2021-06-12, 10:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, Area C är under israelisk ockupation. Det är 300k palestinier där.
Hela Palestina är under ockupation. Du kör precis samma lokik som apartheidregimen i Sydafrika. Att folket i "Bantustanerna" inte räknades.
Citat:
Givetvis bygger inte judars rättighet att ha ett eget land på en arvsrätt. Logiken är att judar behöver ett eget land för att de behöver ett. Till skillnad från palestinierna som var jordanier för 70 år sen.
Och vad judarna behöver tar judarna, skit i folket som bodde där. "Nästan alla judar är tjuvar" som Ben Gurion sa.
Citera
2021-06-12, 10:41
Medlem
Citat:
Det faktum att det finns både svarta och gula judar betyder givetvis att man kan konvertera. Det finns ex. en stor indisk population judar.

Words. Konvertering godkanns ej av judars aldste.

Minns att ca 200 miljoner indier pastod sig vara judar o ville till Yisrael. Yisrael stoppade dom

Men ca tva (2) miljoner ryssar lyckades, efter Sovjets fall, med zzionist hjalp pavisa sig vara judar o fick en lott pa ockeperad Vastbanken, ar bland de varsta bosattare. De kan fortfarande inte hebreiska, eller jiddish. Askenazim ville ju ha broder in i riket.

Kan du jiddish, rysk jude som du ar?
Citera
2021-06-12, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Men ca tva (2) miljoner ryssar lyckades, efter Sovjets fall, med zzionist hjalp pavisa sig vara judar o fick en lott pa ockeperad Vastbanken, ar bland de varsta bosattare. De kan fortfarande inte hebreiska, eller jiddish. Askenazim ville ju ha broder in i riket.
Det roliga är de nynazistiska "judarna" som målade swastikor på synagogor de fick in.
Citera
2021-06-12, 10:49
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Judiskhet ar en sekt med tokortodoxa, kristna, ateister, men inte muslimer. Juden kan vara svart som neger (fran Etiopien), oliv som mizrati, vit som en ryss (azkenazim).

Mizrati har blodsband i Palestina, azkenazim har blodsband i Ryssland.

Tror du blir en jude genom konvertering? Sa tror aven ryssen melange

Men var kommer uttrycket/begreppet "Han/Hon ser ut som en jude/judinna" från då? Det går således inte att se, om man inte är klädd typ "judiskt"?
Min fråga är alltså är jude en "ras" eller bara en tro, eller båda?

Så en "jude" behöver inte vara jude, medan en "icke jude" kan vara en jude? Må hända jag är helt tappad men jag förstår inte.
Citera
2021-06-12, 10:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Words. Konvertering godkanns ej av judars aldste.

Jo, det har det alltid gjort. Finns flera i Tanakh som är konvertiter.

Citat:
Minns att ca 200 miljoner indier pastod sig vara judar o ville till Yisrael. Yisrael stoppade dom

Det är inte samma sak att påstå att man är jude och konvertera.

Citat:
Kan du jiddish, rysk jude som du ar?

Nej, jag är inte från Ryssland. Jag är Levit.
Citera
2021-06-12, 10:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Men var kommer uttrycket/begreppet "Han/Hon ser ut som en jude/judinna" från då? Det går således inte att se, om man inte är klädd typ "judiskt"?

Så en "jude" behöver inte vara jude, medan en "icke jude" kan vara en jude? Må hända jag är helt tappad men jag förstår inte.

Du frågar helt fel person, Headson är muslim. Judar är både en etnicitet och religion. D.v.s man kan konvertera till religionen och bli jude och man kan födas av judiska föräldrar och vara jude på det sättet. De flesta judar är judar av etnicitet eftersom judendom inte missionerar, d.v.s andelen konvertiter är väldigt få i jämförelse med islam eller kristendom. Anledningen att Israel finns är dock inte p.g.a religionen utan p.g.a pogromen mot etniciteten. Om inte Muhammed och dylika som Headson och de andra i tråden hade varit så antisemitiska hade det antagligen inte funnits något Israel idag för det hade inte funnits något behov.
Citera
2021-06-12, 11:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det roliga är de nynazistiska "judarna" som målade swastikor på synagogor de fick in.

Varför tycker du det är roligt? Kul att Israel får uppleva nazism från personer som utgav sig för att vara judar som inte var det?
Citera
2021-06-12, 11:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad är det som inte stämmer? Kartan är tydlig, kan du tala om vad som är fel istället för att klaga på källorna och på mig? Sionist!

Det finns mängder med bosättningar som blivit tvångsevakuerade. Sen tillkommer det att Palestina och Jordanien har precis samma marklagar som Israel, d.v.s de tillåter också privatpersoner att ta mark i besittning som erövrats i krig och de har gjort det utan att du har protesterat om det. Tvärtom har du försvarat när palestinier och jordanier har gjort det till skillnad från mig som inte gör det när israeler gör det.
Citera
2021-06-12, 11:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du skrev att du ar inte fran Ryssland. Du svarade inte om du kan jiddish, som var hemmaspraket for levy. En ryss ar en ryss ar en ryss fast sager sig vara jude. Som Bonnier, Wolodarsky osv

På svenska behöver man inte specificera vilken del av frågan man svarar på. Jag är inte ryss, min släkt är dokumenterad åtminstone till 1600-talet till skillnad från de flesta svenskars och med största sannolikhet även din. Inte för att alla araber var kamelförare på 1600-talet men jag är rätt säker att min släkt haft lite mer cerebrala arbetsuppgifter de senaste 400 åren än din, i synnerhet när man tittar på hur arabvärlden har utvecklats sen ni gjorde er av med judarna.
Citera
2021-06-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Spakmat fran tiden nar juden kastades ut ur i princip alla lander som de nastlat in sig. Googla pa Golda Meir, Heinz Alfred 'Henry' Kissinger, nakna mullvadsrattan Adelsson, sa ser du stereotypen.
Citera
2021-06-12, 11:12
Avstängd
Citat:
Varför tycker du det är roligt? Kul att Israel får uppleva nazism från personer som utgav sig för att vara judar som inte var det?
Kul att sionisterna som drev ut folket som bodde i Palestina för att de inte tyckte de dög istället får in riktigt drägg när de skulle importera "bättre" folk. Israels definition av jude har sen inget med religiös tro att göra, så de kan mycket väl varit judar enligt reglerna i "law of return".

Sen är det väl knappast värre med nynazistiska judar än alla de arabhatande judar som Israel är fullt av.
Senast redigerad av Xenonen 2021-06-12 kl. 11:14.
Citera
2021-06-12, 11:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kul att sionisterna som drev ut folket som bodde i Palestina för att de inte tyckte de dög istället får in riktigt drägg när de skulle importera "bättre" folk. Israels definition av jude har sen inget med religiös tro att göra, så de kan mycket väl varit judar enligt reglerna i "law of return".

10% av invandrarna från Sovjet var inte judar utifrån någon gällande definition. De ljög för att komma undan en av dina två favoritideologier som måste vara kommunism och islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in