2021-06-11, 00:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det är inte alls säkert, vi är t.ex. mycket mer belastade av miljögifter i dag så det är fullt möjligt att det är mycket svårare för en äldre kvinna att få barn i dag än år 1880.

Å andra sidan har vi bättre hygien, bättre mediciner, bättre sjukvård, bättre kost osv..
Att färre äldre föder barn idag beror nog snarare på tillgången till fungerande preventivmedel - tror du inte?
Citera
2021-06-11, 02:41
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Snittåldern för barnaföderskor i Sverige är 30,8 år, och för förstföderskor är det 29 år.

Intressant dock att antalet 40-plussare som får barn har ökat sedan år 2000 - men det är fortfarande inte i närheten av hur vanligt det var innan industrialiseringen. Ännu på 1880-talet var det 10 gånger vanligare att 40-plussare fick barn än idag - och hela 20 ggr vanligare att kvinnor över 45 fick barn. Så nog skulle fler äldre kvinnor kunna få barn om de ville - dock knappast med TS men det är nog lika bra…

Biologiskt ”köper” en kvinna paus från att varje månad förbruka ett eller två av sina ägg genom att vara gravid eller amna så pass mycket att menstruationen ej kommit igång.
Detta torde vara främsta förklaringen att en kvinna födande barn nr 11 vid 46 års ålder inte var något som var alltför ovanligt i Sverige 1855 .....eller Somalia 2020. 😋

Kvinna som planerar barn nr 1 passerar första tydliga brytpunkten runt 30-32 år när att bli gravid snabbt bli mer osannolikt.
Över 40 år så tillkommer tydligt ökad risk för Downs syndrom m fl mer ovanliga kromosomskador.

Minskande födelsekurvor var något som gav stora rubriker globalt för någon vecka sedan då Kina gick med på att de hade 1,3 barn per kvinna som prognos för närmsta åren.
D v s samma som kända pervolandet Japan och futuristiska Sydkorea....vilket medium är judarnas bästa i dessa länder enligt TS ?
Citera
2021-06-11, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
"Lanserades" inte MILF i American Pie? Stifler's mom var den första urmilfen, drygt 20 år gammalt uttryck. Jag minns iaf inte att jag hade hört det innan. Jag tror inte producenterna till American Pie hade i åtanke att minska barnafödandet bland vita kvinnor.
Samma här. American Pie ska ha credd där.
Citera
2021-06-11, 03:05
Medlem
Ett bra milf exempel är kanadensiska skippern i curlingfinalen i OS Vancouver 2010.
Var mycket vurmande för henne i flashbacks OS tråd.
Citera
2021-06-11, 04:03
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Här själv länge ansett att ordet MILF är någon form av idéplantering, kanske inte minska barnafödandet men mer att man vill sexualisera kvinnan och splittra familjer.

Splittra familjer? Vad pratar du om?
Är du pingstvän eller?
I alla år så har unga män fantiserat om äldre mogna kvinnor. Det är helt normalt egentligen.
Det är bara på senare år man gett ett namn åt detta fenomen.
Citera
2021-06-11, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Å andra sidan har vi bättre hygien, bättre mediciner, bättre sjukvård, bättre kost osv..
Att färre äldre föder barn idag beror nog snarare på tillgången till fungerande preventivmedel - tror du inte?
Visst har vi det, men undantaget kosten innebär det också att vi har större andel kvinnor i åldern 35-45 som är sjukliga, vilket kanske snarare pressar ner siffrorna än tvärtom? För det är väl födelsetal per kvinna i viss ålder du jämförde?

Så klart är preventivmedel den största faktorn, jag menade mer att det inte är säkert att vi i dag skulle kunna nå 1880-talets nivåer ens om vi ville.
Citera
2021-06-11, 08:07
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Struntprat och copium.

Naturligaste är att män skaffar en ung fru, gifter sig, skapar en familj och det är bandet han skapar till sin familj, vad som kallas "kärlek", håller han kvar när hans fru passerar "bäst före datumet" och inte dumpar henne för en yngre snyggare kvinna.
Vilket konstigt svar på mitt inlägg. Svarade du fel person? För jag skrev:
"Du låter väldigt ung om du inte kan tro att en vettig man kan gilla 35-40åringar. Du får vänta tills du själv blir äldre så ska du nog se att du ändrar dig.

För att svara på trådstarten så tror jag inte att ordet milf skulle göra skillnad på när kvinnor träffar en man och får barn. Det är väl bara trevligt om kvinnor efter barnafödandet ändå kan ses som attraktiva av sina män och omgivning?"
Citera
2021-06-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
"Lanserades" inte MILF i American Pie? Stifler's mom var den första urmilfen, drygt 20 år gammalt uttryck. Jag minns iaf inte att jag hade hört det innan. Jag tror inte producenterna till American Pie hade i åtanke att minska barnafödandet bland vita kvinnor.

Mrs Robinson var några decennier före, finns nog fler exempel på tidiga MILFs
Citera
2021-06-11, 08:17
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Mrs Robinson var några decennier före, finns nog fler exempel på tidiga MILFs
Ja, men uttrycket MILF fanns inte då.
Citera
2021-06-11, 08:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
Från början var det nog en kompis mamma som åsyftades i American Pie, det är ju en dröm för de flesta tonårskillar och ibland händer det(förstahandskälla), dvs en MILF är en som har eller åtminstone kan ha barn i samma ålder. Men sen blev alla mogna kvinnor avundsjuka så alla mogna mammor blev milfar och yngre killar förstår inte bättre än att dom tror att det räcker med en 16-åring som fött barn för att vara en MILF.
Citera
2021-06-11, 08:44
Medlem
Kanske finns någon koppling. Kan inte minnas att någon gång sett andra kvinnor än vita refererats till som "MILF".
Citera
2021-06-11, 08:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
Kanske finns någon koppling. Kan inte minnas att någon gång sett andra kvinnor än vita refererats till som "MILF".
Googla 'ebony milf', 'asian milf' osv, då kommer du genast att se annat än vita matures.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in