2021-06-11, 11:49
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Det kommer bli enkelt att använda Bitcoin i framtiden, det utvecklas för fullt. Det är fortfarande i early adoption stadiet.

Det är också hur säkert som helst att skicka värde från A till B på blockkedjan, men det har sin transaktionsavgift.
Jag förstår dock vad du tänker på, kolla upp Lightning Network, det kommer inom ett par år användas flitigt.

Blockkedjan är lager 1, och transaktioner på den kommer förmodligen bara vara större belopp i framtiden. Ska du t.ex. köpa ett hus för BTC så får du för en billig transaktionsavgift en värdetransport som ser till att beloppet hamnar från punkt A till punkt B.
Lightning Network tillhör lager 2, det går att likna vid swish. De flesta transaktioner kommer ske på detta lager i framtiden där transaktionerna är blixtsnabba till en nästan icke-existerande transaktionsavgift.

Som du säger, Bitcoin kommer att revolutionera sinom tid.
Beror väll också på hur tyranniska olika länder väljer att vara. Kina t.ex. har förbjudit mining nu. Nästa steg att förbjuda handel med den skulle jag tro. Samma sak kan ske i västvärlden.
Citera
2021-06-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil
Kul som första land att erkänna bitcoin kommer nog flera länder följa med.

men som privatperson i ett sånt land har knappt ens råd köpa en modern telefon med internet.

men som land har dom nog råd köpa ett par bitcoins i alla fall hah.
Man skulle kunna tillverka en bitcoinplånbok med svart-vit display och simkort för mindre än 100 kr. Den skulle bara kräva några mb data i månaden så en mobiloperatör hade kunnat lansera ett abonnemang för 10kr i månaden. Så var den saken klar.

Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Bitcoin har ingen framtid. Fler länder kommer att förbjuda finansiella institutioner att hantera bitcoin som ett led i att hindra kriminalitet och stoppa den kolossala och bortkastade energiförbrukningen - i sin helhet ungefär som hela Sveriges el-konsumtion - som krävs för att producera dem.
Riktiga pengar ska kosta att producera, precis som guld. Annars är det inget värt. Håll hårt i dina kronor nu.
Citera
2021-06-11, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Lightning Network tillhör lager 2, det går att likna vid swish. De flesta transaktioner kommer ske på detta lager i framtiden där transaktionerna är blixtsnabba till en nästan icke-existerande transaktionsavgift.

Som du säger, Bitcoin kommer att revolutionera sinom tid.

Och detta kommer staten inte kunna kontrollera? https://twitter.com/moderaterna/status/1380960658250956801
Citera
2021-06-11, 13:34
Avslutad
Citat:
Bitcoin har ingen framtid. Fler länder kommer att förbjuda finansiella institutioner att hantera bitcoin som ett led i att hindra kriminalitet och stoppa den kolossala och bortkastade energiförbrukningen - i sin helhet ungefär som hela Sveriges el-konsumtion - som krävs för att producera dem.

Jag vet var du står sedan tidigare och du är felinformerad. Du får uppdatera dig om hur BTC är lösningen för framför allt fattiga länder - och fattiga människor i fattiga länder, och varför du borde sympatisera med BTC istället för att hålla med t ex Trump om att BTC är skräp pga att BTC konkurrerar med dollarn.

IMF är nu ute efter El Salvador. Här är en bra förklaring till vad som förmodligen ligger bakom detta:

https://youtu.be/sLFMmecA1H4

Citat:
Today I'm going to talk about why the IMF and the World Bank are furious about El Salvador's decision to make Bitcoin a legal tender.
Citera
2021-06-11, 13:59
Medlem
Citat:

Omöjliggörandet av korruption i valutan och gemensam konsensus i en global "store of value" kan göra att det är värt att vaska en hel svensk elkonsumtion för. Nej, jag skojar inte.

