2021-06-12, 15:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men om Bali inte vill kallas rasist får han väl sluta använda klassiskt rasistiska troper om invandrares kriminalitet?

För det första så är inte invandrare någon etnisk eller kulturell grupp. Att prata om invandrares brottslighet är alltså inte i sig rasism, även om diskussionen om detta ofta färgas av rasistiska stereotyper, särskilt då om människor från Mellanöstern och Afrika.

För det andra så måste vi kunna diskutera dessa frågor sakligt och utan att ägna oss åt vare sig rasism eller politisk smutskastning. Det är särskilt viktigt eftersom problemen i många år sopats under mattan.
Citera
2021-06-12, 15:20
Medlem
Tanuss avatar
Läs Saul Alinsky "Rules for radicals"
Hur man jobbar för att få det offentliga och officiella narrativet dit man vill.

Övergripande regel i Alinsky tactics "allways accuse your opponent of what you are doing".

Politiker i Sverige (och en stor del av övriga världen) är på djupa statens lönelistor. En överväldigande andel msm kontrolleras av djupa staten.
Den djupa staten innefattar banker, underrättelsetjänster och det militärindustriella komplexet. Kärnan i den djupa staten är tyvärr svensk.
Businessen går ut på exploatering i bästa kolonialväldesstil.
Den som närmar sig att i någon måtta synliggöra djupa staten påklistras direkt kladdiga stigmatiseringsetiketter. Rasist, nazist, högerextremist eller white supremacist är användbart.
Citera
2021-06-12, 15:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Och hur skall vi göra för att nå dit?

det är onekligen en framgångsrik strategi vänstern idag bedriver med att stämpla oppositionen som rasister, nazister eller anti-demokrater. Folk köper det och blir svårmodigt ängsliga.

Svensken är märkligt nog mer oroad över nazismens framväxt än islamismens framtåg.

Nassarna har gått från några hundra till några hundra.

Islamisterna från nära noll till ett par tusen.

Men det är nassarna som skrämmer oss.

Nej, det har skett en vindkantring i den svenska debatten, både i media och bland vanligt folk. Nästan alla jag känner - även personer till vänster - vågar idag diskutera dessa frågor på ett helt annat sätt än tidigare.

Jag skulle snarare se Delmis pamflett som ett desperat försök att smutskasta sina politiska motståndare i en debatt som man vet att man redan förlorat.
Citera
2021-06-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
För det första så är inte invandrare någon etnisk eller kulturell grupp. Att prata om invandrares brottslighet är alltså inte i sig rasism, även om diskussionen om detta ofta färgas av rasistiska stereotyper, särskilt då om människor från Mellanöstern och Afrika.

För det andra så måste vi kunna diskutera dessa frågor sakligt och utan att ägna oss åt vare sig rasism eller politisk smutskastning. Det är särskilt viktigt eftersom problemen i många år sopats under mattan.

Du är en otrevlig brunkletare som efterlyser god ton. Antingen är du cyniskt förljugen eller så är du storhetsvansinnig nog att tro att dina hemmasnickrade definitioner av rasism är de som gäller och inte någon annans godtyckliga härskartekniker.

Bali ägnar sig åt att kollektivisera invandrare av utomeuropeiskt ursprung som kriminella. Det är inte blonda nordeuropéers kriminalitet han tjatar om och det vet han. Hur är det inte rasistiska stereotyper av människor från Afrika och Mellanöstern?

Du förstår väl konceptet med hundvisslor, människa?

För övrigt ska du ta bort Voltaire-citatet, han var ju en virulent antisemit.
Citera
2021-06-12, 15:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Du är en otrevlig brunkletare som efterlyser god ton. Antingen är du cyniskt förljugen eller så är du storhetsvansinnig nog att tro att dina hemmasnickrade definitioner av rasism är de som gäller och inte någon annans godtyckliga härskartekniker.

Jag är väl medveten om de försök som görs att vidga rasismbegreppet i demagogiskt syfte. Min definition är inte någon hemmasnickrad konstruktion, utan den som de flesta fortfarande använder sig av i dagligt tal.

Citat:
Bali ägnar sig åt att kollektivisera invandrare av utomeuropeiskt ursprung som kriminella. Det är inte blonda nordeuropéers kriminalitet han tjatar om och det vet han. Hur är det inte rasistiska stereotyper av människor från Afrika och Mellanöstern?

