Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Du brukar prata om legitimitet. Men den som vinner flest elektorer kommer inte att uppfattas som självklart legitim om den andra faktiskt har flera miljoner väljare fler bakom sig. Legitimiteten för den som vinner är helt beroende av legitimiteten för elektorssystemet i sig. Och om man efter en sådan här cirkus börjar med konstigheter som decertifiering av elektorer och utser Trump till president kommer Trump inte uppfattas som legitim av några andra än sina anhängare. Ska Trump, efter denna valfuskcirkus, kunna göra anspråk på att vara en legitim president så krävs att han kan visa att majoriteten av väljarna också stödde honom. Annars kommer folket att kräva att elektorssystemet måste bort eftersom det är det som möjliggör fuskandet. Utan bevis på minst 10 miljoner fuskröster kommer Trump aldrig att uppfattas som legitim, varken inom USA eller av omvärlden.
Sedan att det, såvitt jag vet, helt saknas stöd i konstitutionen för att decertifiera elektorer är en annan sak. Trump har ju dessutom sett till att HD fått flera domare som tolkar konstitutionen riktigt konservativt, och det gynnar knappast den som vill göra nytolkningar av konstitutionen. I detta fall hade det kanske varit bättre för Trump med Bader Ginsburg kvar (i livet) i HD....
Jag har inte sagt att bara för att Trump kommer ha fler elektorer än Biden att han per automatik blir President.
Alla stater kan själva decertifiera sina elektorer, betyder dock ej att de som en gång accepterades av senaten inte fortsatt gäller. Dom har bara inte stöd av staten som en gång sände dem.
I takt med att Biden tappar sina elektorer och Trump
behåller sina (de flesta Swingstates skickade ju för Trump) kommer Biden uppfattas som den tjuv han är. Ingen vill ha en tjuv som President.
Jag har presenterat följande scenario:
2021
Senaten tas över av Republikaner under 2021-2022
Främst Arizona, Georgia kommer byta ut sina senatorer när de riktiga resultaten kommer i dagens ljus. Det behövs 1 senator som byts ut, sannolikt Arizona som hinner starta.
2022
Republikansk kongress, man vinner valen 2022 med landslide osv. Detta är redan nu på väg, med Biden "brallorna nere fuskaren", så kommer folk även massor av demokrater förstå att dom fuskat och rösta Republikanskt.
2023
R kongress och senat kan nu impeacha Biden/Harris och man kommer efter att dessa tjuvar avsatts hävda att valet skall återgå till den verklige vinnaren som nu har över 270 elektorer från USAs stater (behövs dock ej 270 här utan de Trump har idag räcker enligt konstitutionen) HD bestämmer om detta kommer ske. Med tanke på det oerhörda tryck från folket tror jag att det är möjligt, det återstår dock att se.
Trump kan då köra 1-2år innan han vinner 4 nya. Totalt 10-år.