Dessutom är det ju i så fall en bra sporre för grön el (E-S ambition om att utvinna energi ur vulkaner var i och för sig ett roligt utspel, men man ska nog ta det med en nypa salt...)
Citera
2021-06-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag vet var du står sedan tidigare och du är felinformerad. Du får uppdatera dig om hur BTC är lösningen för framför allt fattiga länder - och fattiga människor i fattiga länder, och varför du borde sympatisera med BTC istället för att hålla med t ex Trump om att BTC är skräp pga att BTC konkurrerar med dollarn.

Att Trump råkar ha samma inställning som jag är inget som påverkar mig. Bitcoin är instabila till sitt värde, garanteras inte av någon stat och måste knytas till något med värde som inte beror på vad Elon Musk säger eller andra gruppdynamiska effekter som uppstår i pyramidspel för att vara bli en användbar valuta, t.ex. en korg av råvaror eller guld. Den kinesiska digitala centralbanksvalutan (DCEP) är vad fattiga länder kommer att använda, tror jag. Du får uppdatera dig om fördelarna med den.
Citera
2021-06-11, 14:14
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Att Trump råkar ha samma inställning som jag är inget som påverkar mig. Bitcoin är instabila till sitt värde, garanteras inte av någon stat och måste knytas till något med värde som inte beror på vad Elon Musk säger eller andra gruppdynamiska effekter som uppstår i pyramidspel för att vara bli en användbar valuta, t.ex. en korg av råvaror eller guld. Den kinesiska digitala centralbanksvalutan (DCEP) är vad fattiga länder kommer att använda, tror jag. Du får uppdatera dig om fördelarna med den.
Det måste inte ett skit av det här. Bitcoins värde är ett mått av frihet ifrån fiat pyramid spelet som håller människor och länder som gisslan.
Citera
2021-06-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Det måste inte ett skit av det här. Bitcoins värde är ett mått av frihet ifrån fiat pyramid spelet som håller människor och länder som gisslan.

En kamrat i revolutionen - Vive la révolution
Citera
2021-06-11, 14:21
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
En kamrat i revolutionen - Vive la révolution
Bitcoin är en kapitalistisk revolution ja.
Citera
2021-06-11, 14:27
Avslutad
Citat:

BTC är volatilt pga att stora aktörer manipulerar priset, samt att BTC inte ens nått en tiondel av sin potential än. BTC är till skillnad mot DCEP en hedge mot inflation. Men du unnar alltså inte fattiga människor i fattiga länder en hedge mot inflation?

När fattiga människor i byar utan någon bank ska ta emot pengar från släktingar el liknande måste de ofta färdas en hel dag fram och tillbaka med buss till närmaste bank. Det medför ett bortfall av minst en dagsinkomst plus transportkostnader. Utanför banken samlas samhällets kriminella. Dvs personen som färdas (oftast en kvinna) löper risk att bli rånad, våldtagen och mördad. Banken tar dessutom ut en transaktionsavgift på 30%. Slå samman detta så får du ett signifikant tapp av inkomst förutom den osäkra situationen.

BTC löser allt detta. Ingen behöver åka till någon osäker bank. Ingen blir av med transaktionsavgifter. Kan det dessutom lösas med grön energi så är det naturligtvis ännu bättre. Men betänk detta: USA's julmarknadsbelysning drar t ex mer el än ett helt lands energiproduktion.

Tesla ägs till stora delar av BlackRock, BlackRock vill köpa BTC men BTC har blivit för dyrt tycker de. Elon Musk twittrar då så att priset går ner. Flera andra valar och institutioner agerar på samma sätt. De säger en sak och gör en annan. De sprider ut budskapet att BTC inte är grönt nog via sin media och sina politiker (som de ger kampanjbidrag just för att ha politikerna i sin hand) samtidigt som de själva köper BTC.

BTC's styrka är att det inte är kopplat till något land. Du får uppdatera dig om detta.

