tillsätter och förändrar sina egna senatorer, detta gör att senaten kan bli Republikansk redan i sommar om Arizona finner valfusket även "down ballot"

Om det skulle gå att decertifiera elektorer får du gärna visa hur det är lagligt möjligt.

Sen verkar du mena att det skulle certifieras andra elektorer. Svårt att se hur det skulle vara lagligt möjligt.
2021-06-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Det räcker med 1000 personer för att vara inom 3% felmarginal 95% av gångerna. Säkerheten ökar sedan alldeles för långsamt för att vara ungefär hälften så säker vid 4000 deltagare. Men då är det helt enkelt mer värt att istället göra 4 undersökningar med hälften så stor säkerhet(kostnadseffektivt, med mera).

Citat:
Läs svaret ovan, men jo det räcker faktiskt, om underlaget är slumpmässigt och anpassat för välkända snedvridningar i deltagande, så som fler vita svarar, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, det fungerar inte så, inte om man ska undersöka en fråga där folk har väldigt olika åsikter och dessutom (en del av dem) kan ändra åsikt snabbt. Om man ska ta fram ett grovt statvärde på t ex "hur många har allergi mot laktos?", "hur många barn växer upp utan en stadig pappa?" så räcker det kanske med ett mindre urval (eftersom det är stabila fakta som är lätta att kontrollera) men inte när det handlar om åsikter i en laddad aktuell fråga.

Självklart är jag medveten om att ett testurval måste vara slumpmässigt och matchat för olika parametrar som storstad - landsbygd, olika åldrar osv. Det har jag förutsatt hela tiden. Är dock inte säker på att just Rasmussen verkligen följer dessa principer när de gör en snabbundersökning som den här. Det slarvas en hel del inom OU-branschen, inte minst när man vill få fram någonting snabbt för en slående rubrik.

Dessutom så blir det du kallar anpassning av ”välkända snedvridningar”, vilket jag tolkar som bl.a. skillnader i röstbeteende i olika delstater och olika countyn i samma delstat, är i det närmaste omöjligt att göra när du skall ta hänsyn till 50 delstater och 435 Electoral districts med nästan 20 000 electoral precinct/voting district, alla med en unik sammansättning.

Om vi bara tar Kalifornien med 52 Congressional/electoral districts och och Texas med sina 38 (vilket är de två delstater med flest electoral districts) så ser ju röstbeteendet helt olikt ut. Att vikta för detta i 50 delstater med bara 1000 personer i urvalet, torde vara helt omöjligt ur en totalpopulation på 328 miljoner. Det skulle kräva att denna var mer homogen.
Senast redigerad av Master.Palm 2021-06-14 kl. 12:46.
2021-06-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om det skulle gå att decertifiera elektorer får du gärna visa hur det är lagligt möjligt.

Sen verkar du mena att det skulle certifieras andra elektorer. Svårt att se hur det skulle vara lagligt möjligt.

Det hela måste ha en tid i domstolar för att ens komma på tanken att decertifieras. Och jag misstänker att när de börjar prata om omräkningarna så är de flera som yttrar sig och det lär inte bli samstämmigt. Risken är stor att de sjabblar bort alltihop, eller rättare sagt gjorde de redan innan de började räkna. De har inte kompetensen.
2021-06-14, 12:29
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Otroligt rolig sammanfattning. Av denna verkar det helt enkelt så att om fusk uppenbarligen skett finns inga möjligheter att decertifiera. Detta är givetvis fel, det finns alla möjligheter att decertifiera, dock betyder det inte att senaten som godkänt elektorerna i Januari ändrar på sitt godkännande.
Som vanligt har du helt fel. Det går inte att decertifiera valet vid den här tidpunkten.

Citat:
Vi kommer sannolikt slutligen stå med en Biden utan 270 elektorer och en Trump med över 270 elektorer, dock en Biden som godkänts av Senaten. Frågan är om STATERNA då anser honom som legitim. Har svårt att tro detta. Biden blir en One Horse Pony Show ... som han själv skulle säga.
Även om det nu gick att decertifiera valen så skulle ju inte Trump få fler elektorer för det.

