Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Jag skrev varning inför julaftonen.
OK, var varnar han henne för att han vill ha sex? Finns väl mest uttalanden om att det inte får ske?
Citat:
Du manipulerade just det han sa genom att kapa bort en bit. Lambertz sa
Det är alltid bättre att tala sanning utom om man verkligen måste ljuga. Utom om man verkligen måste ljuga.
Som sagt, Lambertz har inga problem med att ljuga när det gynnar honom. I sammanhanget handlade det om att ljuga om vem han var med på julaftonen för närstående.
Nej, han utreder inte
när det skulle vara rätt att ljuga. Det är något av en moralfilsofisk fråga om det är rätt att ljuga. Naturligtvis finns det fall när det är rätt, t ex i extrema situationer under orättfärdiga krig om man gömmer motståndsmän (Frankrike WW2, Allo, Allo) eller beskyddar små barn från förföljelse och utrotning. Tror det var den polskfödde svenske psykoanalytikern Ludvig Igra vars unga föräldrar var aktiva inom motståndsrörelsen som placerade honom som litet barn i en polsk familj för beskydd. SS kom och frågade om där fanns några judebarn men den polska familjen bedyrade att han var helt polsk. Ren lögn, men i ett sammanhang där man bör ljuga. (Tror det finns beskrivet i hans bok
Den tunna hinnan.)
Varför skulle inte toppjuristen GL kunna sitta där och grubbla över sanning och lögn på ett djupare plan? När måste man ljuga? När gäller undantaget till att det alltid är bäst att tala sanning? Det tycker inte jag tyder på någon större benägenhet att vilja ljuga. Tvärtom, idealet enligt honom är att tala sanning. Men så tänker nog inte en manipulativ bedragerska.
Rör det sig som här om otrohet finns många intressanta aspekter. Man kanske sårar den bedragnas känslor om man talar sanning. Bör man ändå avslöja att man varit otrogen trots att man föresatt sig att det inte kommer att upprepas? Försätter man den man var otrogen med i en problematisk situation om man avslöjar vad som hänt? Man kan alltså ha både sig själv och de övriga två i åtanke när man grubblar på vad som är rätt, om det är mer hänsynsfullt att dölja än att berätta.
Många män (och kvinnor) skulle aldrig ens utgå från att det alltid är bäst att tala sanning (utom då när man verkligen
måste ljuga). Många lever på och njuter av att bedra och lura. Sammantaget tycker jag ljudklippet talar till hans fördel.