2021-06-13, 17:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Var har han varnat henne för att han vill ha sex på julafton?
Jag skrev varning inför julaftonen.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den där han sa att det är alltid bäst att tala sanning?
Du manipulerade just det han sa genom att kapa bort en bit. Lambertz sa
Citat:
Det är alltid bättre att tala sanning utom om man verkligen måste ljuga. Utom om man verkligen måste ljuga.
Som sagt, Lambertz har inga problem med att ljuga när det gynnar honom. I sammanhanget handlade det om att ljuga om vem han var med på julaftonen för närstående.
Citera
2021-06-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Väl dömd finns väl inget skäl att erkänna nånting öht?

Dina frågor här i tråden andas inte nån seriositet.
Alls.

Vågar vi hoppas på att EA till slut kommer till besinning och erkänner sina falskanmälningar?

Det är sällan jag önskar se nån människa misslyckas med sina studier, fast här gör jag det. Sverige har inte plats för jurister som ljuger och bedrar!
Vadårå? Bättre att fortsätta neka och skämma ut sig själv efter att man blivit dömd?

Jag menade givetvis innan våldtäktskräket blivit dömd för våldtäkt. Hur många sådana erkänner deras våldtäktshandlingar?
Citera
2021-06-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det kanske finns, men det torde vara mycket ovanligt eftersom det så att säga är ett självmål. Om man lyfter blicken lite ser man att Lambertz och hans ombud mycket skickligt fått ut sitt narrativ. Såsom fd lagråd vet Lambertz exakt hur han ska lägga upp sitt försvar och vad han kan och inte kan säga för att gå fri oavsett om han är skyldig eller inte.

Det är t ex intressant hur Lambertz lägger ansvaret på kvinnorna han kladdar på. Han kan inte låta bli när han får alkohol i kroppen. I hans varning inför julafton till EA ligger ett förnekande av det egna ansvaret: han är som han är och hon får freda sig om hon inte vill eller acceptera hans närmanden. Lite lustigt i sammanhanget är att på sekvensen som Kalla fakta visade närmar sig Lambertz det otillåtna ofredandet. Kanske kliver han till och med över gränsen, men det låter jag vara osagt. Det ligger mycket nära till hands att tänka sig att Lambertz hade och har samma inställning när det kommer till sex, dvs det är kvinnans ansvar att säga nej om hon inte vill när han vill. Han har ju redan varnat henne för att han vill ha sex med henne på julafton. Exakt vad som hände mellan dem vet vi inte eftersom det är höljt i förundersökningssekretess.
Uttrycker han sig på det viset om kvinnor som han antastar så resonerar han ju som en typisk våldtäktsmän. Riktig klassiker. Intressant att ingen annan nämner det i tråden (inte vad jag sett iaf).

Har inte sett på Kalla Fakta ännu, ska göra det.
Citera
2021-06-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ciprus
Vadårå? Bättre att fortsätta neka och skämma ut sig själv efter att man blivit dömd?

Jag menade givetvis innan våldtäktskräket blivit dömd för våldtäkt. Hur många sådana erkänner deras våldtäktshandlingar?

Håll dig till ämnet.
Citera
2021-06-13, 18:10
Medlem
"Det är alltid bättre att tala sanning utom om man verkligen måste ljuga. Utom om man verkligen måste ljuga."- Lambertz

Nähä, säger du det Göran?
Senast redigerad av ciprus 2021-06-13 kl. 18:12.
Citera
2021-06-13, 18:12
Medlem
Citat:

"deras"?
Menar du möjligen "sina?
Eller: Anser du att man bör erkänna andras våldtäkter?

Tja, det finns ju folk som drivs av inre tvång. Som erkänner ex-vis mordet på Olof Palme.
Men seriöst: Kanske tänker du enligt linjen att EA möjligen drivs av inre tvång? Att hon OCD:ar våldtäktsanmälningar?
Utveckla gärna det spåret, tack!
Citera
2021-06-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
"deras"?
Menar du möjligen "sina?
Eller: Anser du att man bör erkänna andras våldtäkter?

Tja, det finns ju folk som drivs av inre tvång. Som erkänner ex-vis mordet på Olof Palme.
Men seriöst: Kanske tänker du enligt linjen att EA möjligen drivs av inre tvång? Att hon OCD:ar våldtäktsanmälningar?
Utveckla gärna det spåret, tack!
Den hemskt fula gubben skulle tjäna mer på att erkänna att han begått en våldtäkt istället för att blåneka.

Han har redan erkänt över sms "Åh min kära rara lilla dotter. Förlåt mig för att jag var en sådan idiot, buhu buhu. Jag tar på mig ansvaret för att jag inte kunde hålla tassarna borta från dig och att det var dumt av mig och jag ska aldrig mer stoppa kuken i dig igen, jag lovar".

Det finns liksom ingen som helst mening med att neka. Han har redan erkänt. Det är uppenbart att han våldtagit kvinnan. Dessutom, som jag tidigare har skrivit, så finns det ingen människa i hela världen som frivilligt skulle knulla med den där saken.
Senast redigerad av ciprus 2021-06-13 kl. 18:25.
Citera
2021-06-13, 18:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Uttrycker han sig på det viset om kvinnor som han antastar så resonerar han ju som en typisk våldtäktsmän. Riktig klassiker. Intressant att ingen annan nämner det i tråden (inte vad jag sett iaf).

