2021-06-10, 21:36
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej,

Jag ska göra en mall. Vi har kunder som kommer med sitt material varje månad och vissa kommer inte i tid med det. Vilken form ska jag använda?

"Påminn honom om att lämna in material i tid.
eller "Påminn honom om att lämna in materialet i tid".

Tack.

Det gör ingen skillnad i sammanhanget. Vilken skillnad tänkte du dig kunde vara relevant?

(Du kan förresten få skit för att du är politiskt inkorrekt nog att använda maskulint pronomen om hela företagets kundkrets, försåvida ni inte jobbar med att brodera inlämnade herrskjortor eller liknande. Jag skulle skippa pronomenet om jag var du.)
Citera
2021-06-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Det gör ingen skillnad i sammanhanget. Vilken skillnad tänkte du dig kunde vara relevant?

(Du kan förresten få skit för att du är politiskt inkorrekt nog att använda maskulint pronomen om hela företagets kundkrets, försåvida ni inte jobbar med att brodera inlämnade herrskjortor eller liknande. Jag skulle skippa pronomenet om jag var du.)

Det är en kille som äger företaget därav honom.
Citera
2021-06-10, 21:52
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Det är en kille som äger företaget därav honom.

Syftar meningens honom på ägaren? Är det ägaren som är sen med att lämna in material(et)?
Citera
2021-06-10, 22:06
Medlem
Citat:
Syftar meningens honom på ägaren? Är det ägaren som är sen med att lämna in material(et)?

Ja precis . Så vi måste påminna honom om att lämna in material/materialet.

Vad låter bäst?
Citera
2021-06-10, 22:26
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ja precis . Så vi måste påminna honom om att lämna in material/materialet.

Vad låter bäst?

Varför utgår du från att det ena måste låta bättre än det andra? Den semantiska skillnaden mellan bestämd och obestämd form motsvarar här återigen engelskans skillnad mellan bestämd artikel och ingen artikel. Om du översätter meningarna till engelska, ditt eget modersmål, så ser du vad skillnaden mellan dem består i, att ingendera är till sin natur "bäst", samt att valet och kvalet mellan dem är bortödslad tid.
Citera
2021-06-10, 22:39
Medlem
Citat:
Varför utgår du från att det ena måste låta bättre än det andra? Den semantiska skillnaden mellan bestämd och obestämd form motsvarar här återigen engelskans skillnad mellan bestämd artikel och ingen artikel. Om du översätter meningarna till engelska, ditt eget modersmål, så ser du vad skillnaden mellan dem består i, att ingendera är till sin natur "bäst", samt att valet och kvalet mellan dem är bortödslad tid.

var bara nyfiken men tack för ditt svar
Citera
2021-06-10, 23:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hej,

Jag ska göra en mall. Vi har kunder som kommer med sitt material varje månad och vissa kommer inte i tid med det. Vilken form ska jag använda?

"Påminn honom om att lämna in material i tid.
eller "Påminn honom om att lämna in materialet i tid".

Tack.

Förstår inte alls. Du skriver att vissa inte kommer i tid. Är det flera eller bara en omskrivning för en speciell kund? Om det är flera passar ju inte honom alls. Då vore det ju bättre att skriva:

Påminn om att materialet ska lämnas in i tid.

I detta fall vill jag definitivt ha bestämd form.
Citera
2021-06-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Förstår inte alls. Du skriver att vissa inte kommer i tid. Är det flera eller bara en omskrivning för en speciell kund? Om det är flera passar ju inte honom alls. Då vore det ju bättre att skriva:

Påminn om att materialet ska lämnas in i tid.

I detta fall vill jag definitivt ha bestämd form.

Vi har olika kunder men just en är speciell och det är en kille(ägaren) som alltid är sen med sitt material.
Citera
2021-06-11, 12:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vi har olika kunder men just en är speciell och det är en kille(ägaren) som alltid är sen med sitt material.

Förstår fortfarande inte varför ni ska skriva en »mall« om det bara handlar om en specifik person? Med tiden kan det ju bli fler som börjar slarva.
Citera
2021-06-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Förstår fortfarande inte varför ni ska skriva en »mall« om det bara handlar om en specifik person? Med tiden kan det ju bli fler som börjar slarva.

Vi har olika kunder varav en segar alltid med sitt material.
Citera
2021-06-17, 20:57
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Vi har olika kunder varav en segar alltid med sitt material.

Här har du fel ordföljd i bisatsen. Alltid hör till de adverbial som kommer före verbet i bisatser: "...varav en alltid segar med sitt material." Ingen svensk kommer att fråga sig varför du använder obestämd form i stället för bestämd form eller tvärtom i ett sammanhang där båda är grammatiskt riktiga, men de allra flesta kommer att reagera på ogrammatisk ordföljd i bisatser. Du riktar din uppmärksamhet åt fel frågor.
Citera
2021-06-17, 21:55
Medlem
Citat:
Här har du fel ordföljd i bisatsen. Alltid hör till de adverbial som kommer före verbet i bisatser: "...varav en alltid segar med sitt material." Ingen svensk kommer att fråga sig varför du använder obestämd form i stället för bestämd form eller tvärtom i ett sammanhang där båda är grammatiskt riktiga, men de allra flesta kommer att reagera på ogrammatisk ordföljd i bisatser. Du riktar din uppmärksamhet åt fel frågor.

Jo, haha läste det nu att jag skrev fel, skrev samtidigt som jag kolla på fotbollen 😄.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in