2021-06-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Kan du styra om du vill ha sex med män eller kvinnor? Kan du styra om du vill gott eller ont? Kan du vara ond på riktigt för en dag, bara för att du kan?

Givetvis är svaret på dessa frågor nej...

Vissa saker är det svårare att "styra" än andra. Många saker funkar bra rent instinktivt, det finns liksom ingen anledning att vilja något annat. Det är komplicerat, somliga saker sitter djupare och är svårare att ta kommando över än andra av naturliga skäl. Men tänk på personer med ätstörningar som lyckas välja bort så fundamentala och livsavgörande saker som att äta. Inte ens hårdkodade beteendeprogram står alltid emot viljans kraft. Så svaret är inte något givet nej på dina frågor ovan.
Citera
2021-06-13, 15:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jaså? Detta brukar annars vara ett tydligt argument mot fri vilja. Att valen styrs av vilja, och vilja är det mer uppenbart att man inte kan styra.

Kan du styra om du vill ha sex med män eller kvinnor? Kan du styra om du vill gott eller ont? Kan du vara ond på riktigt för en dag, bara för att du kan?

Det är ju tämligen välkänt att tex barn utsatta för övergrepp, själva oftare blir förövare när de växer. Vetenskapen känner till att det du säger är fel.
Så beviset mot fri vilja är att man inte vill göra det man inte vill? Det där får du nog fundera på ett varv till.
Citera
2021-06-13, 15:58
Bannlyst
Citat:
Jaså? Detta brukar annars vara ett tydligt argument mot fri vilja. Att valen styrs av vilja, och vilja är det mer uppenbart att man inte kan styra.

Det är ju tämligen välkänt att tex barn utsatta för övergrepp, själva oftare blir förövare när de växer. Vetenskapen känner till att det du säger är fel.

Helt enig.
Citera
2021-06-13, 20:10
Medlem
Citat:

Att vara oförmögen att styra sina inre önskningar är inte en ofrihet. Ofrihet är när någon eller något hindrar dig, där någon eller något syftar på något annat än du själv. I en fri värld kan du lyckas såväl som misslyckas och friheten består i att utfallet bara beror på din egen förmåga.
Citera
2021-06-13, 20:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Går det öht att förstå ditt argument utan en dualistisk syn på kropp och själ? Typ: den immateriella själen kan inte styra den materiella hjärnan (styrd av fysikens lagar) till att vilja något som själen vill? För VAD är det du tänker dig som detta "du" (din själ?) som ska styra din vilja (din hjärna?)?

Men om man nu inte är dualist då (eller iaf inte tycker att en filosofisk diskussion om fri vilja ska utgå från dualism), utan utgår från att hjärnan faktiskt är allt som finns i den process som ger upphov medvetandet och iaf en känsla av fri vilja -- vad blir det då kvar av ditt argument? Det är då det blir så konstigt med att du = din hjärna ska styra din hjärna till att vilja något annat än din hjärna vill.
Senast redigerad av nerdnerd 2021-06-13 kl. 20:45.
Citera
2021-06-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En doktor i fysik förklarar varför det inte finns fri vilja: Why You Don't Have Free Will
Ponera att det fanns fri vilja. Hade vi då varit moraliskt ansvariga? Är man då ansvarig för att ha försatt sig själv i psykiskt lidande? Mitt svar är nej, för fri vilja säger ingenting om hur man lever ett bra liv, endast att ”du är fri att göra precis vad som helst”.
Citera
2021-06-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Så beviset mot fri vilja är att man inte vill göra det man inte vill? Det där får du nog fundera på ett varv till.

Det brukar vara lättare för människor att se de inte kan påverka sin vilja, än se att de inte kan påverka sina val.
Citera
2021-06-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att vara oförmögen att styra sina inre önskningar är inte en ofrihet. Ofrihet är när någon eller något hindrar dig, där någon eller något syftar på något annat än du själv. I en fri värld kan du lyckas såväl som misslyckas och friheten består i att utfallet bara beror på din egen förmåga.

