Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Det skulle kunna vara ett kriterium för att välja ut en kanon. Till det skulle jag först vilja säga att det är värt att artikulera att det är ett antagande vi går in med, dvs. att vi tar med den mängd texter vi tycker är sammanhängande, dvs. att det inte får finnas motstridigheter. Jag ser inte det som självklart att en gudomligt inspirerad text inte får innehåller motstridigheter. Om vi följer exempelvis Origenes eller andra tidiga grekiskt-skolade kyrkofäder så var det självklart att Blibeln inte skulle läsas bokstavligt, utan att det var det gudomliga budskapet som fanns där bakom som var intressant. En sådan syn på Bibeln skulle alltså kunna tillåta mostridigheter i det bokstavliga (men kanske ej i det budskap som skall dölja sig bakom texten).
Jag tycker att man ska utgå från att det inte finns motstridigheter, om det sedan tillsynes finns motstridigheter, så kan det handla om många saker, t.ex. att man tolkat texten fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Vidare så ger oss denna metod inte vilken eller vilka texter som vi skall ta bort; metoden du anger förutsätter att vi redan vet vad GT är för något, vilket ju är det vi vill fastställa. Antag att vi har två texter, Tobit och Daniel, som vi funderar på om de skall vara med i GT eller ej. Antag att vår tolkning av dem medför att de är motstridiga, men harmoniserar väl med övriga böcker vi tycker bör vara med i GT. Är det då Daniel eller Tobit som skall bort?
På vilket sätt motsäger Daniel GT? Det första man kan fråga sig är om Tobit påverkar GT eller bibelns budskap på något sätt, jag anser att boken är för fantasifull för att vara sann, men den påverkar inte bibelns budskap i grunden. Tobit kan ha existerat, och han kan ha skrivit texten, men det påverkar inte GT eller NT någonting, och därför är kuriosa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Ditt orginalpåstående var alltså att "Bibelns texter har kommit till under 1500 år, och har alltid sammanförts och tillhört dom heliga inspirerade skrifterna." Att texterna "alltid" har sammanförts menar jag alltså är ytterst svårt att demonstrera. Menar du alltså att ögonblicket efter att Paulus skrev klart Romarbrevet så blev det sammanfört med andra heliga skrifter, och ansågs vara på samma nivå som exempelvis Moseböckerna, och ansågs vara en gudomligt inspirerad text?
Ja, Paulus skrifter lades tillsammans med dom övriga heliga skrifterna:
"Att vår herre dröjer skall ni betrakta som en räddning. Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått. Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och
detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:15-16 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Jag håller med om din beskrivning av en del ilska under reformationen gentemot katolska kyrkan kom från människor som nu kunde ta del av Bibeln och finna att deras tolkning av texten inte var i enlighet med kyrkans.
Ilska??? Jag ser det som att människor får en klarare syn av bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Men man hade ju också en annan ingångspunkt i Bibeln; kyrkan lär ju att tradition också är viktig och att Heliga Ande vägleder kyrkan.
Vilket inte är bibelenligt:
"
Sedan kom fariseer och skriftlärda från Jerusalem fram till Jesus och sade: »Varför bryter dina lärjungar mot fädernas regler? De tvättar ju inte händerna innan de äter.« Han svarade: »Varför bryter ni själva mot Guds bud för era reglers(traditioners)
skull? " (Matteus 15:1-3 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Jag kan hålla med om att det är bra att acceptera hypotetiskt vad Bibeln säger för att testa dess sanningsanspråk. Men då behöver vi också kunna generera nya hypoteser utifrån vad Bibeln då säger och testa dessa, som jag tidigare föreslog som en metod; detta verkar dock vara svårt, utan vi får då nöja oss med att Bibeln, som dessutom är skriver på ett sådant språk som tillåter visst svängrum i tolkning, ger oss saker vi redan vet. Resultatet blir att vi alltid behöver undra om vi tolkade texten så att det skulle passa det vi redan vet.
