Citat:
Ursprungligen postat av
Alcanarcarrer
I dag kl 08,35. Deltavarianten, tidigare känd som den indiska mutationen, står nu för 91 procent av alla smittofall i Storbritannien som ökat med 8000 fall.
Därmed har den helt tagit över från den brittiska alfavarianten.
På en vecka ökade smittspridningen i landet med 240 procent, rapporterar The Sun. Oroande i min ögon. Detta innebär att läget är likadant i Sverige och i resten av Europa rent generellt, kan man anta det?
Jag tror vi kommer se en liknande utveckling i Sverige och andra delar av Europa. Ungefär som Alpha (brittiska).
Jag tror den kommer spridas främst bland ovaccinerade och delvis bland de som enbart hunnit ta en dos. Den kommer synas bland fullvaccinerade också men antagligen i lägre utsträckning.
Sjukhusinläggningar kommer vara lägre då den kommer drabba främst yngre ovaccinerade.
Har man koll på vilka Delta spridits bland i UK? Dvs, ovaccinerade, en dos, två doser? Och därtill åldersgrupper? Det skulle vara intressant att veta.
En grej jag tror har gett denna stora snabba ökning i UK är att de öppnade upp en hel del från att ha haft väldigt stängt.
Vi I Sverige har ju haft väldigt öppet hela tiden, så frågan är om vi kommer se samma snabba ökning eller om det går långsammare här. Vi startar om man säger så på högre smittotal.
Vi får hoppas på att den smittspårning fohm talar om faktiskt fungerar och att man kan sätta de flesta positiva fall i karantän för en gångs skull.