2021-06-10, 11:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Helt otroligt när man skattar bort så många tusenlappar varje månad. Jag kommer oavsett situation i livet gå i pension när jag är 60. Har jag jobbat non-stop i 41 år och fortfarande lever tänker jag inte ödsla en dag till på arbete. Är situationen så pass dålig så kryper jag till korset och tar ut mina bidrag efter alla miljoner man då skattat bort.

Ja.

Har inget emot att jobba och betala skatt om det inte skulle vara så att vi redan betalar en av världens högsta skatter men får ingen valuta för pengarna. Lafferkurvan i effekt.

Sverige som förr där vi var etniskt homogena och visste att pengarna vi betalade in faktiskt gick till bra saker, så kan jag tänka mig leva. Men detta? Fy fan.

Repeterar "vad fan får jag för pengarna".

Uppenbart att vi behöver en mindre stat idag. Vi har en alldeles för stor stat/byråkrati och följden till det är korruption och inkompetens. Börjar lukta Sovjet.
Citera
2021-06-10, 11:10
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Svenskar vill inte utföra vissa slags jobb. Det finns många yrken där det numera knappt jobbar svenskar.

Vem ska utföra dessa krävande, påfrestande, otacksamma jobb som svenskar inte vill utföra? Med låga löner och låg status?

Vi har inga robotar, och risken finns att vi aldrig kommer få robotar som kan jobba åt oss.
Robotar finns och dom ersätter oss, jobbar själv inom den sektorn som driver landet. Mer och mer flyttar över till automatiskt framställning av det vi innan klappade för bröstet förr.
Citera
2021-06-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

Ingen har väl tvingat dom att ljuga om sin ålder. Rätt ska vara rätt.
Om dom nu ens har jobb..
Citera
2021-06-10, 11:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, alla har fel förutom dig

Vet du vad "indirekt" betyder och innebär?

Sen så verkar du väldigt nöjd med tillväxt. Du gillar bubblor va?
Var är redogörelsen från EnergizerBunny?

Är det någon som hittar den?

Den redogörelse med konkretisering som visar att de påståenden som EnergizerBunny gjorde är korrekta. Var är den?

Varför har EnergizerBunny svårt att leverera den?
Var det så att EnergizerBunny idiotförklarade andra men var mer okunnig själv.
Citera
2021-06-10, 11:14
Medlem
Judarna såg överlägsna svenskar som hot, så nu har de erövrat sverige med massinvandring. Man börjat med att infiltrera media och riksdagen och sen styra skutan därifrån.
Citera
2021-06-10, 11:17
Medlem
Bli riksdagsledamot-ni hinner aldrig få några förslitningsskador.

”Sent i går eftermiddag höll miljöminister Åsa Romson sitt sommartal i Upp¬sala.
Ja ni läste rätt. Medan vi andra tycker att det är höst har politiken fortfarande sommarlov.
Riksdagen öppnar först om en vecka och sedan står det inte på förrän det är höstlov. Sista veckan i oktober är det ledigt igen, sedan kommer tre veckors jullov, sportlov, påsklov och så ytter¬ligare några lediga vårveckor. Tanken är att riksdagen ska ha plenifritt ungefär en vecka i månaden. Säkert en kvarleva från det gamla bondesamhället då riksdagsledamöterna med jämna mellanrum måste åka hem för att fixa sådd och skörd.”

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/ddrPWj/sommaren-ar-slut--vack-riksdagen
Citera
2021-06-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Judarna såg överlägsna svenskar som hot, så nu har de erövrat sverige med massinvandring. Man börjat med att infiltrera media och riksdagen och sen styra skutan därifrån.

svenskarna får helt enkelt slava några år längre för att försörja andra

till och med italien som är ett fattigt land jämfört med sverige (påstås det i alla fall) har råd att pensionera vissa vid 62

" Den nya flexibla pensionsåldern kallas "kvoten 100" eftersom pensionsåldern blir beroende av antalet yrkesverksamma år. Det blir möjligt att gå i pension vid 62 år om man har jobbat i minst 38 år."

https://sverigesradio.se/artikel/7135442
Citera
2021-06-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ace81d
Precis, när de närmar sig 50 så kommer de plötsligt på att de är 67, ringer in detta till våra naiva myndigheter och behöver då aldrig arbeta mer, de får pension.

Precis och våra naiva myndigheter kommer tro allt och inte ifrågasatta något och mer eller mindre plötsligt blir man äldre.
Tycker själv att då borde personen blivit anmäls för något eftersom farit med osanning hela tiden.
Citera
2021-06-10, 11:39
Medlem
Raglefants avatar
Antingen (1) är det blattarnas fel att de tvingas höja pensionsåldern. Det är i så fall ett övergrepp eftersom vi aldrig bett om blatteinvandringen. Eller också (2) gör blattarna att pensionsåldern kan höjas mindre än annars, eftersom de är yngre och arbetar för att försörja oss (lol, men bara för att låtsas ta den galna teorin på allvar). Det är i så fall lik förbannat ett övergrepp eftersom vi aldrig blivit tillfrågade om vi föredrar blattefiering eller att höja pensionsåldern lite mer och slippa blattefiering.

