2021-06-13, 22:54
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
TH er forretningsmann, så han hadde nok ikke gitt seg så lett, hvis han hadde fått sjansen. Men TH fikk jo aldri vite om de angivelige skilsmisseplanene som AEH hadde.
Samtidig er det verdt å nevne at ingen av disse vitnene ("Maiken" og "foreningen"/ifølge boken Lørenskog Mysteriet) trodde at AEH levde i et voldelig ekteskap.

Det er vel først og fremst psykisk vold det dreier seg om.
Citera
2021-06-13, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Motivet er de fleste her enige om, også politiet.
Det er spennende med forklaringer og synspunkter fra den ene og den andre, men ikke fra deg.
Bortforklaringer er det nok av her i tråden.
Jeg synes at politiet skal snakke for seg selv. Foreløpig sier de at det ikke er nok til tiltale, og at de fortsatt etterforsker kidnappingshypotesen. Vi er helt uavhengig av tøffingen fra din side.
Citera
2021-06-13, 23:05
Avslutad
Citat:
Det er bare inni ditt hode foreløpig, så du burde vente med å dele dette med oss andre, frem til du vet at det faktisk angår saken.
Citera
2021-06-13, 23:08
Medlem
Citat:

Politiet mener at TH har et stort voldspotensiale, han har truet andre på livet og kartlagt bosted, naboer etc så om det bare dreier seg om psykisk vold er jeg usikker på.
Citera
2021-06-13, 23:21
Medlem
Citat:
Samme som motivet. Det var også hos Tom Hagen i Sloraveien, sammen med pengene. Motivet var skilsmisse, og at AEF måtte stoppes.

Jeg lurer på om TH har noen empati og sympati.

Etter min mening kan TH ikke ha noen empati eller sympati fordi han ønsket å fjerne AE av hensyn til pengene fordi årsaken var skilsmisse.
Citera
2021-06-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Planleggingen av kidnappingen var i gang et halvt år før sammenbruddet i foreningen, så dette kan godt være en tilfeldighet. Denne planleggingen hadde ikke TH kompetanse til å gjennomføre.

Det hadde vært opp og nedturer i ekteskapet også tidligere. Her snakker vi ikke om et utrolig sammentreff av omstendigheter. Hvis AE ble utsatt for en ugjerning 25 år tilbake i tid, hadde det ikke da også vært lignende sammentreff? Det forteller hvor lite man kan vektlegge disse sammentreffene.

Planleggingen startet senest før jul 2017. Da alarmen i S4 ble koblet ut.

Og hva sier dagbøkene? Var det i 2016 TH noterte at han "måtte foreta seg noe" eller lignende ... med situasjonen rundt AE.

TH har hatt god tid til å teste ut kjøp og administrering av kryptovalutaer, samt usporbare mailer via tor, på egen hånd, i ro og mak og fullstendig i det skjulte. Det blir hevdet at sørlendingens id ble kjøpt på darkweb. TH kan ha kjøpt flere falske id'er og eksperimentert og testet ut hva han kan greie å få til med kryptokontoene, frem til at han 28. juni 2018 opprettet dokument på pasted.co med passord "anne".

Trusselbrevet kan ha vært skrevet ferdig lenge før forsvinningsdagen, det er ikke datert.

Dessuten, TH er en smule overtroisk, han har sagt at det var skjebnen som førte AE og han sammen, og at forholdet deres var et "skjebnefellesskap".

Det er flere ting som peker ut 31. oktober som d-dag for gjennomføringen av faket kidnapping. Det var Halloween, og TEH hintet til drap som skjedde på Halloween på facebook-kontoen sin. Siste dag i retten i Pareto-saken, som TH kunne forvente skulle ha russiske aktører til stede i rettssalen, men som ikke skjedde. Det var dag for lønnskjøring, og det kan ha virket naturlig at MB ringte AE tidlig på dagen med spørsmål om hvor mange timer hun hadde jobbet. Det var forventet at kommunen ville ha fjernet sperresteinene på gangveien. En nabo reiste alltid på jakt denne datoen. En annen nabo var på hyttetur.

TH har ventet til en passende anledning dukket opp. Så var det flere gunstige faktorer for en faket kidnapping som dukket opp akkurat denne datoen, 31. oktober 2018. Minnet om en skjebnedato, for TH kanskje?

Citat:

Ja er usikker på det. Jeg synes det er spesielt at det er publisert fotografier av AE, der det vises tydelige spor etter vold. Spesielt såret ved øyekroken hennes, på hotellbildet.

Det er også flere fotografier som viser at hun bøyer eller vender seg vekk fra han. De viser at hun kan ha avskydd han til tider. Ikke orket å være nær han.

Kan hende han skambanket henne ofte nok i yngre år, til at hun resignerte. At hun heller tidde og føyet seg, enn å risikere mer juling.
Senast redigerad av kornblomst 2021-06-13 kl. 23:34. Anledning: skrivefeil
Citera
2021-06-13, 23:29
Medlem
Citat:
Det er bare inni ditt hode foreløpig, så du burde vente med å dele dette med oss andre, frem til du vet at det faktisk angår saken.

Det er ingen som helst tvil om at den grove økonomiske undertrykkelsen av AE, som er grundig dokumentert i tinglyste ektepakter i -87 og -93, faller inn under definisjonen av vold i nære relasjoner.

