2021-06-09, 15:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Nästan alla partiledare minskar i förtroende, men inte Jimmie Åkesson som står starkt och stabilt. Trots alla politiskt korrekta och alla vänsterdårar som aldrig skulle kunna ge annat än noll i sin ängslighet. Hade samma faktor drabbat andra partiledare hade deras stöd legat i botten.

Att Jimmie Åkesson är relativt nära Löfven och Kristersson är ett styrkebesked. 9 procentenheter efter är inte särskilt mycket med den faktorn jag nämnt som spelar in starkt i denna form av statistik.

Då är det här betydligt mer intressant:

FÖRTROENDE BLAND DE EGNA VÄLJARNA

Jimmie Åkesson (SD): 97 procent (+8)

https://www.expressen.se/nyheter/dott-lopp-mellan-lofven-och-kristersson-i-en-egen-liga/

Oerhört starka siffror för Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna. Stödet bland egna väljare är bergfast.

Oj du var före mig, ja det är intressanta siffror indeed.
2021-06-09, 16:08
Avslutad
Helt okej siffra för unga män 18-29 år för Sverigedemokraterna.

Partisympati män 18-29 år

Sverigedemokraterna: 21,9 procent

Gällande kvinnor och särskilt unga sådana är jag helt säker på att SCB inte alls lyckas mäta detta. Visst att en skillnad finns, men andra institut brukar visa att SD har stöd av 14-16% av kvinnorna. SCB säger 10-11%, det är en underskattning vill jag bestämt hävda.

https://www.expressen.se/nyheter/kampen-om-rosterna-kvarts-miljon-unga-osakra/
2021-06-09, 16:36
Medlem
Novus politiska områden 27 Maj - 2 Juni:

Förändring sedan April

1, Sjukvården 59% (-6)
2, Lag och ordning 51% (-2)
3, Invandring/integration 50% (-2)
4, Skola och utbildning 48% (+1)
5, Äldreomsorg 34% (-2)
6, Miljö och klimat 34% (-4)
7, Jobb/Sysselsättning 30% (-1)
8, Landets ekonomi 30% (-3)
9, Jämställdhet 22% (-2)

Vilket parti är bäst?

1, Sjukvården S – 21 %
2, Lag och ordning M – 26 %
3, Invandring/integration SD – 29 %
4, Skola och utbildning S – 20 %
5, Äldreomsorg S – 18 %
6, Miljö/klimat MP – 21 %
7, Jobb/ sysselsättning S – 24 %
8, Landets ekonomi M – 28 %
9, Pensioner S – 18 %
10, Jämställdhet S/V – 18%

Hade varit intressant att se hur långt SD ligger efter M i lag och ordning. Har sett andra undersökningar där SD haft lite störra förtroende med någon %-enhet i den frågan, så det är nog tajt där.

Notera att i princip alla områden minskar i popularitet

https://marcusoscarsson.se/sd-och-mp-bast-pa-varsin-fraga/
2021-06-09, 19:56
Medlem
medelklassmans avatar
[quote=Haddock93|76166422]https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1402325889380200448

Den här statistiken har jag inte sett förut men den är väldigt intressant.

Åkesson toppar förtroendeligan när det kommer till deras väljares förtroende för ledaren.

97%

Det är riktigt massivt och ett tecken på hur SD kan klara sig så bra oavsett skandaler, väldigt svårt att förlora väljare med ett sånt förtroende.

Lite intressant att Kristersson ligger så lågt (81%), här finns det nog mycket för SD att hämta. Väljare alltså. Löfven har 90% vilket är befängt, men samtidigt rätt logiskt med tanke på att han är statsminister.[/QUOTE

Glöm inte att M rymmer tandgnisslande massinvandringsförespråkare och timbroglobalister som runkar sig sanslösa till förhoppningen att sverigedödaren Reinfeldt skall komma tillbaka.
Det trycker ner Kappvändaren Kristerssons siffror

Gällande SD så är Åkessons populäritet både en välsignelse och ett hot.
Jimmie har gjort ett hästjobb som få orkat med men partiet måste få fram mer slagfärdiga kandidater och representanter som kan avlasta och på sikt ta över.
Småkillar i kostym utan arbetslivserfarenhet och deras groupies duger inte.
Hellre en munvig svarvare med överkammad flint och tubsockor och fler kvinnor för satan😇
2021-06-10, 10:35
Medlem
Haddock93s avatar
En sak SD absolut inte bör göra framöver är att börja prata om pandemin igen. Det gynnar bara oppositionen.

Jag var emot Sveriges beslut till en början men nu i efterhand ser jag agendan bakom viruset och hotet mot våran frihet, märker man speciellt om man följer amerikansk media. Inte för att Löfvén ska ha något beröm för att Sverige inte stängde ner och krävde ansiktsmasker men samtidigt vill jag bara poängtera detta. Finns nog många Sverigedemokrater som känner samma sak. FBerntsson är ju en här i tråden.

Släpp pandemin, fokusera på hur migrationen och kriminaliteten fortsätter förstöra och förändrar Sverige, prata pensionsåldern, prata om sjukvården, prata om hur migrationen påverkar våran pension/kultur. "Vad fan får vi för pengarna" bör vara lite av en röd tråd. Gäller att vi breddar våran politik med så SD ökar sin trovärdighet på en bred spelplan. Lite som man gjorde innan Corona.

Nu siktar vi mot att bli störst igen
2021-06-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
En sak SD absolut inte bör göra framöver är att börja prata om pandemin igen. Det gynnar bara oppositionen.
Helt rätt, jag vet personligen om två personer som gick från SD till S just för att SD höll på att förespråka lockdown och restriktioner.

