Cyklohexanet lär ge det en ordentlig strävhet, t-Butylalkoholen ger en viss syrlighet och glycerinet en angenäm sötma.
Jag skulle absolut inte dricka det till skaldjur men kanske till en mustig gulash eller till ostbrickan om den innehåller lite starkare ostar.
Innehållsförteckningen ser inte allarmerande ut. Det är mest vanlig sprit och bara lite isopropylalkohol (mycket mindre än i många andra handspritsorter) så jag tror han överlever utan men.
Det går utmärkt några enstaka gånger, ibland kan de bli lite jobbigare baksmälla och om du dricker tillräckligt lämnar de en svag smak av aceton enda till dagen efteråt :/ har varit en till och från brukare av detta i ett par år nu. Dom har börjat lägga i mer och mer bittrings medel i handspriten dock, och där snackar vi denuterad och spelar ingen roll vad du blandar med
Hej o hå! Jag kom av en händelse över en flaska Dax Alcogel med 85 volymprocent som enligt baksidestexten innhåller det aktiva ämnet etanol. Det står inte något annat aktivt ämne i beskrivningen. Någon som vet varför man inte skriver om tex propanol eller liknande?? Någon som vet??
Så nu har jag testat denna dryck. Innehåller följande ingredienser....
813 g/kg ethanol.
Etanol 70-90%
2-metylpropan-2-ol < 1%
glycerol ~ 1%
2-amino-2-metylpropanol < 0,1%
Än så länge är det lugnt. Påverkad, tagit ca 10cl men inte direkt full. Tänkte höra hur mycket man vågar ta av flaskan?? 600 ml. Ha det göttt!!
Såg ett klipp på youtube om en man som var beroende av handsprit. Han va runt 30 år gammal och dog inte långt efter programmet av organ failure.
Hur blir man av just handsprit? Jag förstår att alkohol är beroendeframkallande, men varför just endast handsprit? Klart det är farligt att dricka det, så inte konstigt att han dog.
Nu är jag visserligen bara en glad amatör när det kommer till handsprit, men visst fan går det att dricka, jag fick bara inte behålla skiten.
En Kvalitetssnus som varit på flaskan lite mer än vanligt, dvs han är en konstapels blick ifrån fyllecell, staplar in i sin hall.
Väl i hallen fumlas det, man trillar lite och välter en stol och sig själv när man försöker få av sig ytterkläderna.
När detta äventyr var avklarat så var man ju illa tvungen och kolla om det fanns någon öl kvar i kylen (den var självklart redan uppdrucken) när man inser detta blir man lite ledsen i ögat.
Men i fylla finns det visdom!
Detta utspelade sig i början av Covid och jag hade handsprit hemma som jag snott från jobbet. I alla fall tar jag glatt denna magiska lilla tryckpump, lägger mig i soffan och börjar tävla med mig själv om från hur långt avstånd jag kan spruta in handsprit i käften.
Efter detta blev det svart.
Jag vaknar upp morgonen efter i en lägenhet som inte är av denna värld, vardagsrum, matta, soffa, hall och badrum är nedspytt. Möbler ligger som hej kom och hjälp mig och jag själv har gott om intorkade magsafter och handsprit över hela min kropp.
Jag rekommenderar inte handsprit, det finns trevligare sätt att berusa sig på som inte innehåller total sanering av lägenheten dagen efter.
En väldigt svart dokumentär om Adam som missbrukade handsprit och till sist dog av det.
Man får ju inte mersmak om en säger så, nån gång har man väl dragit i sig en flaska och fyllan är ju helt ok men bakruset mindre trevligt. Aldrig mer förhoppningsvis. https://sverigesradio.se/artikel/7446452
Fyfan.. nu sitter man här på en köksstol, kaffebryggaren brygger på förfullt, jag groggar nämligen med kaffe och ett par pumpar handsprit i. Varför? Jo för man är torsk och mår skit. Har en där det är ytterst lite propanol i så har man inte ångest över det iallafall.. eller jo det är ju iallafall lite i skiten. En grogg så är ångesten borta. Fyfan.. allting är ju självförvållat.
Ta det lugnt med handspriten alla om ni funderar på att kröka på det, utan ta bara några pumpar i ett 33cl glas och använd valfri dryck. Sitt inte och shotta skiten.
Tycker DAX PREOP 84 vol% från städskrubben på jobbet funkar helt okej, 539 g/kg etanol, 145 g/kg propan-1-ol och 105 g/kg propan-2-ol, inte lika slemmig som andra och inte denaturerad vad jag kunnat utläsa. Ett par shots så är man där man ska.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!