2021-06-11, 13:31
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Lite förvirrande är också uttrycket "motorn _är på_ 100hkr", vilket ofta misstolkas som att den alltid levererar 100hkr.

Det man egentligen borde säga är att motorn _KAN utveckla_ 100hkr inom optimalt varvtalsområde.
Citera
2021-06-11, 13:49
Medlem
Gällande hur du kommer att uppleva motorns effekt har redan avhandlats.
En Diesel känns oftast tryckare och känns starkare vid normal körning.
En Bensinare kan i stället upplevas som livligare och trevlig om du kör aktivt på lite högre varvtal.
Själv har jag 2 bilar, 1 bruksbil en diesel med automatisk växellåda, bekväm har tillräcklig kraft för vardagskörning och är smidig i stadstrafik plus att den är bränslesnål.
Sen har jag en lite mer "Bus bil" en bensinare med manuell låda och ger effekt på lite högre varvtal.
Den är ganska lätt så när man varvar den så är den rätt trevlig att köra, dock drar den en del bränsle när man kör så.
Sen kan nackdelen med en del Dieslar vara att de lätt sotar igen och det kan vara bekymmer med att rengjöra dieselfiltret om bilen mest går korta sträckor.
Hade en Nissan Diesel som jag körde lite med och korta sträckor, fick lämna in den för service ett par extra gånger då dieselfiltret och EGR ventlien koxat igen.
Citera
2021-06-11, 13:51
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Så nm hade varit bättre, betyder faktiskt något?
Nej, hästkrafter/kilowatt är det enda som verkligen är intressant, det är ett mått på utfört arbete.

Vridmoment är bara den vridande kraften, den säger i sig själv inget om det finns en rörelse eller om det är en stackare som tar i som sjutton för att dra loss en fastrostad skruv. Rör sig inte skruven blir inget arbete utfört = effekten är noll. och vridmoment multipliceras enkelt med olika utväxling, så det vridmoment du får fram på hjulen (där det knuffar bilen framåt) ändras fullständigt beroende på vilken växel du har i. Inte ett bra mått att döma prestanda efter.

En hästkraft kan lyfta 75kg en meter på en sekund. 100hk kan lyfta 7500kg en meter eller 75kg 100m på en sekund. Ett tydligt mått på utfört arbete.

Problemet för denna diskussion är att biltillverkaren anger toppvärden, och du har NOLL glädje av att bilen har 100 eller 1000hk på 7000rpm när du harvar omkring på 2000. Du vill jämföra hur många häst bilen har på 2000rpm, eller vilket varvtal du nu kommer ligga på på landsvägen. Inte alltid lätt att få fram den informationen.
Citera
2021-06-11, 13:55
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Så nm hade varit bättre, betyder faktiskt något?

Mercedes dislar har ju av tradition haft färre hästkrafter än man trott.
Och en modern jättetraktor skall vi inte prata om 60-80 hästar. (Nu behöver de ju inte gå fort)

Jag vet inte vilket decennium du lever i men på fel sida millennieskiftet verkar det vara. Moderna jättetraktorer har många hundra hästkrafter.
Citera
2021-06-11, 14:00
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hästkrafter säger egentligen inte så mycket om hur kraftfull någonting är ...

Jo, det är precis vad det gör.
Citera
2021-06-11, 14:09
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Jo, det är precis vad det gör.

Kan en 200hk motorcykel motor plöja en åker som en 80hk BM traktor göra?
Citera
2021-06-11, 14:20
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kan en 200hk motorcykel motor plöja en åker som en 80hk BM traktor göra?

Nej, men den utvecklar bevisligen mer effekt.
200>80.
Citera
2021-06-11, 15:16
Medlem
Det blir alltid cirkus när dessa Hk vs Nm diskussioner går igång. Många har brister i förståelsen av dessa saker, och ja det är ganska lätt att virra till det.

Det handlar ju om å det första vad motorn gör och vad den då levererar, till det kommer sen en växellåda och slutväxeln, och vad det sen genererar för vridmoment på drivhjulen…

Fundera på detta….
I F1-bil från tiden med de vassaste sugmotorerna hade då motorer som gav i maxeffekt ca 900hk ur 3 liter, och max vridmoment på ca 350 Nm, vid ca 18000rpm. De är extremt kraftfulla pjäser, på sitt vis.

Sen har vi lastbilar som kanske ger 500Hk vid 2000-3000rpm eller så, och flera tusen Nm vid 1000-1500rpm, de är också en rackarns kraftfulla pjäser.

Varför är dessa fordon/motorer så olika fast det är så kraftfulla båda två, och vad händer med dessa siffror när det passerat växellådor och slutväxlar, vad blir resultatet på drivhjulen…?
Citera
2021-06-11, 15:27
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Nej. Du har blandat ihop vridmoment med den motorkaraktär som ger mycket effekt på lågt varvtal & mycket effekt över en stor del av motorns varvtalsområde.
Folk blandar ofta ihop det, lätt hänt för att även motorjournalister beskriver det ganska puckat. Det är effekten som gör nytta, i denna diskussionen effekten på lågt varvtal. Eftersom vridmoment * varvtal = effekt säger det att en motor med samma effekt men högre vrid måste jobba på lägre varvtal, lågvarvigare motorer har "alltid" effekten jämnare spridd över hela sitt varvtalsområde, därmed kommer en sån motor ha mer effekt på lågt varvtal. Lamborghinin eller tvåtaktscrossen använder istället varvtal för att få den höga toppeffekten, och högvarviga motorer presterar vanligtvis bara bra på ett ganska smalt, högt varvtalsområde = trötta på lågvarv.

Lambomotorn skulle klara att dra lastbilen finfint, så länge man har en växellåda som låter den ligga på rätt varvtalsområde hela tiden.

Kul att se nån som förstår
Citera
2021-06-11, 15:43
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedspis
Jag vet inte vilket decennium du lever i men på fel sida millennieskiftet verkar det vara. Moderna jättetraktorer har många hundra hästkrafter.
Det får du nog belägga. Jag flytta till ren landsbyggd 2004 och häpnade över hur stora traktorerna blivit. jag blev nyfiken och googlade, och häpnade över hur få hästkrafter moderna jättetraktorer hade.
Jag tänker inte göra om jobbet.
Citera
2021-06-11, 17:17
Medlem
Citat:
Det får du nog belägga. Jag flytta till ren landsbyggd 2004 och häpnade över hur stora traktorerna blivit. jag blev nyfiken och googlade, och häpnade över hur få hästkrafter moderna jättetraktorer hade.
Jag tänker inte göra om jobbet.

För traktorer så är det primära att kunna generera enorma vridmoment på drivhjulen, och då de inte ska gå fortare än ca 50kmh över huvud taget, så har man ett annat scenario vad gäller motorvarv kontra hjulaxelvarv och växellådans utväxlingar. Det betyder att man även med en motor som ger låg effekt (Hk) och inte varvar så jäkla mycket, ändå kan växla ner detta rejält genom transmissionen och få önskat vridmoment på hjulaxlarna
Citera
2021-06-11, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Nu kommer E10 med bensinpris på 20kr/liter läste jag

E10 kommer i augusti, men var har du läst om priset?

Visserligen trodde jag i början av 90-talet aldrig någonsin att bensinen skulle kosta 10 kr/litern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in