Citat:
Ursprungligen postat av
frsgrd
Det är inte någorlunda vad du hävdar. Och du verkar fortfarande inte förstå skillnaden. I 50% av alla typer av hjärtstopp (finns 4) så deffar man absolut inte. Det är aldrig ”kompressioner i väntan på deff”. Det är kompressioner ELLER kompressioner och deff. Båda scenarierna räddar liv. Hjärtkompressioner och inblås räddar liv. Plattorna ska alltid på snabbt som fan i vilket fall. För rytmen kan ändras under hjärtstoppet.
Nu är jag ihärdig för jag ser ett skräckscenario där du är på ett hjärtstopp och tänker ”äh skit samma vi är ute i skogen, här finns ingen deff” och avbryter. Du har ingen aning om vilken typ av rytm de är och i 2 av 4 fall ska du absolut inte deffa. Punkt.
Men när man står på knä i snön där ute i verkligheten med Gammsmurf på rygg och pumpar 10, blåser 2, pumpar 10, blåser 2 eftersom det är en lätt linje att följa och får veta att ambulansen kommer dröja eftersom det är slagsmål på en skola i grannkommunen och Gammsmurf är 80 och alltså inte pröjsat skatt på 8 år, så BLIR det HLR i väntan på elektrikern. I mitt fall 25 minuter. De kom till slut OCH FICK IGÅNG GUBBEN!! Läkaren sa att det med 100% säkerhet var min förtjänst att det funkade med kallstart, men att jag (självklart) ALDRIG fått igång honom själv.
Min största bedrift någonsin.
On topic: vid första anblicken, inom några sekunder, fastslog spelarna att något var RIKTIGT knas: man såg upprördhet, chock, sorg, name it, i deras ansikten. Jag vill inte förringa deras medicinska kompetens, men han måste sett riktigt jävla överdöd ut.