2021-06-10, 10:03
Medlem
Om ni tycker det är åt skogen att jobba till 67 ska göra så här. Bli riksdagsledamot för något parti så kan ni slut mellan 55-60 år.

”Riksdagens pensionssystem ger politikerna en gräddfil som den arbetande delen av befolkningen bara kan drömma om.”

Under onsdagen röstade sju av åtta riksdagspartier igenom igenom ytterligare en nyliberal reform – nämligen höjningen av pensionsåldern. Men de nya pensionsreglerna gäller inte riksdagspolitikerna som fattade beslutet.
Riksdagen har ett eget tjänstepensionssystem som är unikt för riksdagspolitiker. Systemet är skapat så att politikerna tjänar in full pension på bara 30 år. Det innebär att en riksdagsledamot som väljs in i riksdagen vid 25-30 års ålder kan gå i pension när han är 55-60 år. Efter onsdagens omröstning i riksdagen höjdes den pensionsåldern för vanliga löntagare. Från och med 1 december i år och 1 januari 2020 börjar förändringarna gälla. Då höjs åldern för när löntagarna har rätt att börja ta ut sin allmänna pension, till 62 års ålder. Samtidigt höjs även LAS-åldern från 67 till 68 års ålder.
Citera
2021-06-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Bra iakttagelse, självklart.

Pensionsbolagen hade olika livslängdsantaganden för män och kvinnor för cirka 20 år sedan. Det blev ett djävla liv. Kvinnorna fick ju "mindre pension".

Det är kanske därför det är praktiskt taget omöjligt att teckna livsvariga pensionsförsäkringar numera. Många (de flesta) bolagen erbjuder bara tidsbegränsade utbetalningar.
Citera
2021-06-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
"bara googla", så brukar folk utan kunskap säga. Som inte klarar googla, än mindre kopiera en länk.

Problemet du beskriver kommer från att svenska kvinnor inte föder barn. Därför måste det importeras människor från länder fria från feminism, där det föds mängder med barn.

Så, vore det inte för de värdelösa svenska kvinnorna hade man inte haft någon invandring, kanske tvärt om, vi hade exportera människor.
Nä, bara googla säger dem som hsr ett liv och ett jobb och knte tid att sitta och klistra in länkar åt folk som handlar om basal kunskap i dagens Sverige.
Men eftersom du inte tror att jag klarar av att klistra in en länk så här är en på att majoriteten av invandrarna aldrig blir självförsörjande i Sverige:
https://sverigesradio.se/artikel/7457374
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Akademiker tar ofta hand om sig själva bättre än arbetare. De friskaste äldre människorna jag träffat har så gott som alltid varit högre utbildade.
Det här var nog det mest världsfrånvända jag någonsin läst, tror jag. Att pappersvändare och kroppsarbetare inte har samma erfarenheter eller förutsättningar är väl givet?

Vissa yrken ger förslitningsskador, vissa inte. Vissa yrken pensionerar sig tidigare just därför.

Det här handlar inte om vem som har råd med gymkort.
Citera
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Av små barn och idioter får man höra sanningen.
Det är en väldigt logisk tanke.

Nej det är ni som är hjärnslöa. Det kallas "arbetslöshet" men det är egentligen fel ord. Det råder aldrig brist på "arbete". Om ni inte tror mig så kom till mitt hus, det behöver renoveras. Det skulle vara tydligare om det kallades "lönelöshet" för det är löner som är brist. Och gör man då åtgärder som minskar löneutrymmet, tex kortare arbetstid, sänkt pensionsålder, så får man mer lönelöshet, aka arbetslöshet, inte mindre. Men slutmålet borde givetvis vara att folk ska få ut mer lön med mindre arbete men man kan inte bara "bestämma" det, vi når dit genom ekonomisk tillväxt, om det hade tillåtits.
Citera
2021-06-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här var nog det mest världsfrånvända jag någonsin läst, tror jag. Att pappersvändare och kroppsarbetare inte har samma erfarenheter eller förutsättningar är väl givet?

Vissa yrken ger förslitningsskador, vissa inte. Vissa yrken pensionerar sig tidigare just därför.

Det här handlar inte om vem som har råd med gymkort.

