2021-06-06, 15:04
Medlem
Under gårdagens bitcoin konferens i Miami, presenterade presidenten för El Salvador att han nästa vecka kommer skicka in ett lagförslag som kommer göra bitcoin "Legal tender" i landet.

DN: "El Salvadors president Nayib Bukele kommer att lägga fram ett lagförslag om att tillåta bitcoin som officiellt betalningsmedel i det centralamerikanska landet."

Så vad innebär detta om nu lagförslaget går igenom? (Vilket det antagligen kommer göra, eftersom presidenten har stark majoritet i landet)
Kommer bitcoin nu räknas som en "Utländsk valuta"?

Ett stort steg för bitcoin vilket fall. Även om landet är en av de mest korrupta länder i världen.

Video till presentationen.
https://www.youtube.com/watch?v=PMqzkgZBOh8
Citera
2021-06-06, 15:22
Medlem
MisterPlus46s avatar
Intressant att det går framåt med acceptansen utav kryptovalutor för normal handel. Jag hoppas många olika kryptovalutor kommer inkluderas allt eftersom och i fler länder. Bitcoin är rätt opraktisk som normalt betalmedel, bortsett från väldigt stora transaktioner.
Citera
2021-06-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPlus46
Intressant att det går framåt med acceptansen utav kryptovalutor för normal handel. Jag hoppas många olika kryptovalutor kommer inkluderas allt eftersom och i fler länder. Bitcoin är rätt opraktisk som normalt betalmedel, bortsett från väldigt stora transaktioner.

De pratar om Lightning Network i presentationen. Och är det är de som de kommer satsa på i landet. Då tas det opraktiska bort i ekvationen.
Senast redigerad av Leestin 2021-06-06 kl. 15:30.
Citera
2021-06-06, 15:38
Medlem
MisterPlus46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leestin
De pratar om Lightning Network i presentationen. Och är det är de som de kommer satsa på i landet. Då tas det opraktiska bort i ekvationen.
Vad jag förstått så är lightnings problem att det plötsligt gör bitcoin centraliserat. Så jag är inget stort fan av en sådan lösning. Då känns det som ett steg tillbaka i utvecklingen i mitt tycke.
Citera
2021-06-06, 16:00
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Nu så är det fortfarande en rätt ostabil marknad det här med bitcoin. Elon Musk har trollar den här marknaden rejält. Även om ett litet korrupt skitland som El Salvador inför det som valuta är det ett stort steg. Om 20 år har nog majoritet av alla länder infört det som valuta. Här har du framtiden. Bara att investera i. Men att Musk ska kunna påverka så mycket på hur mycket dina tillgångar är värda är dåligt. Finns fortfarande förbättring att göra. Kul dock. Politikerna kan inte påverka denna valuta eller trycka mer. Det är andra som får mina bitcoin istället. Känns bättre med tanke på hur sedelpressarna gått varma under den senaste tiden
Citera
2021-06-06, 17:52
Medlem
Lejonpungens avatar
Citat:
Vad jag förstått så är lightnings problem att det plötsligt gör bitcoin centraliserat. Så jag är inget stort fan av en sådan lösning. Då känns det som ett steg tillbaka i utvecklingen i mitt tycke.

Lightning är ju en lager 2-lösning på Bitcoin, så även om den skulle vara centraliserad till viss del så kommer ju fortfarande bitcoin på grundlagret vara lika decentraliserad som tidigare. På samma sätt som om du köper bitcoin på en centraliserad börs så gör ju inte det valutan mer eller mindre centraliserad.
Citera
2021-06-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpungen
Lightning är ju en lager 2-lösning på Bitcoin, så även om den skulle vara centraliserad till viss del så kommer ju fortfarande bitcoin på grundlagret vara lika decentraliserad som tidigare. På samma sätt som om du köper bitcoin på en centraliserad börs så gör ju inte det valutan mer eller mindre centraliserad.
Vad spelar det för roll att första lagret är ”decentraliserat” när så få kan använda det?
Citera
2021-06-06, 18:10
Medlem
Lejonpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Vad spelar det för roll att första lagret är ”decentraliserat” när så få kan använda det?

Vem som helst kan väl använda det?
Citera
2021-06-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonpungen
Vem som helst kan väl använda det?
Nej, t.ex inte de i El Salvador där de flesta tjänar motsvarande runt 600 usd/mån. Tänk om det fanns ett sätt att göra samma sak fast mer och det blev billigare ju mer det användes...
Citera
2021-06-06, 18:32
Avslutad
Citat:
Nej, Bitcoin är lika decentraliserat.
De bitcoin som däremot tillfälligt låses upp i en lightning kanal skulle man kunna argumentera för är centraliserade för stunden. Ser dock inte problemet med detta med tanke på att du när som helst kan plocka ur dom ur kanalen om du vill det.

Inte att jämföra med banktransaktioner, där banken nekar dig göra vad du vill med dina pengar.
Citera
2021-06-06, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Nej, t.ex inte de i El Salvador där de flesta tjänar motsvarande runt 600 usd/mån.
Spelar ingen roll vad dom tjänar?

Dom får betalt i Bitcoin, alternativ köper Bitcoin för sin lön. Vad babblar du om?

Lär finnas en hel del länder som kan tänka sig göra likadant av samma anledning, oavsett om vi pratar Sydamerika eller Afrika.
Senast redigerad av se_där... 2021-06-06 kl. 18:38.
Citera
2021-06-06, 18:37
Avslutad
Är inte den stora anledningen att El Salvador är pro Bitcoin för att det blir lätt för exil Salvadorer att skicka hem värden till landet.

Menar, många flyr ju till USA för jobb, och sedan skickar dom hem dollar. Med Bitcoin som valuta i El Salvador blir detta betydligt lättare. Speciellt med Strike och Lightning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in