2021-06-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nä, googlandet vet de nog säkert inte om, men det verkar vara nån vemodig syn på henne då hon önskar hon vore död.
Att döden skulle innebära ett slut på lidande. Kan väl inte vara andra än haxfamiljen han pratar om i vi-form:
"Eh .. fanns en ganska så lång period när Hanna inte ville leva .. och när vi alla som stod runt omkring kände att .. ah .. det bästa vore faktiskt om hon fick somna in."

Det är ju den inställning hon själv har då hon jämför med anhöriga i vården.

Det här som sägs är ju baksidan på myntet om aktiv dödshjälp är oreglerat eller tillåtet. Med risk att människor som kan behandlas mot depression dör om deras dåvarande skeva vilja uppfylls.

Vad SD säger och sagt till HD, ger jag inte mycket för. Han manipulerar och ljuger mest hela tiden. Vi-formen innebär bara att han sprider ansvaret. Det var ändå han som satte sig och googlade vid datorn. Oavsett om HD skulle insisterat, vilket jag tvivlar, finns miljoner undanflykter.
Citera
2021-06-10, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu kan jag tycka att du är lite väl konspiratorisk. Faktiskt. Jag tvivlar starkt på att inringaren var anonym här dessutom. Och jag tror inte inringaren hade en tanke på annat än att komma rätt i sin inringning. Bättre att ringa polisen direkt kanske han tänkte, så slipper det gå via 112 - "det kanske bara tar mer tid" kanske inringaren tänkte. Jag tror inte vi skall krångla till det. Det är inte en deckare detta där författaren sitter och klurar ut värsta möjliga slumpartade scenario där den anonyma inringaren har sån tur att samtalet varken sparas, loggas eller koms ihåg av mottagaren. Vilket verkar vara exakt vad som hände.
Bättre ringa polisen direkt? Visitkort?
Citat:
Möjligen är det så att den som ringde fått ett visitkort av en polisman under utredningens gång, och inringaren använt sig av det numret.
Det är väl knappast normal reaktion att inte rekvirera hjälp via SOS och det går fan inte fortare än om det dras en prio etta via en operatör. Snarare tvärtom relaterat till tider, inledd HLR och när amb rekvireras.
De verkar ju snarare smått förvirrat vart de ska.

Det är just det hemliga samtalet som gör det hela väldigt konstigt.
Citera
2021-06-10, 16:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är för att undvika spekulationer i all oändlighet, som de borde gå ut med någon typ av förklaring. Vem som gjort fel, tjänstemannamässigt, kommer aldrig redas ut, med själva tillvägagångssättet vore bra för att tysta ner skitsnack

Jo, så är det ju oftast.
Och kanhända att det spekuleras just nu, inte bara i tråden. Samtdigt tror jag att vi i tråden analyserar och spekulerar mer än gemene man, sfersom vi är lite mer insatta.

Jag förmodar att man tagit beslutet att en person från polisen fick gå igenom händelserapporten och att det skulle räcka.

Jag tänker också att man tagit beslutet efter diskussioner och överäganden. Då inte det har handlat om att skydda någon person inom kåren, men för att skydda de involverade från spekulationer.

Observera att jag inte försöker bortförklara eller skydda någon, utan försöker tänka rent krasst varför man valde att inte berätta detaljer runt hur självmordet gick till och vem som var med när det hände osv.

Kanske inte heller det finns någon att ge skulden till att det skedde, utan att det är flera involverade och som några i tråden varit inne på, är det inte kanske inte solklart hur man skulle ha gjort exakt, eller hur man kan ändra lagar för att undvika att detta sker.
Citera
2021-06-10, 16:36
Medlem
Citat:

Det är väl knappast normal reaktion att inte rekvirera hjälp via SOS och det går fan inte fortare än om det dras en prio etta via en operatör. Snarare tvärtom relaterat till tider, inledd HLR och när amb rekvireras.

Jag spekulerar. Ingen av oss vet. Men ibland känns det som om det är för mycket konspirationer i tråden. Men det är ju JAG som tycker. Hela den där eftermiddagen är höljd i nån sorts dimma. Ingen vet riktigt vad som faktiskt hände, eller i vilken ordning. T o m HR verkar vara luddig. Men på något sätt är jag inte förvånad med tanke på alla misstag som skett under den här tre år långa resan. Och NA spär på eländet med rubriker som i efterhand inte verkar stämma.
Citera
2021-06-10, 16:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
HD beskrivs vara i det sämsta skicket, allvarligt suicidal. Hon nämner förlossningsdepression och fortsatt depression som obearbetad. Vittnen nämner psykos och mediciner som inte fungerar. Han tar med bilnycklar till jobbet och han lämnar barn på dagis.

