Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vi borde nog inte ha börjat lätta på restriktionerna så tidigt. Det var väldigt dumt.
Jag var t.ex. på sta'n igår. Det var "studentdagen" (sätter det inom citationstecken eftersom det inte är någon riktig studentexamen), och det var proppfullt av unga människor och familjer - på restauranger, på bänkar, på gator och torg, i bilar och bussar. Mycket fylla och tjoande och skrikande och kramande. Detta borde ju ha varit inställt i år. Även om skolorna i sig ordnar ett hyfsat smittsäkert utspring - och det tror jag att dom gör - så drar det ju UT folk, och ger de unga en anledning att dricka alkohol. Sedan kontrollerar ingen vad dom - och deras familjer - gör innan och efteråt, utom åsyn från skolan.
Ja alltså är Delat varianten allmänt spridd i Sverige i dag så tror ju jag att det inte bara är dumt att införa lättnader i samhället och hålla fast vid dem utan rena vansinnet. Om Delta varianten är 200% mer smittsam och dessutom 200% farligare än den brittiska varianten på det sätt att den ökar behovet av sjukvård, och därmed behovet av intensivvård är det väl troligt att vården inte kommer klara detta i sommar, vi har stängt covid IVA, vi har utarbetade intensivvårds personal, semester ? Och inte minst med tanke på att vi har relativt få färdig vaccinerade om vi jämför med Storbritannien.