Tittade du ens på videon jag rekommenderade?
Senast redigerad av Sinestro 2021-06-11 kl. 14:33.
Citera
2021-06-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
BTC är volatilt pga att stora aktörer manipulerar priset, samt att BTC inte ens nått en tiondel av sin potential än. BTC är till skillnad mot DCEP en hedge mot inflation. Men du unnar alltså inte fattiga människor i fattiga länder en hedge mot inflation?

Men detta är ju bara totalt ogrundade spekulationer och vad skall göras åt att priset manipuleras? En hedge, en tiondel av sin potential, det funkar ju inte ens som säljsnack.

Citat:
När fattiga människor i byar utan någon bank ska ta emot pengar från släktingar el liknande måste de ofta färdas en hel dag fram och tillbaka med buss till närmaste bank. Det medför ett bortfall av minst en dagsinkomst plus transportkostnader. Utanför banken samlas samhällets kriminella. Dvs personen som färdas (oftast en kvinna) löper risk att bli rånad, våldtagen och mördad. Banken tar dessutom ut en transaktionsavgift på 30%. Slå samman detta så får du ett signifikant tapp av inkomst förutom den osäkra situationen.

Målande beskrivet, men det är ju detta som den digitala centralbanks-valutan fixar så bra utan att ens internet eller telefonuppkoppling behöver fungera.

Citat:
Men betänk detta: USA's julmarknadsbelysning drar t ex mer el än ett helt lands energiproduktion.

Hemskt, vilket gör det ännu mer angeläget att förbjuda bitcoin.

Citat:
Tesla ägs till stora delar av BlackRock, BlackRock vill köpa BTC men BTC har blivit för dyrt tycker de. Elon Musk twittrar då så att priset går ner. Flera andra valar och institutioner agerar på samma sätt. De säger en sak och gör en annan. De sprider ut budskapet att BTC inte är grönt nog via sin media och sina politiker (som de ger kampanjbidrag just för att ha politikerna i sin hand) samtidigt som de själva köper BTC.

Ja du ser! Vem kan ha förtroende för en sån valuta. Och som hedge mot inflation?

Citat:
styrka är att det inte är kopplat till något land.

Ja det skulle vara för folk som vill gå under radarn då? Vem vill ha bitcoin när länder förbjuder finansiella institutioner att handskas med bitcoin.

Citat:
Tittade du ens på videon jag rekommenderade?

Inför mitt inre såg jag den och kunde konstatera att inget nytt kom fram.
Citera
2021-06-11, 16:24
Avslutad
Citat:
Men detta är ju bara totalt ogrundade spekulationer och vad skall göras åt att priset manipuleras? En hedge, en tiondel av sin potential, det funkar ju inte ens som säljsnack.

Tesla tjänade mer på att äga BTC ett fåtal månader än under alla år de sålt bilar. Vad sägs om det som säljsnack?

Citat:
Målande beskrivet, men det är ju detta som den digitala centralbanks-valutan fixar så bra utan att ens internet eller telefonuppkoppling behöver fungera.

Hur fixar den det menar du?

Citat:
Hemskt, vilket gör det ännu mer angeläget att förbjuda bitcoin.

Du är alltså emot BTC även när BTC är helt grön? Men låt mig gissa, du är för kinesiska kolkraftverk?

Citat:
Ja du ser! Vem kan ha förtroende för en sån valuta. Och som hedge mot inflation?

Detsamma kan göras mot din kinesiska valuta. Have fun staying poor.

Citat:
Ja det skulle vara för folk som vill gå under radarn då? Vem vill ha bitcoin när länder förbjuder finansiella institutioner att handskas med bitcoin.

Hittlls är trenden den motsatta. El Salvador har adopterat BTC och många länder diskuterar att göra detsamma. Framför allt fattiga länder. Det borde säga dig något.

Citat:
Inför mitt inre såg jag den och kunde konstatera att inget nytt kom fram.

Inför mitt inre ser jag haschrök, Bob Marley och blommor på väggarna hemma hos dig på Södermalm.
Senast redigerad av Sinestro 2021-06-11 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in