Oddsen är mycket höga att HD är delaktig i att familjen ska dö.
Hennes högsta önskan är att dö och hon tycker det är helt ok med familicide år 2018.

Det är inte SD om diskuteras av FhL, hon uppfattas som delaktig.

Förfasas du över Fhls tolkning också? Det är ju henne som förhörsledaren skriver om:

FL 1: Det här är ju allvarliga saker. .. om man, kä ... mår man så dåligt ... så att man till och med tänker att hela familjen ska förintas, och det är väl så man får tolka det då om du säger att det är hela familjen, inte bara du. Det måste ju vara fruktansvärt jobbig situation
HD: Eem ... helt ärligt, så ... eem ... vi pratade om det, jag har en förståelse för det för
jag vet hur det är att se dom anhöriga som har sina svårt sjuka. Jag jobbar med det
dagligen. Jag vet att det är många av dom som har den önskan, som också uttrycker det

Du tolkar det på det sättet ja, att det är HD som planerar, SD är den som utför hennes order.
Jag uppfattar det som att SD har sagt till JG att det är han som vill lätta på HDs lidande, inte att HD har sagt till SD att hon vill att han ska ta livet av henne och barnen.

Var ser du att det är HDs högsta önskan att dö?
Vad hon säger i förhör 2019 i samband med att själv vara häktad, misstänkt för mordet på Lena, ser jag som väldigt tveksamt till att se som sanning.

Nu sitter jag lite dumt till, men säger hon redan 2018 att hon tycker att det är ok med att familjen utplånas??? Kom detta inte fram efter at JG berättade det för polisen???

Hon skyddar både sig själv och SD med näbbar och klor. Vägra att smarbeta och ljuger. Kommer inte ihåg någonting...

Vi vet väl inte ens egentligen om hon vet om att SD har sagt detta till HD, att hon vet om det? Kanske är det så att hon till och med för första gången hör det i förhören?

Jg försökte i samtal med HD luska ut om detta som jag uppfattade konversationen, men HD verkade varken nappa eller fatta. Det var det samtal de hade strax innan hon själv blev häktad tror jag. JG kryper som katten kring het gröt där.

Och är det verkligen flera vittnen som vittnar om psykos?
En har jag sett, och vet vi hur säker hon är på det?
Var det inte kvinnan som de lärde känna när de höll på med Geotouren, Heart of Sweden?
Citera
2021-06-10, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad SD säger och sagt till HD, ger jag inte mycket för. Han manipulerar och ljuger mest hela tiden. Vi-formen innebär bara att han sprider ansvaret. Det var ändå han som satte sig och googlade vid datorn. Oavsett om HD skulle insisterat, vilket jag tvivlar, finns miljoner undanflykter.
Vad pratar du om?

Vad SD säger i förhör (citat) är öht inte vad han säger till HD.

SD säger att hon inte ville ha barnet, vilket låter exakt som anknytningsproblematik vid PPD, hon kallar det "trassliga år" med barnen.
Men;

Det finns två episoder av depression varav hon är som sämst 2011, extremt suicidal och sen läggs in 2012.

Detta överslätande synsätt som HD pratar om - blaha blaha jag ville dö, eliminera lidande - är aktiv dödshjälp.
Hon trivialiserar sin självmordsönskan och tycker aktiv dödshjälp vore helt ok, och hon jämför via anhöriga i vården.
Nu har de fått ett fullbordat självmord att prata om. Så hur tonerna kring självmord går i den familjen - med den dotterns skeva resonemang - kan man undra.
Citera
2021-06-10, 16:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men ge dig nu.
Minst 3 år är hennes ordval om Quetiapin och den enda medicin hon nämner.
Dess innan medicinering som inte fungerade.

Vi tror och tolkar lite olika.
Jag säger att vi inte vet.
Hon kan ha en annan medicin som bas för sin depression. Min gissning att det kan ligga till så.

Quetiapin på det. Mot ångest och sömnproblem, och depression.

Vi kommer inte längre och du kan få sista ordet...
Citera
2021-06-10, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En rak fråga utifrån dina försvarstal.

Finns det nåt kring HD som du anser är hennes egen problematik?

En rak fråga till dig också.

Tolkar jag dig rätt att du tycker att jag försvarar HD när jag försöker se en förklring till varför polisen inte går ut med mer information om SDs självmord?

På vilket sätt skyddar jag henne?

Eller tror du att HD är den som var med SD?

Jag tror inte att jag händer med här alls.

