Citat:
Ursprungligen postat av
Black-lies-matter
Men när man står på knä i snön där ute i verkligheten med Gammsmurf på rygg och pumpar 10, blåser 2, pumpar 10, blåser 2 eftersom det är en lätt linje att följa och får veta att ambulansen kommer dröja eftersom det är slagsmål på en skola i grannkommunen och Gammsmurf är 80 och alltså inte pröjsat skatt på 8 år, så BLIR det HLR i väntan på elektrikern. I mitt fall 25 minuter. De kom till slut OCH FICK IGÅNG GUBBEN!! Läkaren sa att det med 100% säkerhet var min förtjänst att det funkade med kallstart, men att jag (självklart) ALDRIG fått igång honom själv.
Min största bedrift någonsin.
On topic: vid första anblicken, inom några sekunder, fastslog spelarna att något var RIKTIGT knas: man såg upprördhet, chock, sorg, name it, i deras ansikten. Jag vill inte förringa deras medicinska kompetens, men han måste sett riktigt jävla överdöd ut.
Men vad är felet? Det finns olika typer av hjärtstopp!? Att förlita sig på en hjärtstartare är ju livsfarligt. På barn tex så är det i princip ALDRIG en defibrilerbar rytm. Barn kommer då i princip ALDRIG tillbaka till livet med hjälp av en stöt. Man ger dom inte ens en stöt och hoppas på de bästa utan man fortsätter bara HLR. Och deras liv räddas med HLR och läkemedel.
Sluta bara säg att man kör HLR för att hålla igång cirkulationen och få igång hjärtat med en deff. Det är ju inte ens i närheten av korrekt. Man kör HLR FÖR ATT FÅ IGÅNG HJÄRTAT.
I ditt specifika fall hade gubben en arytmi som gick och deffa på, om du inte hållit igång cirkulationen mekaniskt hade han dött. Grymt bra jobbat! Han hade dock lika gärna kunna haft asystoli, vilket är lika troligt och då hade man aldrig deffat och han hade troligtvis dött. Men en deff hade inte kunnat rädda livet. Man hade inte ens testat deffa. En deff hade inte hjälpt, vet inte hur många fler sätt man kan säga de på?
Sen ska du köra 30x2, inte 10x2. Och jag har som sagt kört HLR x antal gånger.