Du får gärna citera vad det är som Bali sagt som du anser är rasistiskt, så kan vi diskutera lite mer konkret. Mitt intryck är inte att Bali drivs av rasism, men om han någon gång trampat över i debatten ska han naturligtvis kritiseras för det.

Sedan tycker jag att du ska sluta använda postmodernistiska flumtermer som "kollektivisera".

Citat:
Du förstår väl konceptet med hundvisslor, människa?

Jo, att man påstår att någon har ett underförstått budskap med ett uttalande. Något som förstås är omöjligt att motbevisa, och därför en effektiv form av smutskastning.

Citat:
För övrigt ska du ta bort Voltaire-citatet, han var ju en virulent antisemit.

Voltaire levde i en helt annan tid, precis som Luther. Till skillnad från denne tog han dock senare avstånd från sina antisemtiska uttalanden:

Subsequently, Voltaire agreed with the criticism of his anti-Semitic views and stated that he had been "wrong to attribute to a whole nation the vices of some individuals";

https://en.wikipedia.org/wiki/Voltaire#Judaism

Uttalandet som jag citerar passar för övrigt bra in på det vi diskuterar:

Den som kan få dig att tro på absurditeter kan också få dig att begå illdåd. – Voltaire

Om man lyckas övertyga den etniska majoriteten i ett land om att en minoritet har ondskefulla avsikter är illdåden nära.
Senast redigerad av Regulus 2021-06-12 kl. 15:52.
Citera
2021-06-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
A new brave world.

Intressanta tider vi lever i.
Eller otäckt fascinerande tider är kanske en bättre beskrivning.
Kina är ett dystopiskt helvete.
Frågan är när vi kommer dit.
5-10 år?

Medan Kinas befolkningen lever i Orwells 1984, Sveriges (och västvärlden) befolkningen lever i Aldous Huxleys Brave New World:
https://biblioklept.files.wordpress.com/2010/12/huxley-orwell-amusing-ourselves-to-death.jpg
Citera
2021-06-12, 15:54
Medlem
finns ingen rasism i andra länder?
Inom Islam?
Citera
2021-06-12, 15:55
Medlem
Citat:

När stämplar dom islams, muslimernas rasism mot judar samt kristna och homosexuella?
Citera
2021-06-12, 16:16
Medlem
Citat:
Jag är väl medveten om de försök som görs att vidga rasismbegreppet i demagogiskt syfte. Min definition är inte någon hemmasnickrad konstruktion, utan den som de flesta fortfarande använder sig av i dagligt tal.

Du får gärna citera vad det är som Bali sagt som du anser är rasistiskt, så kan vi diskutera lite mer konkret. Mitt intryck är inte att Bali drivs av rasism, men om han någon gång trampat över i debatten ska han naturligtvis kritiseras för det.

Sedan tycker jag att du ska sluta använda postmodernistiska flumtermer som "kollektivisera".

Jo, att man påstår att någon har ett underförstått budskap med ett uttalande. Något som förstås är omöjligt att motbevisa, och därför en effektiv form av smutskastning.

Voltaire levde i en helt annan tid, precis som Luther. Till skillnad från denne tog han dock senare avstånd från sina antisemtiska uttalanden:

Subsequently, Voltaire agreed with the criticism of his anti-Semitic views and stated that he had been "wrong to attribute to a whole nation the vices of some individuals";

https://en.wikipedia.org/wiki/Voltaire#Judaism

Uttalandet som jag citerar passar för övrigt bra in på det vi diskuterar:

Den som kan få dig att tro på absurditeter kan också få dig att begå illdåd. – Voltaire

Om man lyckas övertyga den etniska majoriteten i ett land om att en minoritet har ondskefulla avsikter är illdåden nära.

Faran i det liberalhegemoniska imperiet är alltså att det lilla svenska folket upprepar Rwanda eller Nazityskland? Inte att vår folkrätt kränks i egenskap av de facto icke-suverän kolonialprovins av en helhet som domineras från Washington, Bryssel, Silicon Valley, New York och Hollywood?

Var inte historicism något dåligt?

Poängen är alltså att en brunkletande, objektiv rasist (det är bara europeisk/svensk folkrätt/identitetspolitik du underkänner) som du ska kassera in grindväktarpoäng genom att låtsas stå upp för en saklig debatt utan polemiska övertramp.

