2021-06-10, 08:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det kommer inte vara många privata företagare med försämrat LAS som kommer behålla 60+ arbetare i de tyngre yrkena. Akademiker kommer naturligtvis komma att kunna arbeta längre, säkert till 70.

Folk över 60 blir slöare i tanken o produktiviteten sjunker. Samtidigt som löneläget är på top.

Det kommer även drabba majoriteten akademiker. Dessutom så kommer AI att möblera om ordentligt i dessa yrkesgrupper.
Citera
2021-06-10, 08:51
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte det som det handlar om. Anledningen är att vi måste försörja en massa invandrare som inte tillför något till landet.
Precis, blatteriet kostar och då kan vi inte ha en massa svenskar som hux-flux går i pension efter alla år av av högt skattebetalande! Nya Adeln framför allt.
Citera
2021-06-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du har förmodligen inte jobbat i 45 år med tinnitus, förslitningsskador, stress m.m. Vem avgör vem som är arbetsför, FK?

Helt klart ska man göra en bedömning på individnivå. Att sätta en fast gräns, 65 år, är korkat. Tar man hand om kropp och sinne så håller man långt över 65. Du ansvarar för din hälsa, ingen annan.
Citera
2021-06-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Folk över 60 blir slöare i tanken o produktiviteten sjunker. Samtidigt som löneläget är på top.

Det kommer även drabba majoriteten akademiker. Dessutom så kommer AI att möblera om ordentligt i dessa yrkesgrupper.

Akademiker tar ofta hand om sig själva bättre än arbetare. De friskaste äldre människorna jag träffat har så gott som alltid varit högre utbildade.
Citera
2021-06-10, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja du, pappa staten har säkerligen ett o annat på gång för att ta snorkigheten från sånna som dig, 2030 och ”you will own nothing” är runt knuten.....Din pensions prepping kommer te sig föga effektiv...
Du är bara bitter för du aldrig ens försökt. Har sett det förr, så många (som dig!) inser att när man närmar sig 50-55 att man borde börja pensionsspara, en del förlitar sig att staten ska ta hand om en (Dig)
Citera
2021-06-10, 08:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja det är det. Och mellan fickorna finns inget uppsatt flöde av pengar.

Eftersom du menar att det skulle på något mystiskt sätt norpas pengar från mitt pensionskonto och gå till statskassan och sedan bidrag, måste du (och andra) kunna visa giltigheten i det påståendet.

Progressen är ju 0 för er. Ni har inte visat något. Utan ägnar er bara åt rena fantasier.

Jag har inte påstått att det norpas pengar från ditt pensionskonto till statskassan, däremot har jag påstått att Göran Persson norpat pengar 2 ggr.
Citera
2021-06-10, 09:00
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Fast har vi bättre hälsa? Det är väl inte som att en 90-åring är som en 50-åring var på 1950-talet liksom?
Tillspetsat men du fattar.

Bättre fysisk hälsa. Själv blir jag stressad av att tänka på arbete, tycker tiden är viktigare typ. Alla vill inte göra karriär men alla har rätt att ha det bra liksom. Lusten att skapa beror på årstiden ju. Så när jag går i pension så har jag ju sparat mycket i kroppen och det blir ju rimligt med senare pension ju.
Citera
2021-06-10, 09:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Inte tillför något? 🤦🏻‍♂️

Invandrare generellt sätt har kostat Sverige 0:- i form av de enorma kostnader som tillkommer mellan ålder 0-18. Många kommer in i arbetsmarknaden relativt fort, vilket man ser i samhället i form av enklare arbeten så som sjukvård, transport, handeln.

Jag är själv invandrare i England och har inte kostat brittiska samhället en krona utan var direkt net + och har jobbat sen dag ett. - så ”invandring” är sällan en dålig idé rent finansiellt.

Däremot så finns det helt klart extrema problem de senaste åren samt framöver att få in folk på arbetsmarknaden då en infödd svensk med gymnasie och universitets-utbildning också har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Allting digitaliseras och automatiseras...

Det kommer inte bli en ”invandringsfråga” snarare en existentiell fråga om hur fan vi gör de kommande tio åren när ingen längre behövs för manuellt arbete.

Håller du med?

/C

Det är ju lite skillnad på dig som utvandrad svensk med vad jag antar en adekvat utbildning som är eftertraktad i England, ställt mot en analfabet från Afghanistan/Somalia? I Sverige tar det väl mellan 7-15 år för en invandrare att bli "produktiv", denne lever ju inte på luft under tiden.

Ja det kan bli en existentiell fråga men den kopplar jag också till invandringen, vad ska de här att göra om det inte finns några arbeten? Rent spontant känns det som det kommer att sluta i elände alltihopa.
Citera
2021-06-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Akademiker tar ofta hand om sig själva bättre än arbetare. De friskaste äldre människorna jag träffat har så gott som alltid varit högre utbildade.

Du måste leva i en väldigt liten värld. Den världen jag lever i, så är friska människor dom som jobbar utomhus med sin kropp. Som bönder exempelvis. Dom flesta akademiker jag träffat har inte varit imponerande alls
Citera
2021-06-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

På det storföretag där jag jobbar erbjuds avtalspensionslösningar kontinuerligt till akademiker som fyllt 62. Målet är lägre snittålder och endast unga akademiker anställs.
Citera
2021-06-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Du måste leva i en väldigt liten värld. Den världen jag lever i, så är friska människor dom som jobbar utomhus med sin kropp. Som bönder exempelvis. Dom flesta akademiker jag träffat har inte varit imponerande alls

De flesta är inte bönder. Hantverkare och liknande arbetare är i regel groteskt överviktiga och mycket mindre hälsomedvetna än akademiker. Det korrelerar även högt med IQ. Det finns studier på detta.
Citera
2021-06-10, 09:13
Medlem
invandringen måste finansieras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här