Citat:
Ursprungligen postat av
CSHamilton
Inte tillför något? 🤦🏻♂️
Invandrare generellt sätt har kostat Sverige 0:- i form av de enorma kostnader som tillkommer mellan ålder 0-18. Många kommer in i arbetsmarknaden relativt fort, vilket man ser i samhället i form av enklare arbeten så som sjukvård, transport, handeln.
Jag är själv invandrare i England och har inte kostat brittiska samhället en krona utan var direkt net + och har jobbat sen dag ett. - så ”invandring” är sällan en dålig idé rent finansiellt.
Däremot så finns det helt klart extrema problem de senaste åren samt framöver att få in folk på arbetsmarknaden då en infödd svensk med gymnasie och universitets-utbildning också har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Allting digitaliseras och automatiseras...
Det kommer inte bli en ”invandringsfråga” snarare en existentiell fråga om hur fan vi gör de kommande tio åren när ingen längre behövs för manuellt arbete.
Håller du med?
/C
Det är ju lite skillnad på dig som utvandrad svensk med vad jag antar en adekvat utbildning som är eftertraktad i England, ställt mot en analfabet från Afghanistan/Somalia? I Sverige tar det väl mellan 7-15 år för en invandrare att bli "produktiv", denne lever ju inte på luft under tiden.
Ja det kan bli en existentiell fråga men den kopplar jag också till invandringen, vad ska de här att göra om det inte finns några arbeten? Rent spontant känns det som det kommer att sluta i elände alltihopa.