Vi har bara bibeln och skapelsen som bevis på Guds existens (just nu när Gud inte visar sig övernaturligt):
"
Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)
"
Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. " (Rom 1:19-20 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Först och främst skulle jag vilja fråga dig om det var av något särskilt skäl du väljer Folkbibelns översättning här istället för Bibel2000, som du tämligen systematiskt har använt tidigare?
Jag anser att Folkbibeln är mycket bättre översatt överlag i jämförelse med Bibel2000, förutom vissa skriftställen som förvrängts till treenighetens fördel.
Jag använder mest Bibel2000 för jag tror majoriteten, främst ateister accepterar Bibel2000 mer än Folkbibeln. Men om jag fick som jag ville, så skulle jag citera Nya Världens Översättning eftersom jag anser att den är nästintill en ord för ord översättning.
Men det är bra att läsa flera översättningar, det ger en helhetsbild av det hela, här är alla tre:
"
Detta skall du veta och besinna: från det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas, till dess att den som är smord till furste kommer, skall det gå sju veckor. Under sextiotvå veckor blir sedan staden återuppbyggd, med gator och vallgravar. Men under en tid av vånda, efter de sextiotvå veckorna, kommer han som är smord att förgöras och försvinna. Både staden och helgedomen blir förstörda liksom fursten som skall komma. " (Daniel 9:25-26 Bibel2000)
"
Det ska du veta och förstå: Från det att ordet gått ut om att Jerusalem ska återställas och byggas upp till dess att den Smorde Fursten kommer, ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar ska byggas upp igen, trots svåra tider. Men efter de sextiotvå veckorna ska den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen ska förstöras av folket till en furste som kommer. " (Daniel 9:25-26 Bibel2000)
"
Detta ska du veta och inse: Från det att ordet om att återställa och återuppbygga Jerusalem utgår tills ledaren, Messias, kommer ska det gå 7 veckor och 62 veckor. Staden ska återställas och återuppbyggas, med torg och vallgravar, trots svåra tider. Efter de 62 veckorna ska Messias dödas, helt utblottad. Och en anförare ska komma med sin armé, som ska förstöra staden och den heliga platsen." (Daniel 9:25-26 NVÖ)
Sedan kan du undersöka grundtexter om du vill fördjupa dig mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Folkbibeln väljer att sätta stora bokstäver på "Smorde" och "Smorde Fursten", exempelvis, som ju lätt kan få den oupmärksamme att anta att det faktiskt är något gudomligt man åsyftar, även fast man såklart i orignaltexten inte gjorde någon sådan skillnad mellan stora och små bokstäver.
Det har du rätt i, GT och NT skrevs med enbart "stora bokstäver" eftersom man på den tiden inte uppfunnit små bokstäver.
Problemet är att om man ska vara helt exakt trogen grundtexter, och översätta ord för ord, så blir det svårt för dom flesta att läsa texten. Det skulle även innebära att punkt och kommatecken tas bort, och kapitel och andra indelningar. En sådan text blir väldigt jobbig att läsa för dom flesta.
Däremot kan man fördjupa sig med grundtexter om man vill det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Angående profetian behöver vi utföra lite matematik för att få fram något här. Dels måste vi veta när "ordet har gått ut", och dels verkar en vecka inte betyda en vecka, utan en vecka är sju år. Vi hamnar alltså på att den smorde skall förgöras ca 490 år efter det att ordet har gått ut. Om vi tänker att ordet går ut när judarna äntligen får återvända till Jerusalem och bygga upp templet sker det på 500-talet f.kr, så vårt slutdatum hamnar alltså ett antal decennier innan Jesus föds. Räknar du på något annorlunda vis?
Har du Googlat detta nu, eller var du insatt i detta innan
Oavsett om man hamnar på decennier innan Jesus föds, så borde den smorde/messias redan ha framträtt enligt profetian, eller hur? Judarna läser samma text, och ändå kan dom inte se vad du nyss såg, att det handlar om 490 år, utan fortfarande väntar på Messias, tankeväckande, eller hur?