Bali är en rasist på samma sätt som alla invandringkritiker varit rasister genom åren, som Jomshof och Samuel Paty var islamofober och Anna Lindh var antisemit. De har kallats dessa ord.

Var har jag för övrigt gjort mig skyldig till generaliseringar som din idol Voltaire gjorde? Om hundvissle-anklagelserna inte beaktas, vad återstår?

Tog Voltaire avstånd från att hans åsikter gällde några, eller t o m många judar? Om det räcker att inte uttryckligen dra alla judar över en kam, förutsätter jag att du tar tillbaka antisemit-etiketten från mig. Om den nu betyder något annat än att vara ett polemiskt tillhygge när argumenten tryter.
Citera
2021-06-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Är det verkligen rätt väg att gå? Att inskränka yttrandefrihet och censurera? Vi verkar befinna oss i en sandlåda för småbarn. Det vore enligt mig bättre om de som inte håller med Bali, Gudmundsson, Arpi och dylika sakligt bemöter kritiken och det som anses vara rasism. Vi har faktiskt problem på riktigt.
Jag och framförallt min syster har pratat med många unga tjejer och killar, som kom hit som små barn eller är födda här. De växer upp i subkulturer och upplever dubbelt förtryck, från det svenska samhället där de misstänkliggörs och befinner sig i utanförskap och i mycket hög grad från sina familjer, deras bekanta och även okända från andra länder. De vågar inte visa håret eller armarna i varmaste sommaren och flera får inte dejta vem de vill.
Det gäller inte alla och jag tycker att t ex, Bali går för långt. Men lösningen är inte att tysta.
Den är debatt. Gängkriminella som fuskar med bidrag och våldtäktsmän son inte utvisas är ett reellt problem och detta diskuteras jag med personer som har invandrarbakgrund.

Och det måste diskuteras öppet från olika håll och vi måste sluta blunda. Ledande politikerna måste börja tala om varför det är som det är, vad de har för ansvar och sluta leka sandlåda. Bemöt Gudmundson, Bali etc. och gör inte problemet värre.
Att tysta och censurera är lösningen för de konflikträdda och ökar rasismen och ger Bali etc. fördelar,
Det är så det brukar låta ja, men som jag påpekat gång på gång på det här forumet, det finns noll och intet som tyder på att rasister skulle dra fördel av att vi lägger ner med den här gränslösa toleransen av deras mytspridande.

Det finns problem värda att diskutera, men stanna upp och fråga dig om individer som Bali verkligen utgör ett konstruktivt bidrag till ett sådant samtal, eller om han i själva verket är en faktaresisten provokatör vars ständiga gapande i själva verket distraherar från saklig diskussion av verkliga problem för att istället tvinga oss att spendera energi på att motbevisa en strid ström av rasistiska fantasifoster.

Saklig diskussion finns för de som hyser en grundläggande respekt för sanningen. Individer som Hanif Bali är inte föremål för detta, och ju mindre vi hör av dem desto bättre.
Citera
2021-06-12, 16:27
Avslutad
Citat:
Nej, Sverige är inte något DDR. Vi kan förvisso hamna där om vi inte står upp för yttrandefriheten och den personliga integriteten, men det är inte för sent att vända den politiska utvecklingen.
Vi är inte där än men det är ju dit det är på väg. Regerignen vill förbjuda rasistiska organisationer och ett departement som ägnar sig åt att "stämpla" folk som rasister. Det är en tydlig riktning som regeringen tar.
Citera
2021-06-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är så det brukar låta ja, men som jag påpekat gång på gång på det här forumet, det finns noll och intet som tyder på att rasister skulle dra fördel av att vi lägger ner med den här gränslösa toleransen av deras mytspridande.

Det finns problem värda att diskutera, men stanna upp och fråga dig om individer som Bali verkligen utgör ett konstruktivt bidrag till ett sådant samtal, eller om han i själva verket är en faktaresisten provokatör vars ständiga gapande i själva verket distraherar från saklig diskussion av verkliga problem för att istället tvinga oss att spendera energi på att motbevisa en strid ström av rasistiska fantasifoster.

Saklig diskussion finns för de som hyser en grundläggande respekt för sanningen. Individer som Hanif Bali är inte föremål för detta, och ju mindre vi hör av dem desto bättre.

En Popper-liberal kompis till Regulus? Ett självutnämnt liberalt "vi" som bestämmer vad som ska tolereras och vad som inte ska tolereras, eftersom det är "intolerant"? Bekvämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in