Citat:
Män som misshandlar och hatar kvinnor verkar inte ha särskilt svårt att hitta offer i modern tid, så jag tror inte att friheten att välja och vraka gör särskilt mycket i den frågan. Att män kom undan lättare med att behandla sin fru illa förr är något jag inte saknar och självklart ska det finnas möjligheter för kvinnor att få hjälp ut ur sådana förhållanden precis som idag, helst bättre och säkrare än vad det är nu. Bara för att kvinnor har en annan roll än männen betyder inte det att man ska se ner på dem eller behandla dem illa, om något tycker jag samhället ska se efter kvinnor lite mer än män då de är mer sårbara, jag påstår inte att allt var bättre förr.
Jag tror inte att frihet har särskilt mycket med lycka att göra, vilket de flesta moderna iaf västerländska människor förmodligen finner helt galet. Jag tror att känna ett syfte och en tillhörighet är mycket viktigare än att vara helt fri, så att vara beroende av någon annan ser jag inte som nödvändigtvis negativt. Barn är inte fria överhuvudtaget och extremt beroende av föräldrar, men de är oftast gladast av oss alla.
Jag tror inte att frihet har särskilt mycket med lycka att göra, vilket de flesta moderna iaf västerländska människor förmodligen finner helt galet. Jag tror att känna ett syfte och en tillhörighet är mycket viktigare än att vara helt fri, så att vara beroende av någon annan ser jag inte som nödvändigtvis negativt. Barn är inte fria överhuvudtaget och extremt beroende av föräldrar, men de är oftast gladast av oss alla.
Jag håller med om det där med "syfte och tillhörighet". James Bauer har myntat uttrycket "the hero instinct", intressant läsning om män.
Problemet med att återgå till ett patriarkalt samhälle där kvinnor (och barn) är beroende av män för sin försörjning och överlevnad är att i slutändan kommer det att förvandla alla män till löneslavar och lätta offer för (psykopatiska) män med mycket makt och resurser.
I ett sådant samhälle kan produktionen inte flytta till Kina för då blir männen arbetslösa och riskerar att inte kunna försörja kvinnorna och barnen.
Om man nu inte tänker sig att kvinnor inte ska jobba alls. Då kommer männen vara tvungna att ta över alla vårdjobb osv. Och importera arbetskraft eftersom de arbetsföra männen inte kommer kunna täcka upp alla platser.
Eller så tänker man att kvinnor ska vårda sjuka, gamla, barn, utstötta osv precis som nu fast med en existensminimum lön eller ingen lön alls. Vilket återigen blir jäkligt orättvist och svårt att motivera för kvinnor - allt slit och jobb med att sköta samhällsviktiga funktioner för slavlön.
Senast redigerad av Jenny9 2021-06-11 kl. 14:19.
Senast redigerad av Jenny9 2021-06-11 kl. 14:19.