Nå må du skjerpe deg!
Citera
2021-06-13, 23:52
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
TH har ventet til en passende anledning dukket opp.

Dette har jeg også tenkt. Alle elementene i planen var lagt klar, det var bare
snakk om å sette det i gang på et gitt tidspunkt.

Spørsmålet som da reiser seg, er om denne fleksibiliteten tillater eksterne
krefter til å utføre handlingene.

Jeg har mine tvil om man kan ha folk "stand-by" for noe slikt i særlig lang tid, det
være seg profesjonelle eller nærstående. Risikoen er stor.
Citera
2021-06-13, 23:54
Medlem
En annen ting jeg lurer på. I forbindelse med AEs økonomi og hennes mulighet til å være uavhengig av han.

Hadde AE sin egen bankkonto, som hun disponerte alene? Og hvis hun hadde det, har hun hatt egen konto gjennom hele ekteskapet.

Det man kan frykte ut fra opplysningene om hvordan TH undertrykte henne økonomisk, er at hennes lønn, eventuell barnetrygd mens barna var små, og eventuell pensjon etter at hun fylte 67, i sin helhet gikk inn på en felleskonto, som begge to kunne belaste.

Hvis alle hennes midler gikk inn på felleskonto, kunne han ha belastet kontoen og redusert hennes økonomiske selvråderett, om han syntes at hun fikk for mye penger. Og han kunne begynne å frykte at hun planla å komme seg vekk.

Står det noe om bankkontoer i denne boken.
Citera
2021-06-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Dette har jeg også tenkt. Alle elementene i planen var lagt klar, det var bare
snakk om å sette det i gang på et gitt tidspunkt.

Spørsmålet som da reiser seg, er om denne fleksibiliteten tillater eksterne
krefter til å utføre handlingene.

Jeg har mine tvil om man kan ha folk "stand-by" for noe slikt i særlig lang tid, det
være seg profesjonelle eller nærstående. Risikoen er stor.

Godt spørsmål.

Personlig tror jeg han har gjennomført drapet alene. Spør meg ikke om hvordan. Per i dag er det for lite informasjon tilgjengelig for allmennheten.

Eventuelt har han ventet med bestilling av leid hjelp. Han kan ha undersøkt sånn omtrent hvor lang tid det vanligvis går fra bestilling til uføring av grove kriminelle handlinger. Som leiemord.

Selv om jeg ikke har noe tro på at det var slik det foregikk. Så kan det ikke utelukkes. Ut fra det vi vet nå.
Citera
2021-06-14, 00:01
Avslutad
Citat:
Det er ingen som helst tvil om at den grove økonomiske undertrykkelsen av AE, som er grundig dokumentert i tinglyste ektepakter i -87 og -93, faller inn under definisjonen av vold i nære relasjoner.

Nå må du skjerpe deg!
Nei, her er det faktisk du som må skjerpe deg.
Det er legitimt at to voksne mennesker inngår avtaler. Det kan på ingen måte klassifiseres som vold.

Citat:
Planleggingen startet senest før jul 2017. Da alarmen i S4 ble koblet ut.

Alarmen hadde ikke blitt aktivert i en lengre periode. Det betyr ikke at den var frakoblet.
Det er uansett ikke normalt å aktivere alarmen når man er hjemme, våken og stått opp.
Citera
2021-06-14, 00:17
Medlem
Citat:
Nei, her er det faktisk du som må skjerpe deg.
Det er legitimt at to voksne mennesker inngår avtaler. Det kan på ingen måte klassifiseres som vold.
Ektepaktene er ingen "vanlige avtaler" mellom to uavhengige og selvstendige parter. Ektepaktene fordeler verdiene mellom partene så skjevt, at det i seg selv kan resultere i at de vil bli satt til side hvis de blir underlagt rettslig behandling.

Dette kan fremdeles skje, i og med at AE har fått oppnevnt egen bistandsadvokat.

I tillegg kommer at dersom at vitner kan bekrefte, og eller sannsynliggjøre, at én eller begge ektepakter ble underskrevet under trusler og tvang, vil enhver rettsinstans betrakte dokumentene som ugyldige.

Spesielt dersom trusler og tvang overfor AE var vedvarende gjennom hele ekteskapet etter at ektepaktene ble opprettet.

Om TH blir dømt for å ha drept AE, eller medvirket til drap på AE, vil ektepaktene falle. Sterkere bevis finnes ikke for at AE var utsatt for vedvarende og reell trussel på livet gjennom resten av ekteskapet med TH.

Så det er du som må skjerpe deg her.

Citat:
Alarmen hadde ikke blitt aktivert i en lengre periode. Det betyr ikke at den var frakoblet.
Det er uansett ikke normalt å aktivere alarmen når man er hjemme, våken og stått opp.

Hvordan forklarer du at en mann som hevder å ha observert ukjente skummelt utseende menn luske rundt hjemmet hans, og eiendommen hans, i S4, og som ble så vettskremt at han sov med skarpladd hagle ved sengen sin ... at han rett og slett ikke gadd å aktivere alarmen i huset sitt?

Det er jo helt absurd.
Senast redigerad av kornblomst 2021-06-14 kl. 00:27. Anledning: skrivefeil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in