Har inte sett på Kalla Fakta ännu, ska göra det.
I den här tråden har Lambertz-stödtrupp samlats. Jag har inte riktigt förstått varför de idealiserar honom så som de gör, men alla har säkert sitt eget motiv för att försvara Lambertz månad efter månad.

Ja, titta på Kalla Fakta. Läs också gärna den transkriberade pressträffen som Lambertz höll efter han släpptes ur häktet.
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Det finns även någon eller några intervjuer med Lambertz som är intressanta precis som det finns många blogginlägg som han skrivit. Öht är det intressant när vi får höra honom själv tala eller läsa hans egna ord.
Citera
2021-06-13, 18:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
OK, var varnar han henne för att han vill ha sex? Finns väl mest uttalanden om att det inte får ske?

Citat:

Du manipulerade just det han sa genom att kapa bort en bit. Lambertz sa
Det är alltid bättre att tala sanning utom om man verkligen måste ljuga. Utom om man verkligen måste ljuga.
Som sagt, Lambertz har inga problem med att ljuga när det gynnar honom. I sammanhanget handlade det om att ljuga om vem han var med på julaftonen för närstående.
Nej, han utreder inte när det skulle vara rätt att ljuga. Det är något av en moralfilsofisk fråga om det är rätt att ljuga. Naturligtvis finns det fall när det är rätt, t ex i extrema situationer under orättfärdiga krig om man gömmer motståndsmän (Frankrike WW2, Allo, Allo) eller beskyddar små barn från förföljelse och utrotning. Tror det var den polskfödde svenske psykoanalytikern Ludvig Igra vars unga föräldrar var aktiva inom motståndsrörelsen som placerade honom som litet barn i en polsk familj för beskydd. SS kom och frågade om där fanns några judebarn men den polska familjen bedyrade att han var helt polsk. Ren lögn, men i ett sammanhang där man bör ljuga. (Tror det finns beskrivet i hans bok Den tunna hinnan.)

Varför skulle inte toppjuristen GL kunna sitta där och grubbla över sanning och lögn på ett djupare plan? När måste man ljuga? När gäller undantaget till att det alltid är bäst att tala sanning? Det tycker inte jag tyder på någon större benägenhet att vilja ljuga. Tvärtom, idealet enligt honom är att tala sanning. Men så tänker nog inte en manipulativ bedragerska.

Rör det sig som här om otrohet finns många intressanta aspekter. Man kanske sårar den bedragnas känslor om man talar sanning. Bör man ändå avslöja att man varit otrogen trots att man föresatt sig att det inte kommer att upprepas? Försätter man den man var otrogen med i en problematisk situation om man avslöjar vad som hänt? Man kan alltså ha både sig själv och de övriga två i åtanke när man grubblar på vad som är rätt, om det är mer hänsynsfullt att dölja än att berätta.

Många män (och kvinnor) skulle aldrig ens utgå från att det alltid är bäst att tala sanning (utom då när man verkligen måste ljuga). Många lever på och njuter av att bedra och lura. Sammantaget tycker jag ljudklippet talar till hans fördel.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-06-13 kl. 18:52.
Citera
2021-06-13, 18:31
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
"Det är alltid bättre att tala sanning utom om man verkligen måste ljuga. Utom om man verkligen måste ljuga."- Lambertz

Nähä, säger du det Göran?

Det tycks ha gått dig förbi att det inte finns några tydliga läger i det här ärendet. Majoriteten tycks betryckta över att skattebetalare skall stå även för den här notan. Det finns en mycket lam strid här men de flesta är mest trötta över eländet.
Citera
2021-06-13, 20:40
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvarodalappar
Märkligt att det fortfarande finns folk här som tror på bedragerskan. Märkligt.
Har man inte läst de tidigare förundersökningarna och bilagor som finns i tråden ang E utan baserar sin input på Kalla Faktas reportage och medias artiklar kan man nog hamna där.
Citera
2021-06-13, 20:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej, du skrev faktiskt
Han har ju redan varnat henne för att han vill ha sex med henne på julafton.
Men var någonstans hittar du det? Eller hittar du bara på?

Källa:
Citat:
Det kanske finns, men det torde vara mycket ovanligt eftersom det så att säga är ett självmål. Om man lyfter blicken lite ser man att Lambertz och hans ombud mycket skickligt fått ut sitt narrativ. Såsom fd lagråd vet Lambertz exakt hur han ska lägga upp sitt försvar och vad han kan och inte kan säga för att gå fri oavsett om han är skyldig eller inte.

Det är t ex intressant hur Lambertz lägger ansvaret på kvinnorna han kladdar på. Han kan inte låta bli när han får alkohol i kroppen. I hans varning inför julafton till EA ligger ett förnekande av det egna ansvaret: han är som han är och hon får freda sig om hon inte vill eller acceptera hans närmanden. Lite lustigt i sammanhanget är att på sekvensen som Kalla fakta visade närmar sig Lambertz det otillåtna ofredandet. Kanske kliver han till och med över gränsen, men det låter jag vara osagt. Det ligger mycket nära till hands att tänka sig att Lambertz hade och har samma inställning när det kommer till sex, dvs det är kvinnans ansvar att säga nej om hon inte vill när han vill. Han har ju redan varnat henne för att han vill ha sex med henne på julafton. Exakt vad som hände mellan dem vet vi inte eftersom det är höljt i förundersökningssekretess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in