2021-06-11, 10:53
Medlem
papperskulas avatar
Går i lite tankar på att köpa bil, men kan just inget om bilar..

Funderar lite på det här med motoreffekt , idag har jag en diesel på 96kW, och det räcker gott åt mig.. vad jag har förstått så är bensin att föredra om man åker mycket kortare sträckor, vilket jag gör, så tänkte att det kanske får bli en bensinare denna gång.

Men så var det en snubbe som sa att det kan vara så att jag är nöjd eftersom det är en diesel, men att om jag köper en bensinmotor med samma effekt så kan jag inte räkna med att den är lika "stark" som en dieselmotor. Spontant tyckte jag det lät lite konstigt att två motorer med samma effekt skulle vara olika starka.. men vad vet jag... hur ligger det till ?
Citera
2021-06-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Går i lite tankar på att köpa bil, men kan just inget om bilar..

Funderar lite på det här med motoreffekt , idag har jag en diesel på 96kW, och det räcker gott åt mig.. vad jag har förstått så är bensin att föredra om man åker mycket kortare sträckor, vilket jag gör, så tänkte att det kanske får bli en bensinare denna gång.

Men så var det en snubbe som sa att det kan vara så att jag är nöjd eftersom det är en diesel, men att om jag köper en bensinmotor med samma effekt så kan jag inte räkna med att den är lika "stark" som en dieselmotor. Spontant tyckte jag det lät lite konstigt att två motorer med samma effekt skulle vara olika starka.. men vad vet jag... hur ligger det till ?
Nu kommer E10 med bensinpris på 20kr/liter läste jag
Citera
2021-06-11, 11:11
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Nu kommer E10 med bensinpris på 20kr/liter läste jag

Hade inte hört talas om detta, tack!

Såg en artikel som nämnde höjningar på 3,6kr/l för bensin och 6,75kr/l för diesel. Försöker du säga att jag borde sikta på något annat drivmedel? El/hybrid? Känns lite läskigt att köpa något som inte har etablerat sig tillräckligt , spec när man inte ens har någon vidare koll på bilar öht, vill bara ta mig från A till B på ett smidigt och ekonomiskt sätt.
Citera
2021-06-11, 11:17
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Nej effekt är effekt oavsett bensin eller diesel.

Däremot kan en diesel upplevas "starkare" då den i regel utvecklar en högre effekt vid
lägre varvtal än vad motsvarande bensinmotor gör.

D.v.s. om dieselmotorn utvecklar sina 96kW vid 1200rpm och bensinarn gör det vid 4500rpm
så kan det nog kännas som dieselmotorn "orkar mer".

/JS
Citera
2021-06-11, 12:34
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
En dieselmotor har i regel högre vridmoment än motsvarande bensinare. Hade en diesel med 140 hästar men hela 300 nm. Den kändes urstark på låga varv. Man kunde i princip släppa kopplingen utan att gasa och bilen gick framåt på tomgång.
En bensinare med 140 Hk kanske har 200 nm? Blir en viss skillnad.

Om du tänker dig en lastbil med 500 Hk och en Lamborghini med 500 Hk. Samma effekt men lambon hade aldrig orkat dra 50 ton last. Det är skillnaden på vridmoment och effekt
Senast redigerad av jultomtenbrannupp 2021-06-11 kl. 12:36.
Citera
2021-06-11, 12:40
Medlem
INTPs avatar
Som sagt, motorerna upplevs olika starka vid "normal körning" på grund av sin olika funktion. En dieselmotor har sin maxeffekt på ett relativt lågt varvtal och en relativt stor del av maxeffekten redan på de varvtal du normalt åker omkring på, medan en jämförelsevis högvarvig bensinmotor har maxeffekten på ett mycket högt varvtal och på det låga varvtal du mest åker omkring har du bara en liten del av den effekten tillgängligt. Tänk på bensinbilen som en tvåtaktscross, slö på lågvarv tills du kommer upp på de varv där motorn verkligen trivs - bilmotorn visar det naturligtvis inte alls så tydligt, men det är ett enkelt sätt att visa principen.