Citat:
PS. om vi bortser från utmaningar att få bort den vandrande vålnaden i vita huset kanske vi kan enas om att staterna tillsätter och förändrar sina egna senatorer, detta gör att senaten kan bli Republikansk redan i sommar om Arizona finner valfusket även "down ballot"
Nej, precis som att det inte går att decertifiera presidentvalet går det inte heller att decertifiera senatsvalet. De senatorer som är insvurna kommer sitta sin mandatperiod.

Precis som vanligt så fortsätter Nixter hitta på och ljuga, och när man påpekar det så ignorerar han och går vidare till att ljuga om nästa sak. Varje inlägg är bara lögn efter lögn.
2021-06-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Dessutom så blir det du kallar anpassning av ”välkända snedvridningar”, vilket jag tolkar som bl.a. skillnader i röstbeteende i olika delstater och olika countyn i samma delstat, i det närmaste omöjligt att göra när du skall ta hänsyn till 50 delstater och 435 Electoral districts med nästan 20 000 electoral precinct/voting district, alla med en unik sammansättning.

Om vi bara tar Kalifornien med 52 Congressional/electoral districts och och Texas med sina 38 (vilket är de två delstater med flest electoral districts) så ser ju röstbeteendet helt olikt ut. Att vikta för detta i 50 delstater med bara 1000 personer i urvalet, torde vara helt omöjligt ur en population på 328 miljoner. Det skulle kräva att denna var mer homogen.
Ja, och hur gör man ens ett "slumpmässigt men representativt urval på 30 svenskar som skulle ge en säker vägledning om vad svenska folket anser i några politiska frågor? Som jag påpekade igår blir det t ex 3 personer som ska representera hela Norrland, och typ en person som ska representera Malmö...
2021-06-14, 12:45
Medlem
Citat:

Du får gärna hänvisa till den lag som medger decertifiering. Jag har aldrig hört att det skulle vara möjligt, så om du påstår att det är möjligt ser jag gärna en hänvisning till aktuell lag eller ett domstolsutslag.

Och, som jag sagt flera gånger tidigare, att utifrån konstaterat fusk ändra resultaten till den andra partens favör är fullständigt absurt och helt emot alla demokratiska principer. Då omval inte är möjliga (i USA) så återstår bara att låta resultaten gälla som de är och sedan vidta åtgärder så att fusket inte kan göras om i nästa val.

Och åter, så är det nog så att Republikanerna i längden är förlorarna på det här. Försöker man på det här sättet riva upp resultat ett år efter valet så kommer folk att bli upprörda. Det kommer inte att gynna Republikanerna. Arga väljare kommer att rösta mot dem. Republikanernas chans hade varit att på ett tidigare stadium lägga fram bevis på valfusk, men det man lägger fram nu efter alla dessa cirkuskonster, kommer ha ytterst låg trovärdighet.
2021-06-14, 12:45
Medlem
Citat:
Nej, det fungerar inte så, inte om man ska undersöka en fråga där folk har väldigt olika åsikter och dessutom (en del av dem) kan ändra åsikt snabbt. Om man ska ta fram ett grovt statvärde på t ex "hur många har allergi mot laktos?", "hur många barn växer upp utan en stadig pappa?" så räcker det kanske med ett mindre urval (eftersom det är stabila fakta som är lätta att kontrollera) men inte när det handlar om åsikter i en laddad aktuell fråga.

Självklart är jag medveten om att ett testurval måste vara slumpmässigt och matchat för olika parametrar som storstad - landsbygd, olika åldrar osv. Det har jag förutsatt hela tiden. Är dock inte säker på att just Rasmussen verkligen följer dessa principer när de gör en snabbundersökning som den här. Det slarvas en hel del inom OU-branschen, inte minst när man vill få fram någonting snabbt för en slående rubrik.

Om de har följt korrekt procedur så är deras resultat tillräckligt nära sanningen. Det är allt jag menar. Inte att det är den absoluta sanningen. Det finns alltså ingen chans att de har fel med säg 15%enheter
2021-06-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Dessutom så blir det du kallar anpassning av ”välkända snedvridningar”, vilket jag tolkar som bl.a. skillnader i röstbeteende i olika delstater och olika countyn i samma delstat, är i det närmaste omöjligt att göra när du skall ta hänsyn till 50 delstater och 435 Electoral districts med nästan 20 000 electoral precinct/voting district, alla med en unik sammansättning.

