2021-06-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Pfizer räknar med att tjäna över 200 miljarder på vacciner mot covid-19, bara i år.

De har nog reserverat en och annan dollar som hush money.

Varför ska de behöva lägga undan hush money?

De har ju sitt på det torra. EU har ju godkänt vaccinet, liksom alla medlemsstater. Så Pfizer behöver ju bara säga att det är en godkänd produkt enligt myndigheterna om någon skulle stämma dem.
Citera
2021-06-13, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Folk i gemen skiter i studier och statistik, nu fick man det i ansiktet, det är en enorm skillnad. Covid19 är helt ofarligt för människor som inte är gamla eller extremt svaga, finns hur mycket statistik som helst t o m på svts hemsida som styrker det men ändå är folk livrädda för att media konstant rapporterar om det.

I det här fallet skulle det ju få något av en omvänd effekt, många vet nog om att vaccin ger biverkningar men det "händer bara andra" men om du får det i ansiktet två gånger så blir det så mycket värre än på ett papper.

Alla sjukdomar har risker oavsett ålder. Däremot så är oftast risken mindre ju yngre och friskare man är. Men att säga att covid är ofarligt för unga är att gå för långt. Jag har själv en bekant som lider av långtids covid. Denna person är under 30 år, tillhör inga kända riskgrupper och är vältränad. Från att ha sprungit maraton strax över tre timmar så klarar hen inte att gå upp för en våning utan att bli andfådd nu.

Men även alla läkemedel risker. Men det verkar vara större risk att få leverbesvär av Alvedon än att att drabbas av hjärnhinneinflammation av covid vaccin.
Citera
2021-06-13, 02:32
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Är det inte jävligt onödigt att diskutera vad som orsakade Erikens hjärtstillestånd? Ni kommer ingenstans. Det blir enbart spekulationer.

Inte ens läkarna på sjukhuset vet orsaken till det som inträffade. Det måste genomföras tester innan det kan bekräftas.
Läkarfel är den tredje mesta orsaken till dödsfall i USA
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28186008/

Jag skulle inte med 100% säkerhet säga att läkare kan bekräfta nånting, oavsett vilket land det är. Med det sagt så finns det så klart en möjlighet att läkarna i detta fall kan fastställa den riktiga orsaken.
Citera
2021-06-13, 02:36
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Om inte det italienska landslaget skulle varit öppna med sin vaccinering och en av spelarna knall och fall skulle ramlat ihop på fotbollsplanen och nästan dött skulle de nog inte varit så snabba med att säga att personen ifråga nästan precis vaccinerat sig, eller hur?

Men de är ju öppna med det. Ponera att det händer; jag tror inte att landslaget hade basunerat ut "förresten, han har vaccinerat sig, glöm inte det" slumpmässigt eftersom det är ett extremt rimligt antagande att hjärtstoppet inte har med vaccinet att göra. Men om de hade fått frågan om spelaren vaccinerat sig så hade de ju absolut sagt ja. Eftersom de redan gått ut med det.
Citera
2021-06-13, 02:43
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Vetenskapen ändras väl, eller?

Om det inte vore för alla dessa jävla foliehattar så hade ju jorden fortfarande varit platt, exempelvis.

Fast enligt foliehattar så är jorden fortfarande platt, går inte riktigt att dra parallerar att gå emot rådande konsensus för X antal år sedan med idag för i de flesta lägen har man kommit så långt där mycket är bevisat där man innan mer levde på en stark tro (vilket sällan gynnar vetenskapen) . Så allt som sker idag ska alltså diskuteras med vaccin/covid som grund även ifall det är mer troligt med andra faktorer (innan vi vet mer). Förbenat trist måste jag säga.
Senast redigerad av Neroxx 2021-06-13 kl. 02:46.
Citera
2021-06-13, 03:05
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Fast enligt foliehattar så är jorden fortfarande platt, går inte riktigt att dra parallerar att gå emot rådande konsensus för X antal år sedan med idag för i de flesta lägen har man kommit så långt där mycket är bevisat där man innan mer levde på en stark tro (vilket sällan gynnar vetenskapen).
Fast att covid kommer från ett labb var en konspirationsteori för tre veckor sen enligt ''vetenskapen'' och nu är det mer eller mindre bekräftat att det gjorde det enligt samma ''vetenskap''.