Så en hästkraft är alltid en hästkraft, MEN eftersom man normalt sett inte kör omkring med motorn på det varvtal där den ger maxeffekt är maxeffekten ganska oviktig för hur stark motorn känns. Det intressanta är effekten som finns tillgänglig på varvtalet man faktiskt använder, och där har en diesel vanligtvis ett klart övertag för normal bilkörning.
Citera
2021-06-11, 12:47
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Det är skillnaden på vridmoment och effekt
Nej. Du har blandat ihop vridmoment med den motorkaraktär som ger mycket effekt på lågt varvtal & mycket effekt över en stor del av motorns varvtalsområde.
Folk blandar ofta ihop det, lätt hänt för att även motorjournalister beskriver det ganska puckat. Det är effekten som gör nytta, i denna diskussionen effekten på lågt varvtal. Eftersom vridmoment * varvtal = effekt säger det att en motor med samma effekt men högre vrid måste jobba på lägre varvtal, lågvarvigare motorer har "alltid" effekten jämnare spridd över hela sitt varvtalsområde, därmed kommer en sån motor ha mer effekt på lågt varvtal. Lamborghinin eller tvåtaktscrossen använder istället varvtal för att få den höga toppeffekten, och högvarviga motorer presterar vanligtvis bara bra på ett ganska smalt, högt varvtalsområde = trötta på lågvarv.

Lambomotorn skulle klara att dra lastbilen finfint, så länge man har en växellåda som låter den ligga på rätt varvtalsområde hela tiden.
Citera
2021-06-11, 12:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
En dieselmotor har i regel högre vridmoment än motsvarande bensinare. Hade en diesel med 140 hästar men hela 300 nm. Den kändes urstark på låga varv. Man kunde i princip släppa kopplingen utan att gasa och bilen gick framåt på tomgång.
En bensinare med 140 Hk kanske har 200 nm? Blir en viss skillnad.

Om du tänker dig en lastbil med 500 Hk och en Lamborghini med 500 Hk. Samma effekt men lambon hade aldrig orkat dra 50 ton last. Det är skillnaden på vridmoment och effekt
Det är ju det här som jag okcså funderat på och inte fattar. En disel på 100hk är starkare än en bensinare på 100hk. Tex vid dragkörning. 100hk borde vara 100hk.
Citera
2021-06-11, 12:57
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nej effekt är effekt oavsett bensin eller diesel.

Däremot kan en diesel upplevas "starkare" då den i regel utvecklar en högre effekt vid
lägre varvtal än vad motsvarande bensinmotor gör.

D.v.s. om dieselmotorn utvecklar sina 96kW vid 1200rpm och bensinarn gör det vid 4500rpm
så kan det nog kännas som dieselmotorn "orkar mer".

/JS

Precis detta.
Kör du full gas med båda två märker du att istället känns dieseln slö för den peakar så tidigt i vridmoment & effekt och över visst varvtal så helt enkelt händer det ingenting med. Minns V70 D4 som kändes urstark till 3000 eller så, allt över det var som att sparka på en död häst.
Medan en bensinare börjar kännas stark vid kanske 2500-3000 och följer med hela vägen upp till 6000 eller vad det nu kan vara på x bil.

Vid vardagskörning om man jämför dom rakt av som TS känns en diesel så mycket starkare att det knappt blir jämförbart. Men sida vid sida och full gas är det egentligen ingen större skillnad.
Diesel har en trevligare karaktär som en bruks släde, men jag åker ändå bensinare.
Citera
2021-06-11, 13:00
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är ju det här som jag okcså funderat på och inte fattar. En disel på 100hk är starkare än en bensinare på 100hk. Tex vid dragkörning. 100hk borde vara 100hk.

Hästkrafter är en fiktiv siffra som är antal Nm på visst varvtal.

En motorcykel har väldigt lågt vridmoment, men varvar nå gud förbannat = hög HK.
En lastbil har väldigt högt vridmoment, men varvar inte mycket alls = hög HK.

Hästkrafter säger egentligen inte så mycket om hur kraftfull någonting är för det är helt beroende på X vridmoment vid Y motorvarvtal.

Finns garanterat väldigt bra Youtube klipp som förklarar detta bättre än vad jag kan.
Citera
2021-06-11, 13:03
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hästkrafter är en fiktiv siffra som är antal Nm på visst varvtal.

En motorcykel har väldigt lågt vridmoment, men varvar nå gud förbannat = hög HK.
En lastbil har väldigt högt vridmoment, men varvar inte mycket alls = hög HK.

Hästkrafter säger egentligen inte så mycket om hur kraftfull någonting är för det är helt beroende på X vridmoment vid Y motorvarvtal.
Så nm hade varit bättre, betyder faktiskt något?

Mercedes dislar har ju av tradition haft färre hästkrafter än man trott.
Och en modern jättetraktor skall vi inte prata om 60-80 hästar. (Nu behöver de ju inte gå fort)
Citera
2021-06-11, 13:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Så nm hade varit bättre, betyder faktiskt något?

Mercedes dislar har ju av tradition haft färre hästkrafter än man trott.
Och en modern jättetraktor skall vi inte prata om 60-80 hästar. (Nu behöver de ju inte gå fort)

Vill säga att hästkrafter bara är en fiktiv siffra, men det berättar lite om motorns karaktär om det nämns tillsammans med vridmoment.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in