Nu blandar du korten igen. Nu låter det som du likställer fri vilja, med att få sin vilja igenom... Vilket givetvis inte har med varandra att göra.
Citera
2021-06-13, 23:38
Medlem
Citat:
Går det öht att förstå ditt argument utan en dualistisk syn på kropp och själ? Typ: den immateriella själen kan inte styra den materiella hjärnan (styrd av fysikens lagar) till att vilja något som själen vill? För VAD är det du tänker dig som detta "du" (din själ?) som ska styra din vilja (din hjärna?)?

Men om man nu inte är dualist då (eller iaf inte tycker att en filosofisk diskussion om fri vilja ska utgå från dualism), utan utgår från att hjärnan faktiskt är allt som finns i den process som ger upphov medvetandet och iaf en känsla av fri vilja -- vad blir det då kvar av ditt argument? Det är då det blir så konstigt med att du = din hjärna ska styra din hjärna till att vilja något annat än din hjärna vill.

Poängen är ju att val styrs från viljan. Och eftersom man inte styr viljan, så styr man inte heller valen...
Citera
2021-06-14, 00:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Poängen är ju att val styrs från viljan. Och eftersom man inte styr viljan, så styr man inte heller valen...
Men det du säger nu är ju helt meningslöst. För det är ju genom viljan du styr. Att styra och att vilja är samma sak.

Är ditt problem med fri vilja just att du inte kan släppa en dualistisk syn på den? Men tänk om hjärnan faktiskt är allt som finns när det gäller vårt medvetande och vilja osv, och att den styr sig själv? Fritt! För t ex du styr ju inte min hjärna. Och jag gör allt jag vill (iaf om jag har tid och pengar och sånt) och jag vill allt jag gör (iaf just då). Inget annat styr, bara jag. Fritt.
Citera
2021-06-14, 00:30
Medlem
Citat:
Men det du säger nu är ju helt meningslöst. För det är ju genom viljan du styr. Att styra och att vilja är samma sak.

Är ditt problem med fri vilja just att du inte kan släppa en dualistisk syn på den? Men tänk om hjärnan faktiskt är allt som finns när det gäller vårt medvetande och vilja osv, och att den styr sig själv? Fritt! För t ex du styr ju inte min hjärna. Och jag gör allt jag vill (iaf om jag har tid och pengar och sånt) och jag vill allt jag gör (iaf just då). Inget annat styr, bara jag. Fritt.

Min grundsyn är icke-dualistisk, och där finns ingen fri vilja eftersom det inte går att separera en doer.

I övrigt vet jag inte vad du menar. Om vi är överens om att valen är styrda av viljan, så är det den poängen jag försökte göra. De flesta människor känner att vi inte styr vår vilja.
Citera
2021-06-14, 10:07
Medlem
Citat:
Min grundsyn är icke-dualistisk, och där finns ingen fri vilja eftersom det inte går att separera en doer.

I övrigt vet jag inte vad du menar. Om vi är överens om att valen är styrda av viljan, så är det den poängen jag försökte göra. De flesta människor känner att vi inte styr vår vilja.

Man kanske väljer i enlighet med en preferensstruktur och kan inte välja att ändra denna i sekunden. Man kan inte vilja något man inte vill, samtidigt. Men preferensstrukturer är inte fixa utan kan ändras t.ex. med ny information, genom grundligare överväganden eller genom att inta kemiska substanser.

När Alice väljer smak på glassen tittar hon på vilka smaker som erbjuds i kiosken och använder en preferensstruktur för att utföra valet. Men nu upptäcker Alice att preferensstrukturen saknar en smak som erbjuds. Hon väljer att testa just denna smak för att hon vill uppdatera sin preferensstruktur. Hon använde en annan preferensstruktur för just detta val. En ny situation uppstod som laddade upp en annan preferensstruktur vars default vara att prova det nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in