2021-06-11, 14:33
  #7837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Att det på samma sätt finns ett begrepp som kallas fri vilja.

Och att det på samma sätt som att det är befängt att leta efter moral i fysiken också är befängt att härleda fri vilja ur determinism. Det är ju absolut ingen som gör det. Så varför ta ner diskussionen på den nivån överhuvudtaget? Det vittnar ju bara om att man inte har förstått frågan.

Jag tror nog frågan kan beaktas från båda håll, både från en fysisk och från en mer social sida.

Vilken fråga är det du menar? Om du utvecklar den lite mer än bara termen "fri vilja"?
Citera
2021-06-11, 14:35
  #7838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Besvara gärna frågan om hur du undviker oändlig regress.

Kallade jag inte det för 10-000kr-frågan?

Tror ingen kan undvika oändlig regress utan att landa i saker som "Gud", eller likvärdiga "saker uppstår ur ingenting". (Eller andra motsägelser)
Citera
2021-06-11, 14:37
  #7839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Vill du vara vänlig att ange premisserna och göra härledningen.

Fri vilja -> kausalitet -> oändlig regress/slump.

Och eftersom fri vilja != oändlig regress/slump. QED.

Citera
2021-06-11, 14:44
  #7840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Påståenden om att universum skapats på det ena eller andra sättet är inte meningslösa om vi har en modell som förutsäger att det skett på detta sätt. Att däremot spå det ena eller andra genom att analysera sitt eget navelludd är trams.

Det finns goda skäll för att observera hur tillvaron faktiskt ser ut och utgå från detta.

Det finns inga "modeller" som förutsäger att något skapas ur ingenting, eller av gud.

Eller menar du religiösa föreställningar även får kallas "modeller"?

(Om man vill observera hur tillvaron faktiskt ser ut, så kanske man ska vara mer intresserad av hjärnan, än av en turing-maskin, när man försöker återskapa upplevelser?)
Citera
2021-06-11, 14:47
  #7841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fri vilja -> kausalitet -> oändlig regress/slump.

Och eftersom fri vilja != oändlig regress/slump. QED.


Skolastisk logik
Citera
2021-06-11, 14:48
  #7842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Skolastisk logik

Jo, vi är ju på ett sådant forum. Men du kan ändå bemöta den om du anser den vara felaktig.
Citera
2021-06-11, 14:50
  #7843
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Kallade jag inte det för 10-000kr-frågan?

Tror ingen kan undvika oändlig regress utan att landa i saker som "Gud", eller likvärdiga "saker uppstår ur ingenting". (Eller andra motsägelser)

Well, ja då är Gud den bästa förklaringen vi har så här långt.
Partiklar uppstår ju ur ingenting.
Citera
2021-06-11, 14:52
  #7844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Partiklar uppstår ju ur ingenting.

Det har jag aldrig hört talas om, vad menar du?

Pratar du om något i stil med relationen materia/energi?
Citera
2021-06-11, 14:53
  #7845
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det finns inga "modeller" som förutsäger att något skapas ur ingenting, eller av gud.

Eller menar du religiösa föreställningar även får kallas "modeller"?

(Om man vill observera hur tillvaron faktiskt ser ut, så kanske man ska vara mer intresserad av hjärnan, än av en turing-maskin, när man försöker återskapa upplevelser?)

Jag fattar inte snacket om modeller. Han missförstår antingen avsiktligt eller fattar verkligen inte den extremt enkla analogin med maskiner och hjärnan som är av samma materia och således lyder under samma naturlagar.

Dessutom brukar dessa typer dra en gräns, så att vissa djur med hjärna har fri vilja och andra inte, eller att bara människan har det. Antropomorft som bara den.
Citera
2021-06-11, 14:53
  #7846
Medlem
Ja! Den fria viljan finns vi bestämmer själva vad vi ska göra. Våra val bestäms av individen själv.
Vi får göra vad vi vill.
Citera
2021-06-11, 17:14
  #7847
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, jag säger att bilar är determinerade och att man aldrig skulle straffa dem. Vi är också determinerade. Det är ingen skillnad. Ni biter er verkligen fast i era vanföreställningar med näbbar och klor. Om något så är det precis som i de andra trådarna ni som är moraliskt usla, som söker syndabockar och gottar er i att straffa folk, för det är nästan alltid det det handlar om och inte att man på allvar vill refomera någon. Det är bara ett svepskäl för att söka hämnd by proxy genom staten.

Jag tycker att youtubern ContraPoints snackar mycket skit, men den här videon handlar bland annat om sådana som er och den är riktigt bra: Justice (Part 1) | ContraPoints

Rättssystemet, eller "hämd by proxy genom staten" som du utrycker det, var ju de facto ett sätt att minimera lynchmobbar. Vill du ha det som i hålorna i mörkaste Afrika istället där de bränner dig levande om någon får för sig att du stulit en säck potatis eller sysslat med trollkonster? Jag tror inte det.

Du verkar göra frågan om fri vilja till en ideologisk fråga, och i enlighet med detta så måste du göra dig av med vissa begrepp, det förstår jag. Feminister brukar förneka biologin av samma skäl.
Jag försöker att se frågan ur ett sakligt perspektiv.
Citera
2021-06-11, 17:18
  #7848
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Rättssystemet, eller "hämd by proxy genom staten" som du utrycker det, var ju de facto ett sätt att minimera lynchmobbar. Vill du ha det som i hålorna i mörkaste Afrika istället där de bränner dig levande om någon får för sig att du stulit en säck potatis eller sysslat med trollkonster? Jag tror inte det.

Du verkar göra frågan om fri vilja till en ideologisk fråga, och i enlighet med detta så måste du göra dig av med vissa begrepp, det förstår jag. Feminister brukar förneka biologin av samma skäl.
Jag försöker att se frågan ur ett sakligt perspektiv.

Nej, nej, jag hade faktiskt önskat att det hade funnits fri vilja, men nu gör det inte det.

Jag vill ha ett samhälle där folk är så civiliserade att sådana situationer är rena undantag. D.v.s. nästan ingen ska begå brott till att börja med.

Jag har en far som har en väldigt störd personlighet, som han aldrig kommer att bli kvitt, för att han fick en väldigt omänsklig uppfostran med mycket stryk, hotelser och otrygghet som barn på 50- och 60-talen. Straffmentaliteten är något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in