2021-06-08, 21:22
Medlem
Lastonwes avatar
Har snöat in på fransk-kanadensiska Fortresse. Nationell melodisk BM med hög energi. Påminner en del om en annan kanadensisk svartmetallffavorit, Spectral Wound . Fast revolutionärt istället för dekadent och ockult, typ. Riktig kött och potatis-BM.

https://youtu.be/LewgcyJlXgk

Ett annat hett tips är Sepulcros från Portugal, som jag också tipsar om i kommande Urkult. De har släppt sitt debutalbum VAZIO som beskrivs som "atmosfärisk death/doom". Men jag tycker mig höra betydligt mer black metal än death metal:

https://youtu.be/3TAcgHPzIeU

Vad säger panelen?
Citera
2021-06-09, 06:31
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Har nu åter igen lyssnat på De Mysteriis Dom Sathanas och jag förstår inte varför just den skivan är så hissad till skyarna. Freezing Moon låter inte alls bra när Attila Csihar sjunger den.

Vill väl inte totalsåga skivan, den är bra men förstår inte varför den är så hyllad?

I låten DMDS så är ju Attila helt perfekt. Svårt att se någon annan göra den bättre.
Citera
2021-06-09, 11:29
Medlem
Citat:
Har nu åter igen lyssnat på De Mysteriis Dom Sathanas och jag förstår inte varför just den skivan är så hissad till skyarna. Freezing Moon låter inte alls bra när Attila Csihar sjunger den.

Vill väl inte totalsåga skivan, den är bra men förstår inte varför den är så hyllad?

Jag var inte imponerad första gången jag hörde den, just för att det var så olikt all annan black metal jag hade hört fram till den tidpunkten. Det tog ett par lyssningar innan jag "fattade" den. Tycker det är ett mästerverk. Produktionen kanske är lite för ren, men annars har jag inga invändningar.
Citera
2021-06-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
Har snöat in på fransk-kanadensiska Fortresse. Nationell melodisk BM med hög energi. Påminner en del om en annan kanadensisk svartmetallffavorit, Spectral Wound . Fast revolutionärt istället för dekadent och ockult, typ. Riktig kött och potatis-BM.

https://youtu.be/LewgcyJlXgk

Ett annat hett tips är Sepulcros från Portugal, som jag också tipsar om i kommande Urkult. De har släppt sitt debutalbum VAZIO som beskrivs som "atmosfärisk death/doom". Men jag tycker mig höra betydligt mer black metal än death metal:

https://youtu.be/3TAcgHPzIeU

Vad säger panelen?

Forteresse är klockrena. Rekommenderar dig att spana in Brume d'automne, också från Quebec.
Citera
2021-06-09, 15:26
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Det väl tveksamt om den faktiskt klassar in som black eller death, men Dissections Reinkaos är som bekant världens bästa platta. De andra av deras plattor är bra, men just Reinkaos är i en klass för sig.
Finns det andra band (oavsett om man kategoriserar det som black eller death eller inte) som låter ungefär likadant? Inte likadant som Dissection i allmänhet då, utan just som de gör på Reinkaos-plattan?
Citera
2021-06-09, 15:34
Medlem
Mardolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Det väl tveksamt om den faktiskt klassar in som black eller death, men Dissections Reinkaos är som bekant världens bästa platta. De andra av deras plattor är bra, men just Reinkaos är i en klass för sig.
Finns det andra band (oavsett om man kategoriserar det som black eller death eller inte) som låter ungefär likadant? Inte likadant som Dissection i allmänhet då, utan just som de gör på Reinkaos-plattan?

Reinkaos låter som typisk melodisk death metal från Göteborg. In Flames (tidigare), At the Gates m.fl.
Citera
2021-06-09, 16:03
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Reinkaos låter som typisk melodisk death metal från Göteborg. In Flames (tidigare), At the Gates m.fl.

Dessa är band jag lyssnar på, men jag tycker inte att de låter som Reinkaos.
Citera
2021-06-10, 18:10
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
DMDS är ju en riktig vattendelare just på grund av Attila. Vissa älskar albumet medan de som ogillar det nästan alltid gör det på grund av just hans något udda sån.

Själv tycker jag att det är bra, även om Pelle förstås hade gjort allt mycket bättre. Vilket slöseri på talang.
Det är nog sant att den är en vattendelare. Jag ogillar egentligen inte skivan, endast Attilas version av Freezing Moon, tycker t.om att Maniac gör den bättre.

Men själva storheten hos just den skivan som jag är så fundersam över. Visst när den kom 1994 så var den väl något helt annat än vad folk var van vid just då. Och att alla de legendariska medlemmarna har bidragit till den skivan på ett eller annat sätt. Kanske är just där som storheten med den skivan finns?

Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
I låten DMDS så är ju Attila helt perfekt. Svårt att se någon annan göra den bättre.
Ja, titelspåret gör Attila bra. Kanske skivans bästa låt.

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag var inte imponerad första gången jag hörde den, just för att det var så olikt all annan black metal jag hade hört fram till den tidpunkten. Det tog ett par lyssningar innan jag "fattade" den. Tycker det är ett mästerverk. Produktionen kanske är lite för ren, men annars har jag inga invändningar.

Tycker att mästerverk är lite att ta i. Helt okej skiva men ser ingen storhet. Ser den ungefär som övriga skivor med Mayhem.
Citera
2021-06-10, 18:11
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:

Reinkaos är ett mästerverk helt klart. Det verkar vara fler nu som tycker om den skivan än när den kom, då den inte låter som de övriga skivorna med Dissection.
Citera
2021-06-10, 18:56
Medlem
magpests avatar
Citat:

Du kan ju testa Possessed - Beyond the Gates (1986) och Samael - Ceremony of Opposites (1994). Framför allt den sistnämnda.
Citera
2021-06-10, 19:03
Medlem
Citat:
Reinkaos är ett mästerverk helt klart. Det verkar vara fler nu som tycker om den skivan än när den kom, då den inte låter som de övriga skivorna med Dissection.

Tycker inte den är nåt mästerverk precis. Dock klart bättre än allt annat med Dissection. Håller med den som skrev att det är mycket gammal göteborgsdöds som ju också är bra men inte mästerligt.

Både At the gates och In Flames gillar jag från den eran. I synnerhet Subterranean med In Flames.

Idag är In Flames världens sämsta band men de behöver väl egentligen inte vara annat. Det är inte lika provocerande som Darkthrone som gör medvetet värdelös musik som de inte ens själva gillar bara för att.
Citera
2021-06-10, 19:15
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tycker inte den är nåt mästerverk precis. Dock klart bättre än allt annat med Dissection. Håller med den som skrev att det är mycket gammal göteborgsdöds som ju också är bra men inte mästerligt.

Både At the gates och In Flames gillar jag från den eran. I synnerhet Subterranean med In Flames.

Idag är In Flames världens sämsta band men de behöver väl egentligen inte vara annat. Det är inte lika provocerande som Darkthrone som gör medvetet värdelös musik som de inte ens själva gillar bara för att.

Vi alla tycker väl alla olika, men den skivan är riktigt bra rak igenom. Tycker även om de två andra skivorna, The Somberlain och Storm of the Light's Bane. Men Reinkaos är det något mer speciellt över tycker jag.

Sedan finns det säkert andra bra band, In Flames har jag aldrig orkat ens lyssna på. Har väl bara hört deras nyare låtar och tyckt det var kasst. Darkthrone försöker väl låta bra, men det blir ju aldrig som förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in