2021-06-03, 09:03
Medlem
Många frågor uppskattar svar.

1. När man kommer till en T korsning med trafikljus stämmer det att när man får grönt så har dem andra rött? Gäller det från alla riktningar? Får man grönt borde väl ändå mötande trafik också få grönt?

2. När man backar runt hörn som är vanligt vid uppkörning hur ska man agera när man redan påbörjat backningen och har en bil bakom sig som börjat närma sig? Min trafiklärare sa att man bara ska stå still, men stör man inte trafiken då? Föraren måste ju då köra på fel körfält, är det inte bättre att avbryta backningen och åka tillbaka vart man började?

3. Är fortfarande lite osäker angående bussar. När en buss stannat under 50km/h för att släppa av folk kan man fortfarande köra så länge han inte blinkar ut till vänster? Om bussen inte har en ”ficka” att stanna på utan stannar mitt på vägen ska man köra över vänsterfilt eller bara vänta istället?

4. Om man kommer till en fyrvägskorsning med högerregel och vill köra ut till vänster ska man alltid ta sig fram i mitten av korsningen för att vänta där? Ifall man har mötande trafik? Gör inte det bara så att man blockerar för andra? Tänker på korsningar som inte är så stora.

5. Min lärare sa att det kan vara bra att hålla kvar i ettan med koppling och broms vid rött så att man fort kan köra ut sen vid grönt. Jag tar alltid på friläge och släpper koppling så motorn stängs men han tyckte det är onödigt när det bara är ca 30 sek. Det borde inte påverka uppkörningen hur man gör alltså?

6. Jag tenderar att gå ner till 1an när jag kommer till skymda korsningar, är det bättre att försöka hålla kvar i tvåan för miljöns skull? När jag försöker ha i tvåan slutar det alltid med att jag kör ut för fort och hinner inte ta min tid för att se mig omkring.

7. När man åker ut från motorvägen är det okej att dra ner kopplingen och lägga växlingen på friläge så att man bara rullar fram tills man känner att man vet vilken växel som passar, eller ska man sakta gå ner från 6an till 4an, sen 3an osv?

8. Innebär väjningsskylt att man ska väja för alla bilar från alla riktningar? Om jag bara ska svänga höger måste jag ändå väja för mötande trafik som vill svänga in på min väg? (Svägningsregeln)
Citera
2021-06-04, 10:52
Avslutad
har nån kört upp för MC i norrköping? stod i mailet från trafikverket att man inte får köra MC själv från manöverbanan till uppsamlingsplatsen för körning i trafik. hur fan gör jag då? har inte möjlighet att ta med mig min handledare dit..
Citera
2021-06-05, 20:27
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22

1. När man kommer till en T korsning med trafikljus stämmer det att när man får grönt så har dem andra rött? Gäller det från alla riktningar? Får man grönt borde väl ändå mötande trafik också få grönt?

2. När man backar runt hörn som är vanligt vid uppkörning hur ska man agera när man redan påbörjat backningen och har en bil bakom sig som börjat närma sig? Min trafiklärare sa att man bara ska stå still, men stör man inte trafiken då? Föraren måste ju då köra på fel körfält, är det inte bättre att avbryta backningen och åka tillbaka vart man började?

3. Är fortfarande lite osäker angående bussar. När en buss stannat under 50km/h för att släppa av folk kan man fortfarande köra så länge han inte blinkar ut till vänster? Om bussen inte har en ”ficka” att stanna på utan stannar mitt på vägen ska man köra över vänsterfilt eller bara vänta istället?

4. Om man kommer till en fyrvägskorsning med högerregel och vill köra ut till vänster ska man alltid ta sig fram i mitten av korsningen för att vänta där? Ifall man har mötande trafik? Gör inte det bara så att man blockerar för andra? Tänker på korsningar som inte är så stora.

5. Min lärare sa att det kan vara bra att hålla kvar i ettan med koppling och broms vid rött så att man fort kan köra ut sen vid grönt. Jag tar alltid på friläge och släpper koppling så motorn stängs men han tyckte det är onödigt när det bara är ca 30 sek. Det borde inte påverka uppkörningen hur man gör alltså?