Om vi bara tar Kalifornien med 52 Congressional/electoral districts och och Texas med sina 38 (vilket är de två delstater med flest electoral districts) så ser ju röstbeteendet helt olikt ut. Att vikta för detta i 50 delstater med bara 1000 personer i urvalet, torde vara helt omöjligt ur en population på 328 miljoner. Det skulle kräva att denna var mer homogen.

Människan är mer homogen än du tror. Oavsett fråga kan du räkna med typ 45% tycker en sak, 45% tycker en annan och typ 10% har nyanserade inställning eller svänger i frågorna.

Oavsett fråga :: menar jag att skriva I de flesta frågor. Det finns givetvis frågor där majoriteten är klart tydligare, men det gäller inte politik och ”höger-vänster-skalor”
2021-06-14, 12:49
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Som vanligt har du helt fel. Det går inte att decertifiera valet vid den här tidpunkten.

Även om det nu gick att decertifiera valen så skulle ju inte Trump få fler elektorer för det.

Nej, precis som att det inte går att decertifiera presidentvalet går det inte heller att decertifiera senatsvalet. De senatorer som är insvurna kommer sitta sin mandatperiod.

Precis som vanligt så fortsätter Nixter hitta på och ljuga, och när man påpekar det så ignorerar han och går vidare till att ljuga om nästa sak. Varje inlägg är bara lögn efter lögn.
"Nej, det går inte och jag har ingen aning om varför det inte skulle gå men jag bara måste skriva att det inte går för det går inte och det går inte eftersom det inte går!"

Vilket i förlängningen betyder att du inbillar dig att USA är det enda landet i världen där en president som valt medels valfusk inte går att avsätta.

Klart det går. Det blir ju en totalt illegitim president som inte kommer kunna skriva EO:s, inte kommer kunna visa sig offentligt utan att bli häcklad, ingen delstat kommer ta honom på allvar. Kort sagt en sorts dement låtsaspresident som såklart kommer avsättas/ersättas. Detsamma gäller såklart Harris och Pelosi, vilket betyder att den kommande republikanske talmannen får bli president. Jag skulle inte bli förvånad om den talesmannen visar sig bli Donald J. Trump.

2022 närmar sig med stormsteg. Ska bli spännande.
2021-06-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ja, och hur gör man ens ett "slumpmässigt men representativt urval på 30 svenskar som skulle ge en säker vägledning om vad svenska folket anser i några politiska frågor? Som jag påpekade igår blir det t ex 3 personer som ska representera hela Norrland, och typ en person som ska representera Malmö...

1000 slumpmässiga inte mycket sämre korrekta resultat på 1miljon eller 1miljard människor. Slumpen är vacker så.
2021-06-14, 12:59
Medlem
Citat:
1000 slumpmässiga inte mycket sämre korrekta resultat på 1miljon eller 1miljard människor. Slumpen är vacker så.
Nej, det funkar inte så - och både du, Nixter och Batuta har uppenbart dålig kläm på hur opinionsundersökningar fungerar statistiskt om de ska bli bra.
2021-06-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
"Nej, det går inte och jag har ingen aning om varför det inte skulle gå men jag bara måste skriva att det inte går för det går inte och det går inte eftersom det inte går!"

Vilket i förlängningen betyder att du inbillar dig att USA är det enda landet i världen där en president som valt medels valfusk inte går att avsätta.

Klart det går. Det blir ju en totalt illegitim president som inte kommer kunna skriva EO:s, inte kommer kunna visa sig offentligt utan att bli häcklad, ingen delstat kommer ta honom på allvar. Kort sagt en sorts dement låtsaspresident som såklart kommer avsättas/ersättas. Detsamma gäller såklart Harris och Pelosi, vilket betyder att den kommande republikanske talmannen får bli president. Jag skulle inte bli förvånad om den talesmannen visar sig bli Donald J. Trump.

2022 närmar sig med stormsteg. Ska bli spännande.

Du påstår att det går. Var då vänlig visa lagstödet för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in