Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Om du nu inte vet det så är en agendadrivande journalist någon som inte söker sanningen, utan istället har bestämt sig i förväg & vinklar sitt arbete utifrån detta.
För min del (av erfarenhet) utgår jag alltid ifrån att varje journalist har sin egen eller möjligen arbetsgivarens agenda. Hur mycket de förvanskar fakta för att få den skildring de vill ha är måttet på integritet och kvallitet.
Det finns media som utgett sig för att aldrig förmedla egna åsikter eller vinklingar. Jag minns CNN som hade denna stolta ambition. När gulfkriget inleddes 1991 tappade jag förtroendet för dem eftersom det enda de gjorde vara att okritiskt och utan kommentarer visa filmer av, intervjuer med och fakta levererad av USA:s millitär.
Det visar att förmedling utan agenda riskerar att bli ensidigt. Journalister är i tidspress, ibland lite bekväma och därför är nyheter nära redaktionen eller tillgängliga på svenska alltid större än det som händer på mindre bekvämt avstånf eller skildras på främmande språk.
Betrakt nyhetsskildringen utifrån vem som gör den och vad de står för.
De flesta nyhetersskildringar innehåller faktafel - jag satt och läste gamla artiklar i Smålandsposten från 1960-talet. De placerade då Prosten Glimelius som Kyrkoherde i Örkelljunga och inte i Örkened som det rätta var...