Det är bara att inse att dom flesta människor är ärthjärnor som bytt gamla religioner mot den nya religionen, vetenskapen.
Citera
2021-06-13, 04:25
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Vid ett HJÄRTSTOPP får du inte igång hjärtat med annat än en hjärtstartare.
Däremot kan du hålla igång cirkulationen med hjärtkompessioner HLR.

Nja, inte helt sant, beroende på anledningen till hjärtstoppet kan spontan cirkulation återställas efter en deff, som ett direkt resultat av utförd HLR, eller som ett svar på 1 mg Adrenalin IV (kanske vanligast). Det är sant att bara en deff hjälper mot VT/VF, men du det finns andra anledningar till hjärtstopp. Du kan inte deffa en asystoli.
Citera
2021-06-13, 06:26
Medlem
Har dom stoppa EM än? Vi kan ju inte ha ett EM där var och varannan spelare får hjärtstopp p.g.a covidvaccin, detta måste ju utredas innan spel kan återupptas.
Citera
2021-06-13, 06:36
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Uefa twittar att Eriksen är på sjukhus och har "stabiliserats".
https://twitter.com/UEFA/status/1403765507682193409?s=19
Som Schumacher?
Citera
2021-06-13, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
Vaccinerad prob!

Han var vaccinerad ja, "Vaccinet" är en skandal, och folk kommer få massiva biverkningar om något år eller två.

Dessutom har ny information kommit ut i Israel om att många fått hjärtproblem av vaccinet, särskilt unga människor.

Edit:
Jag hade fått fel information angående tweeten, det var inte Inter officiellt, utan informationen kom ifrån lagets läkare om att de har fått vaccin i slutet av maj.
Så det är inte 100% bekräftat att just Christian Eriksen har fått vaccin än.

https://twitter.com/arvaki/status/1403803605879099401
Senast redigerad av St0ny 2021-06-13 kl. 08:10.
Citera
2021-06-13, 09:05
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frsgrd
Det är inte någorlunda vad du hävdar. Och du verkar fortfarande inte förstå skillnaden. I 50% av alla typer av hjärtstopp (finns 4) så deffar man absolut inte. Det är aldrig ”kompressioner i väntan på deff”. Det är kompressioner ELLER kompressioner och deff. Båda scenarierna räddar liv. Hjärtkompressioner och inblås räddar liv. Plattorna ska alltid på snabbt som fan i vilket fall. För rytmen kan ändras under hjärtstoppet.

Nu är jag ihärdig för jag ser ett skräckscenario där du är på ett hjärtstopp och tänker ”äh skit samma vi är ute i skogen, här finns ingen deff” och avbryter. Du har ingen aning om vilken typ av rytm de är och i 2 av 4 fall ska du absolut inte deffa. Punkt.

Men när man står på knä i snön där ute i verkligheten med Gammsmurf på rygg och pumpar 10, blåser 2, pumpar 10, blåser 2 eftersom det är en lätt linje att följa och får veta att ambulansen kommer dröja eftersom det är slagsmål på en skola i grannkommunen och Gammsmurf är 80 och alltså inte pröjsat skatt på 8 år, så BLIR det HLR i väntan på elektrikern. I mitt fall 25 minuter. De kom till slut OCH FICK IGÅNG GUBBEN!! Läkaren sa att det med 100% säkerhet var min förtjänst att det funkade med kallstart, men att jag (självklart) ALDRIG fått igång honom själv.

Min största bedrift någonsin.

On topic: vid första anblicken, inom några sekunder, fastslog spelarna att något var RIKTIGT knas: man såg upprördhet, chock, sorg, name it, i deras ansikten. Jag vill inte förringa deras medicinska kompetens, men han måste sett riktigt jävla överdöd ut.
Citera
2021-06-13, 09:16
Medlem
Hittar inte ett klipp med hela förloppet. Någon som kan länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in