Jag försöker bara helt neutralt finna en förklaring till varför polisen valde att gå den väg de gjorde. Är det en helt ologisk förklaring menar du?
Citera
2021-06-10, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och är det verkligen flera vittnen som vittnar om psykos?
En har jag sett, och vet vi hur säker hon är på det?
Var det inte kvinnan som de lärde känna när de höll på med Geotouren, Heart of Sweden?
Fler?
Det är en kvinna via geotouren som beskriver psykos och att medicinering inte fungerat.
Hon lär ha pratat med HD själv.

Det är den kvinna som HD förbjuder att ens nämna LW vid namn för att HD var så förbannad och såg rött när hon såg henne.
Citera
2021-06-10, 16:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En rak fråga till dig också.

Tolkar jag dig rätt att du tycker att jag försvarar HD när jag försöker se en förklring till varför polisen inte går ut med mer information om SDs självmord?

På vilket sätt skyddar jag henne?

Eller tror du att HD är den som var med SD?

Jag tror inte att jag händer med här alls.

Jag försöker bara helt neutralt finna en förklaring till varför polisen valde att gå den väg de gjorde. Är det en helt ologisk förklaring menar du?
Ser nu att det berörde SD, min fråga var bortom dem händelsen.
Sorry.
Så då är min fråga, mer renodlat kring HD:

Är det nåt som den hjärntvättade HD, den som SD planerat in sina tankar i hjärnan på, är ansvarig för i ord och handling?
Citera
2021-06-10, 16:53
Medlem
Citat:

Och det är allt ovan och lite till du menar de borde kalla till pressträff för att berätta om?
Hur han tog livet av sig?
Vem som ringde och informerade om att han antagligen var stendöd?
Vart den personen ringde?
Vem som svarade?

Redan när förundersökning mord pågick eller nu efter?

Och under den pressträffen skulle du få svaren som skulle få dig lugn att polisen inte döljer nåt här?

Det är självmord. Polisen kommer inte yppa mer. De har gått igenom händelserapportem och då får du väl klaga på NA som inte körde lite mer skjutjärnsjournalistik där och vände och vred på det?

Men även de har ju nån form av pressetik att ta hänsyn till. De tog t o m bort artiklar från Facebook.

För att dölja sanningen? Nja.

Sen får vissa här det att låta som att polisen hade noll koll och åkte lite kors och tvärs och gjorde lite si och så. De vet väldigt väl vad de gjorde den dagen och ditt problem är att du inte har inblick i det. Vilket du och andra inte ska ha.

Sen finns det inget allmänintresse i detta tillräckligt för polisen att informera kring. Det borde du förstå även om det verkar sitta långt inne.

Om någon nu ringt polishuset så är det kanske SOA då som hittat en stendöd SD nånstans där på gården. En patrull skickas dit. Styrs om från annan adress där han då uppenbarligen inte bör befinna sig om han är stendöd i Folketorp.

De anträffar honom och efter lite meckande med kroppen så påbörjar de HLR. Av ren rutin. Men den avbryts efter knappt tio minuter. För han är stendöd.
Och då SOA visste att han blivit dömd och är stendöd så ringde han polishuset dit han hade diverse nummer antagligen ed tanke på all skit han behövt fixa efter häktningar och bilbeslag och annat.

”Hej det är SOA, SD är stendöd. Vet att ni bör leta efter honom med tanke på domen men nu är det upp till er om ni vill skicka ambulans eller ej osv osv”

Via SOS når man polisen om någom är stendöd. Han ringde polisen direkt antagligen om detta nu stämmer med ett sånt samtal. Alltså inte helt fel om nu SD var stendöd.

Polismyndigheten vet precis vad som har hänt. Att de inte är öppna med det - mer än intervjun kring händelserapporten med lokaltidningen vilket är bjussigt i sig i sammanhanget - eller kallar till pressträff ska du inte vara jätteförvånad över.
Citera
2021-06-10, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag spekulerar. Ingen av oss vet. Men ibland känns det som om det är för mycket konspirationer i tråden. Men det är ju JAG som tycker. Hela den där eftermiddagen är höljd i nån sorts dimma. Ingen vet riktigt vad som faktiskt hände, eller i vilken ordning. T o m HR verkar vara luddig. Men på något sätt är jag inte förvånad med tanke på alla misstag som skett under den här tre år långa resan. Och NA spär på eländet med rubriker som i efterhand inte verkar stämma.
NA spär inte på ett dugg.

Du har fått info om att det är polisen själv.
Finns hittills inga större konspirationer mer än önskemål om PT, för att de enbart släppt halv info som inte klargjorde ett dugg, snarare tvärtom.

Att det finns underliga kopplingar i polishuset är mer än övertydligt och det här gjorde knappast saken bättre.
Så de bäddar för mer frågetecken via motsägelsefulla uttalanden kring tider och turer om hur samtal gick direkt till stationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in