Här på Flashback låter det som att det är en korrelation mellan att rösta SD/vara nationell och att velat ha lockdowns och hårdare restriktioner och flera medelmmar på forumet som också är SDare pratar om coronatribunaler och annat. I verkligeheten ser det inte så ut. Coronahanteringen är oftast inte länkad till partipolitik på samma sätt som många andra frågor (det kanske mest kända namnet för lockdowns och mer restriktioner i Sverige, Fredrik Elgh är aktiv centerpartist t.ex. och hörde att Björn Olsen står eller i alla fall stod MP nära).

Överlag verkar svenskar tycka att Sverige valde det minst dåliga alternativet och att då börja tjaffsa om hanteringen kommer bara att hålla kvar väljare hos S och minska diskussionen av de riktigt viktiga frågorna. Saker som den oerhört dåliga beredskapen och äldrevården kan man möjligtvis prata om men länka den då till sossarnas nedrustning av försvaret och skrotandet av beredskapen, Ygemans tal om att beredskapslager inte behövs och liknande.
2021-06-10, 10:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Helt rätt, jag vet personligen om två personer som gick från SD till S just för att SD höll på att förespråka lockdown och restriktioner.

Här på Flashback låter det som att det är en korrelation mellan att rösta SD/vara nationell och att velat ha lockdowns och hårdare restriktioner men i verkligeheten ser det inte så ut. Coronahanteringen är oftast inte länkad till partipolitik på samma sätt som många andra frågor (det kanske mest kända namnet för lockdowns och mer restriktioner i Sverige, Fredrik Elgh är aktiv centerpartist t.ex.).

Överlag verkar svenskar tycka att Sverige valde det minst dåliga alternativet och att då börja tjaffsa om hanteringen kommer bara att hålla kvar väljare hos S och minska diskussionen av de riktigt viktiga frågorna. Saker som den oerhört dåliga beredskapen och äldrevården kan man möjligtvis prata om men länka den då till sossarnas nedrustning av försvaret och skrotandet av beredskapen, Ygemans tal om att beredskapslager inte behövs och liknande.

Amen.

Pandemin är över och så även i väljarnas ögon. Nu spolar vi tillbaka till innan Corona med samma retorik som då. Då ska vi se att SD kommer gå över 20% och ta tillbaka några sossar utan några som helst problem. Väljare glömmer fort.

Speciellt om alla högerväljare hjälper till att sprida alternativ media (Riks, Nyheter Idag m.m.) till nära och kära. Ibland känns det som att vi bara röstar, skriver av oss här och överlåter allt ansvar till Åkesson och SD. Men det finns ett ansvar på oss väljare med att försöka sprida ordet om hur Sverige verkligen ser ut eftersom gammelmedia inte längre gör det.

Jag delar ganska fritt artiklar i alternativ media till familj, vänner och släkt som jag känner mig trygg med. Det är ett sätt att konkurrera ut media och tvinga dom att börja rapportera sanningen för att inte förlora klick.
Senast redigerad av Haddock93 2021-06-10 kl. 10:56.
2021-06-10, 15:09
Medlem
Citat:
Amen.

Pandemin är över och så även i väljarnas ögon. Nu spolar vi tillbaka till innan Corona med samma retorik som då. Då ska vi se att SD kommer gå över 20% och ta tillbaka några sossar utan några som helst problem. Väljare glömmer fort.

Det går inte att låtsas att det är 2019 igen. Arbetslösheten ligger på 10% och det är kris i vården. Ekonomi och välfärdsfrågor är betydligt högre prioriterade nu än 2019, det gynnar M och S. För att lyfta måste SD öka förtroendet där och komma med skarpa förslag ex. medborgare bör ha förtur i vårdkön.
2021-06-10, 16:00
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Det går inte att låtsas att det är 2019 igen. Arbetslösheten ligger på 10% och det är kris i vården. Ekonomi och välfärdsfrågor är betydligt högre prioriterade nu än 2019, det gynnar M och S. För att lyfta måste SD öka förtroendet där och komma med skarpa förslag ex. medborgare bör ha förtur i vårdkön.

Det kan man absolut göra, men nämn för fan inte pandemin.
2021-06-10, 16:24
Medlem
Haddock93s avatar
Såklart så ska sossarna och media hugga på att Åkesson sa att vi aldrig komma lämna våra rötter, som om han menade på att de alltid kommer förbi nazister.. suck. Kanske är det medvetet för att det ska bli uppmärksammat att S lämnat sina rötter, jag vet inte men den anfallsvinkeln gav SD lite gratis.

Dock bra att SD går till attack mot S i den ekonomiska politiken. SD ska parkera sig i mitten där.
2021-06-10, 16:25
Medlem
Citat:
Det kan man absolut göra, men nämn för fan inte pandemin.

Coronakommissionen kommer komma med svidande kritik mot regeringen nästa år, dumt att inte utnyttja det.
2021-06-10, 17:42
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1402325889380200448

Den här statistiken har jag inte sett förut men den är väldigt intressant.

Åkesson toppar förtroendeligan när det kommer till deras väljares förtroende för ledaren.

97%

Det är riktigt massivt och ett tecken på hur SD kan klara sig så bra oavsett skandaler, väldigt svårt att förlora väljare med ett sånt förtroende.

Lite intressant att Kristersson ligger så lågt (81%), här finns det nog mycket för SD att hämta. Väljare alltså. Löfven har 90% vilket är befängt, men samtidigt rätt logiskt med tanke på att han är statsminister.

Håller med om att Löfvén har lite väl högt förtroende men det är väl de väljarna som S har kvar numera. Han ger bidrag till invandrarna och till svenskarna och därmed är S-väljarna nöjda. De som genuint tyckte illa om invandringspolitiken tror jag redan lämnat S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in