Vad är det som är verklighetsfrånvänt?
Citera
2021-06-10, 10:27
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monco
Glöm aldrig att massinvandringen skulle "rädda pensionerna". Det här är inte första och garanterat inte sista gången pensionsåldern höjs. Svenskar kommer att få jobba längre och längre och längre för att försörja bidragsmaskineriet.
Just detta är ju beviset på det stora hyckleriet angående invandringen.
" pensionsräddarna" blev ju tidigt ett epitet i debatten för alla med större hjärna än en myras kunde redan för 20 år sedan att det skulle urholka pensionssystemet och inte "rädda" det med stor invandring.

Vi måste återinföra tribunaler där de ansvariga pekas ut och solidiriskt får lida med befolkningen, annars kommer de jävlarna undan varje gång med sitt landsförräderi och iver att sko sig själva.

Hade sett fram mot tidig pension liksom mina kollegor nu kan gå vid 62 års ålder. Jag lär behöva vänta tills 65, 66 nu om de får höja på i den här ordningen.

Jag är trött på att öppna "hjärtat" och plånboken för en massa bidragsparasiter.
Citera
2021-06-10, 10:33
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Pressmeddelande från Socialdepartementet
Förordning om riktålder för pension beslutad
Publicerad 27 maj 2021

Idag har regeringen beslutat om en förordning som fastställer riktåldern för pension för 2027 till 67 år.

Pensionsgruppen har enats om att arbetslivet måste bli mer hållbart och successivt förlängas i takt med att medellivslängden ökar.

Pensionsgruppens överenskommelse innebär att ett antal åldersgränser i pensionssystemet och angränsande trygghetssystem ska justeras, och att en så kallad riktålder för pension på sikt ska styra de pensionsrelaterade åldersgränserna.

Riktåldern ska fastställas årligen och sex år innan den aktuella riktåldern tillämpas. I dag beslutade regeringen om en förordning som fastställer riktåldern för år 2027 till 67 år.

Förordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2021.

Härligt, vi som är i 30-40 års åldern lär få behöva jobba till 70+ när det lider.
Fyfan....

Ingen sensation direkt. Pensionsåldern kommer förstås att flyttas fram hela tiden. Om forskningen inom genteknologin slår igenom, så räkna med pensionsålder långt efter 100 år.

Däremot borde pensionsåldern anpassas till det arbete man har. Fysiskt ansträngande arbeten borde ge rätt till pension tidigare.
Citera
2021-06-10, 10:53
Medlem
Ace81ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
Det är lugnt för alla som ljugit om sin ålder.
Det kan de ändra genom mer eller mindre ett telefonsamtal till rätt myndighet.
Precis, när de närmar sig 50 så kommer de plötsligt på att de är 67, ringer in detta till våra naiva myndigheter och behöver då aldrig arbeta mer, de får pension.
Citera
2021-06-10, 10:58
Medlem
nu har jag inte orkat läsa igenom allt här men riktålder på 67 år innebär att personer födda 63-67 kommer att kunna söka allmän pension från 64 års ålder men ha rätt till ev garantipension och bostadstillägg från 67 år istället för nuvarande 65 år.

finns förslag på att personer födda 71-85 kommer att kunna söka allmän pension från 65 års ålder. födda 68-82 får i förslaget ev garantipension o bostadstillägg från 68 års ålder
Citera
2021-06-10, 11:00
Medlem
Pekka-s avatar
Helt otroligt när man skattar bort så många tusenlappar varje månad. Jag kommer oavsett situation i livet gå i pension när jag är 60. Har jag jobbat non-stop i 41 år och fortfarande lever tänker jag inte ödsla en dag till på arbete. Är situationen så pass dålig så kryper jag till korset och tar ut mina bidrag efter alla miljoner man då skattat bort.
Citera
2021-06-10, 11:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Ingen sensation direkt. Pensionsåldern kommer förstås att flyttas fram hela tiden. Om forskningen inom genteknologin slår igenom, så räkna med pensionsålder långt efter 100 år.

Däremot borde pensionsåldern anpassas till det arbete man har. Fysiskt ansträngande arbeten borde ge rätt till pension tidigare.
Det gör det, sopgubbar t ex pensioneras vid 55
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in