6. Jag tenderar att gå ner till 1an när jag kommer till skymda korsningar, är det bättre att försöka hålla kvar i tvåan för miljöns skull? När jag försöker ha i tvåan slutar det alltid med att jag kör ut för fort och hinner inte ta min tid för att se mig omkring.

7. När man åker ut från motorvägen är det okej att dra ner kopplingen och lägga växlingen på friläge så att man bara rullar fram tills man känner att man vet vilken växel som passar, eller ska man sakta gå ner från 6an till 4an, sen 3an osv?

8. Innebär väjningsskylt att man ska väja för alla bilar från alla riktningar? Om jag bara ska svänga höger måste jag ändå väja för mötande trafik som vill svänga in på min väg? (Svägningsregeln)
1. Finns många olika sorters korsningar med olika kombinationer av ljus för trafik rakt fram eller specifika ljus för svängande trafik. Men i princip har motsatta sidor av vägen grönt samtidigt.
2.Jag fick lära mig av min körskollärare att i detta fall så ska man avbryta backningen och återgå till ursprungsplatsen eller bara köra vidare för att vända på ett annat ställe.
3.Du får köra förbi bussen så länge den inte visar tecken på att köra ut, då ska du vid hastigheter under 50km/h väja för bussen. Har du ingen mötande trafik så kan du såklart göra en omkörning av bussen eller så kan du vänta, helt upp till dig. Men finns det bilar bakom dig kommer det säkert bli irritation av att du står kvar och väntar om du istället kan köra om.
4.Menar du att man skulle köra in i själva korsningen? Nej, det ska du inte göra. Du står och väntar vid "din" väg för att kunna köra ut när det är helt fritt. Däremot när det finns trafikljus och du ska svänga så att du korsar mötande trafik, kör du ut en bit för att där vänta på mötande trafik.
5-7.Kör automat så detta är inget jag kan svara på.
8.Har du väjningsplikt har även med största sannolikhet motsatt väg också väjningsplikt. Du ska då väja för trafik på huvudleden. Sen om det finns trafik som ska köra ut från motsatt väg, då gäller svängningsregeln, ska motsatt person svänga så att han korsar din väg då är det han som ska väja. Ska du korsa den andres väg, då väjer du. Ska ni båda köra rakt fram, då kör ni såklart båda när det är fritt från trafik på huvudleden.
Citera
2021-06-06, 13:57
Medlem
Skulle svänga vänster när jag fick grönt i korsningen. Körde sakta fram lite, släppte förbi 2 bilar, kollade mot övergångsstället dit jag skulle åka - såg bra ut, så jag rullade fram. Under dem 1-2 sekunder som jag kollade mot riktningen jag skulle åka till så kom en bil i full fart och inspektören fick bromsa åt mig...

Hur ska man göra egentligen? Det står bara "när kusten är klar" i böcker.. borde man vänta tills alla bilar i varje körfält står still på mötande trafik? Eller ska man kolla ifall dem blinkar vänster eller höger? Om dem gör det kan man då åka fram? Känns som att jag överkomplicerar något enkelt men jag får i mig för mycket information vid vänstersvägning i stadstrafik, vet inte i vilken ordning man borde göra det
Senast redigerad av kaiaa5 2021-06-06 kl. 14:00.
Citera
2021-06-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22

