2021-06-11, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det berömda citatet handlar om Einsteins kritik mot kvantmekaniken.
Och där visade han sig ha fel.

Problemet är just alla obildade personer som förvisso kan tänka logiskt, men skakar under fel träd för att de är fast i ett paradigm.
Etiskt språk är inte menat att användas på klassisk mekanik. Absurt för mig är att människor letar efter fri vilja bland tärningar och biljardbollar, för att kunna ogiltigförklara begreppet.
Då kan vi lika gärna leta efter sociala interaktioner och moral bland dominobrickor, och sedan utbrista; -det finns ingen moral! Det är kanske så du tänker?

Man behöver inte tänka fem sekunder för att inse det som förefaller självklart,
men man behöver tänka mycket längre för att frigöra sig från vanemässigt tänkande.

Jag har visserligen en privat moral gällande vad jag tycker är rätt och fel, men rent sakligt är det absurt att tillskriva en biologisk robot skuld, ansvar etc.
Citera
2021-06-11, 12:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Einstein var en av de största fysiker som någonsin har levat, möjligen den störste, och det handlar om fysik.

All respekt till Einstein, men han hade fel i fråga om kvantmekaniken.
Då kan du inte som argument använda ett citat där han kritiserar kvantmekaniken!
Ville bara belysa den detaljen.
Citera
2021-06-11, 12:49
Bannlyst
Citat:
All respekt till Einstein, men han hade fel i fråga om kvantmekaniken.
Då kan du inte som argument använda ett citat där han kritiserar kvantmekaniken!
Ville bara belysa den detaljen.

Men det finns ingen instans som "väljer", oavsett om det är determinism eller slump. Detta har jag och andra postat kanske 20 ggr vid det här laget.
Citera
2021-06-11, 12:49
Medlem
Citat:
Einstein var en av de största fysiker som någonsin har levat, möjligen den störste, och det handlar om fysik.
Fysiken beskriver det observerbara och determinism är inte en observerbar egenskap i vårt universum. Genier är inte bättre än andra på att gissa det som inte går att veta.
Citera
2021-06-11, 12:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag har visserligen en privat moral gällande vad jag tycker är rätt och fel, men rent sakligt är det absurt att tillskriva en biologisk robot skuld, ansvar etc.

En biologisk robot = människa.

Det är absurt att tillskriva en biologisk robot ansvar.

Det är därför absurt att tillskriva en människa ansvar.

Är det rätt uppfattat?
Citera
2021-06-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det fiffiga med fri vilja är ju att det går att motbevisa rent logiskt, vi behöver inte försöka förstå hur universum verkligen fungerar.

Vill du vara vänlig att ange premisserna och göra härledningen.
Citera
2021-06-11, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Fysiken beskriver det observerbara och determinism är inte en observerbar egenskap i vårt universum. Genier är inte bättre än andra på att gissa det som inte går att veta.

Ovidkommande. Det är som Butler säger. Och determinism är fortfarande inte motsatsen till indeterminism på så sätt att indeterminism skulle ge fri vilja. Människohjärnor är som all annan materia.
Citera
2021-06-11, 12:54
Medlem
Citat:
Men det finns ingen instans som "väljer", oavsett om det är determinism eller slump. Detta har jag och andra postat kanske 20 ggr vid det här laget.
Varför drar då du och andra tomtar ständigt fram denna obevisade determinism som ett äss ur rockärmen, om vi nu är överrens om att frågan om determinism är irrelevant för frågan om fri vilja?

Tio inlägg senare så kommer du upprepa samma sak igen. Det finns ingen fri vilja eftersom Einstein visste att vi lever i ett deterministiskt universum.
Citera
2021-06-11, 12:56
Bannlyst
Citat:
En biologisk robot = människa.

Det är absurt att tillskriva en biologisk robot ansvar.

Det är därför absurt att tillskriva en människa ansvar.

Är det rätt uppfattat?

Ja, givetvis. Ingen tillskriver en bil ansvar, eller en dator, eller en klocka. En människa är bara annorlunda på så sätt att hon kan reproducera sig.
Citera
2021-06-11, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Varför drar då du och andra tomtar ständigt fram denna obevisade determinism som ett äss ur rockärmen, om vi nu är överrens om att frågan om determinism är irrelevant för frågan om fri vilja?

Tio inlägg senare så kommer du upprepa samma sak igen. Det finns ingen fri vilja eftersom Einstein visste att vi lever i ett deterministiskt universum.

Det finns ingen fri vilja för att allt följer naturlagarna, oavsett hur de fungerar.
Citera
2021-06-11, 13:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Det räcker gott att posta självklarheter en gång.

Problemet här är inte att förstå det uppenbara. Jag hoppar gärna fram till vad du menar med "instans som väljer" istället.
Det ska bli intressant att höra vad du menar med det.
Citera
2021-06-11, 13:04
Medlem
Citat:
Det finns ingen fri vilja för att allt följer naturlagarna, oavsett hur de fungerar.
Det har du också upprepat hundra gånger utan att veta ett skit om naturlagar.

Beskriv istället processen som får oss att vilja saker och hur naturlagarna inverkar på denna process. Men eftersom det kräver att du begriper vad du pratar om så kommer vi aldrig få något sådant från dig. Bara samma mantra om determinism, naturlagar och att du hatar att leva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in