För min del hade jag utan vidare jobbat till 67 istället för 65 ifall det gjorde att jag fick leva i ett homogent land där mitt folk hade en framtid, istället för i ett mångetniskt pissland där mitt folk går mot sin utrotning.

Nu är det förstås tvärtom. Vi tvingas arbeta längre för att finansiera vår egen utrotning, som ett sätt för politikersvinen att pissa oss i ansiktet medan de hånskrattar och gör high-five med varandra.
Citera
2021-06-10, 11:46
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju lite skillnad på dig som utvandrad svensk med vad jag antar en adekvat utbildning som är eftertraktad i England, ställt mot en analfabet från Afghanistan/Somalia? I Sverige tar det väl mellan 7-15 år för en invandrare att bli "produktiv", denne lever ju inte på luft under tiden.

Ja det kan bli en existentiell fråga men den kopplar jag också till invandringen, vad ska de här att göra om det inte finns några arbeten? Rent spontant känns det som det kommer att sluta i elände alltihopa.

Det är där problemet ligger, hur definierar vi ”invandrare”?

Även om man kan uttrycka sig nedlåtande över folk från MENA, så kan vi väl vara rörande överens om att svenskar också har grupper som knappt kan skriva och läsa? Vi ser t.ex. att svenska skolan har lägsta resultaten runt om i Europa, och det finns i stort sätt INGA svenska medborgare som tar sig in på Oxford, Cambridge, ivy league. Så med det sagt så finns det alla möjliga grupper i Sverige kring kapacitet oavsett bakgrund.

Kan väl också poängtera att varenda gång jag åkt taxi i Sverige så har det varit en utom-europeiskt född. Så man kan ju inte göra svepande utlåtande kring etnicitet och utbrista ”värdelös”.

Jag förstår vad du menar att det finns nackdelar med invandring också. Men poängen är att matematiskt måste man göra en kalkyl på om det blir ett positivt resultat. Då kan man inte titta på pengar in och pengar ut, för Sverige som land attraherar talang och företag på många olika sätt med vårt liberala tankesätt och kultur. Att stänga in sig som USA går inte som det lilla land Sverige är. Vi hade kollapsat direkt.

Håller ni med?

/C
Citera
2021-06-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
svenskarna får helt enkelt slava några år längre för att försörja andra

till och med italien som är ett fattigt land jämfört med sverige (påstås det i alla fall) har råd att pensionera vissa vid 62

" Den nya flexibla pensionsåldern kallas "kvoten 100" eftersom pensionsåldern blir beroende av antalet yrkesverksamma år. Det blir möjligt att gå i pension vid 62 år om man har jobbat i minst 38 år."

https://sverigesradio.se/artikel/7135442

Pensionsåldern kommer dock successivt höjas. Tror det kan bli 75 år + 2030 och frammåt
Citera
2021-06-10, 11:51
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Hm. De senaste decenniernas invandring av afrikaner och araber som det i snitt tar 15 år innan de kommer ut på arbetsmarknaden(och då ofta skattefinansierat deltidsjobb) kostar oss enorma summor.
Finns många studier om detta, tex en nyligen som säger att majoriteten av invandrarna ALDRIG blir självförsörjande i Sverige.. (bara googla).
Så var du får din verklighetsuppfattning ifrån kan man undra..

Du får gärna berätta mer om dessa ”studier” hur man kommit fram till det och hur man räknat? För det finns inga register i Sverige över invandrare och skatteintäkter.

Det vi kan säga med säkerhet är att Sverige inte bör uppmuntra bidragsberoende livsstilar, eller hur?

Det vi också kan se är att de som väl jobbar drar in pengar omgående utan 18 års kostnad. Det väger också upp mycket av de som inte arbetar.

Se kalkylen såhär.

En svensk familj får två barn.

Dessa två barnen kostar samhället enorma summor, men föräldrarna betalar i snitt bara 100,000 sek om året i inkomstskatt. På 18 år är det bara 1.8 miljoner. Men barnen har kostat samhället mer än så.

Barnen börjar sen jobba vid 18 och så börjar vi om.

Många invandrare som kommer hit börjar arbeta i någon form. De har inte 18 års kostnad bakom sig.

Detta är GENERELLT. Man kan alltid se alla som invandrat som en kostnad om man nu vill det. Men varför ska vi då inte se alla svenska medborgare som en kostnad också? Vi kan ju börja med att döma alla på samma sätt, inte sant?

Håller ni med?

/C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in