3.angående bussar.
Finns ingen anledning till att inte köra om en stillastående buss om mittlinjen inte är heldragen och inga mötande finns.Det ska ske i lugn fart.KOM IHÅG 1.att först titta i spegeln så du inte själv håller på att bli omkörd av en bakomvarande 2.under själva omkörningen som ska vara i lugn fart ATT HÅLLA UTSIKT efter barn som stigit av bussen och flippat ur , fått för sig att springa över vägen utan att se sig för.Bussar är höga fordon så dessa barn upptäcker man bäst genom att titta under fronten på bussen , då ser man deras fötter mellan bussen och vägbanan en sekund innan de eventuellt springer ut på vägen!
Citera
2021-06-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
3.angående bussar.
Finns ingen anledning till att inte köra om en stillastående buss om mittlinjen inte är heldragen och inga mötande finns.Det ska ske i lugn fart.KOM IHÅG 1.att först titta i spegeln så du inte själv håller på att bli omkörd av en bakomvarande 2.under själva omkörningen som ska vara i lugn fart ATT HÅLLA UTSIKT efter barn som stigit av bussen och flippat ur , fått för sig att springa över vägen utan att se sig för.Bussar är höga fordon så dessa barn upptäcker man bäst genom att titta under fronten på bussen , då ser man deras fötter mellan bussen och vägbanan en sekund innan de eventuellt springer ut på vägen!
ÄR DET ett övergångsställe framför bussen så gör du ALDRIG en omkörning , gäller naturligtvis bussar också LIVSFARLIGT OCH FÖRBJUDET!
Citera
2021-06-10, 14:17
Medlem
https://imgur.com/c0ueWcM

Stämmer det här? Jag trodde pilen enbart betyder att man har företräde men att man fortfarande kan köra när cirkeln är grön? Jag kör alltid även ifall pilen inte är grön
Citera
2021-06-10, 15:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5

Stämmer det här? Jag trodde pilen enbart betyder att man har företräde men att man fortfarande kan köra när cirkeln är grön? Jag kör alltid även ifall pilen inte är grön

Om påståendena skall gälla i Sverige måste bila A och Bil B vara i separata körfält. Tuxens påstående är det korrekta här: Bila A har en svängfil åt vänster och då ett ljus med konturpilar. Bil A får då således bara svänga när konturpilen är grön. Bil B kör rakt fram när dennes vanliga ljus är grönt från en helt annan fil som går rakt fram.

Hade däremot konturpilen satt som ett tilläggsljus på högersidan så kunde du ha fått svängt höger både vid generellt grönt och grönt från konturpil.
Citera
2021-06-10, 15:19
Medlem
Citat:

Ja det stämmer. Är det röd vänsterpil så får du inte köra vänster. Är det däremot enbart grön pil och sedan slocknar det så det inte är någon röd pil, då får du köra.
Rött är nej och grönt är ja, i alla situationer jag kan komma på..

För övrigt skönare regler i USA där man kan svänga höger i korsningar när det är rött, så länge det inte är en skylt som förbjuder det. Detta borde Sverige ta in.
Citera
2021-06-10, 16:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Usrnm
Ja det stämmer. Är det röd vänsterpil så får du inte köra vänster. Är det däremot enbart grön pil och sedan slocknar det så det inte är någon röd pil, då får du köra.
Rött är nej och grönt är ja, i alla situationer jag kan komma på..

För övrigt skönare regler i USA där man kan svänga höger i korsningar när det är rött, så länge det inte är en skylt som förbjuder det. Detta borde Sverige ta in.
Instämmer i båda. Dock bör noteras att högersväng på rött i USA ska behandlas som stoppskylt, d.v.s. man måste stanna helt innan man svänger.
Citera
2021-06-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Instämmer i båda. Dock bör noteras att högersväng på rött i USA ska behandlas som stoppskylt, d.v.s. man måste stanna helt innan man svänger.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Dubbla_trafikljus_vid_Slussen%2C_Stockholm_-_2011-12-14.JPG

Det här är väl en typisk trafiksignal där man kan antingen köra rakt eller höger? Vi kan låtsas att röda ljuset är en pil till höger, bara för att den är röd så ska du inte behöva köra rakt? Du ska ju fortfarande få köra till höger men vara i akt
Citera
2021-06-10, 16:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Dubbla_trafikljus_vid_Slussen%2C_Stockholm_-_2011-12-14.JPG

Det här är väl en typisk trafiksignal där man kan antingen köra rakt eller höger? Vi kan låtsas att röda ljuset är en pil till höger, bara för att den är röd så ska du inte behöva köra rakt? Du ska ju fortfarande få köra till höger men vara i akt
Det är lite svårt för mig att se med vinkeln fotot är taget från, men är inte ljusen riktade åt olika håll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in