2021-06-10, 10:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Är det säkert att alla pratar om samma minnesstund här. Praoeleven verkar prata om en lokal tillställning som Skandia kanske hade ordnat själva för personalen, och Lampers skall ha förklarat för praoeleven att minnesstunden hölls den 10/3. Kanske Lampers trodde att praoeleven pratade om riksdagens minnesstund som väl sändes i TV den 10/3, och att de i så fall pratar om olika minnesstunder?

På vilket sätt "verkar han tala om en lokal minnesstund"? Citera gärna källa, så slipper vi missförstånd.
Citera
2021-06-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tack, ja det var just den GW-artikeln jag kom ihåg men en del andra verkar av någon anledning vilja förtränga det. Möjligen hade man fått för sig att det var deras favorithatobjekt TP som fört fram det, i stället var det deras guru GW som var den "skyldige".

Edit: Eller rättare sagt, TP och GW verkar vara ganska överens på just den här punken, så långt det nu går så här 35 år senare. Dagboksanteckningen får väl ändå i viss mån anses styrka uppgiften.

Men du missar ju poängen här. Praoeleven har inget minne av veckan som börjar med 3/3. Han har inte träffat SE då iaf. Det är ju det GW får fram. Det är ju TP som yrar om att SE var där 3/3. Praoeleven påpekar ju att han var jättetydlig mot framför allt TP.
Citera
2021-06-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Men du missar ju poängen här. Praoeleven har inget minne av veckan som börjar med 3/3. Han har inte träffat SE då iaf. Det är ju det GW får fram. Det är ju TP som yrar om att SE var där 3/3. Praoeleven påpekar ju att han var jättetydlig mot framför allt TP.
Dessutom verkar inte TP ha stöd för att praon sagt att han jagat mördaren, bara sprungit åt samma håll som mördaren.
Praon är alltså helt oanvändbar i teorin som går ut på att SE måste komma till Skandia och berätta denna uppdaterade version pga att YN framträtt i media och berättat att hon sett Stig på väg ner mot Regeringsgatan.
Då faller också teorin om att han blivit tvungen att få ME att ringa jourhavande präst och berätta att en man som liknade Stig försvunnit i en blå Opel från Snickarbacken.
En viktig länk i fantasibygget att har alltså brustit.
Citera
2021-06-10, 11:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
På vilket sätt "verkar han tala om en lokal minnesstund"? Citera gärna källa, så slipper vi missförstånd.
Äh, det var bara det där samtalet jag länkade till nyss på Walls blogg, där praoeleven sade något om att de hade typ samlats i ett rum på Skandia. Jag tänkte att förklaringen här skulle kunna vara att de hade hållit någon egen tyst minut på jobbet redan veckan efter mordet. Men ser man i dokumentären så verkar han ju prata om en officiell minnesstund som omfattade hela Sverige. Om praoeleven var på Skandia den 10/3 så måste alltså förklaringen vara att hans praotid sträckte sig över tre veckor. Jag har själv aldrig hört talas om andra längder på praotiden än två veckor, men jag kan ju ha missat att det förekom.
Senast redigerad av Draifos 2021-06-10 kl. 11:18.
Citera
2021-06-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Dessutom verkar inte TP ha stöd för att praon sagt att han jagat mördaren, bara sprungit åt samma håll som mördaren.
Praon är alltså helt oanvändbar i teorin som går ut på att SE måste komma till Skandia och berätta denna uppdaterade version pga att YN framträtt i media och berättat att hon sett Stig på väg ner mot Regeringsgatan.
Då faller också teorin om att han blivit tvungen att få ME att ringa jourhavande präst och berätta att en man som liknade Stig försvunnit i en blå Opel från Snickarbacken.
En viktig länk i fantasibygget att har alltså brustit.

Ja precis. Teorin om ME:s ringande är så långsökt så man blir alldeles matt.
Citera
2021-06-10, 12:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Äh, det var bara det där samtalet jag länkade till nyss på Walls blogg, där praoeleven sade något om att de hade typ samlats i ett rum på Skandia. Jag tänkte att förklaringen här skulle kunna vara att de hade hållit någon egen tyst minut på jobbet redan veckan efter mordet. Men ser man i dokumentären så verkar han ju prata om en officiell minnesstund som omfattade hela Sverige. Om praoeleven var på Skandia den 10/3 så måste alltså förklaringen vara att hans praotid sträckte sig över tre veckor. Jag har själv aldrig hört talas om andra längder på praotiden än två veckor, men jag kan ju ha missat att det förekom.

Jag har heller inte varit med om längre prao än 2 veckor och har varit av uppfattningen att det var v9 och v11 som Fredrik T genomförde praon.
Fredrik T, boendes i Jämtland, bör ha haft sportlov v10 (då SE var i Idre)
Till stöd för mitt antagande: hans egna uppgifter, hans mammas uppgifter om att han reste till Sthlm 22/2, samt detta om minnesstunden den 10/3.

Men Walls uppgifter ska nu göra gällande att Fredrik T. var på Skandia även v10.
Så jag får väl backa från vad jag först antog.

Men denna fråga handlar ju i grund och botten om påståendet att SE skulle varit på Skandia måndagen den 3/3 och utöver praoeleven som TP/MG försökt använda som stöd så hänvisade man ju även till en norrlandspendlande kollega och ville få oss att tro att han var säker på detta.
Vilket vi nu i.o.m. dennes brev till LGWP själva kan läsa att han inte alls var/är.
Försvarandet av detta handlande från TP/MG's sida är märkligt men inte förvånande.
Citera
2021-06-10, 12:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Har du fel på hörseln också? Han säger själv att han ville berätta och att han tror han är mördaren, han var lättad när han kom med det indirekta erkännandet

Du menar att SE var lättad när han berättat hur han tror att mordet gått till? Det kan inte vara så att SE var lättad att ha pratat färdig med en journalist och nu var "off the record". Han behövde inte längre vara på och väga orden?
Citera
2021-06-10, 12:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok. Är det säkert att alla pratar om samma minnesstund här. Praoeleven verkar prata om en lokal tillställning som Skandia kanske hade ordnat själva för personalen, och Lampers skall ha förklarat för praoeleven att minnesstunden hölls den 10/3. Kanske Lampers trodde att praoeleven pratade om riksdagens minnesstund som väl sändes i TV den 10/3, och att de i så fall pratar om olika minnesstunder?

Han pratar om den officiella. Man kan se på bilder utifrån hur eleven befinner sig i fönstret och tittar ut på minnesstunden.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-10 kl. 13:09.
Citera
2021-06-10, 12:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Men nu är det ju som så här att praoeleven gick i skolan och måste ha haft ett sportlov nån av de där tre veckorna. Men som sagt så kanske han själv gjorde ett val att vara på Skandia på lovet också. Eller har mamman noterat fel. Vi har ju dessutom inte sett själva hur det framgår i mammans kalender.

Det kanske är bara står "X PRAO påbörjas" och "X PRAO avslutas". Kanske för att sportlovet var en självklarhet, eller att mamman inte reflekterat över sportlovet när sonen kom hem och sa att han skulle ha prao vecka 9-11.

För mig känns det som att han borde ha kommit ihåg om han var där 3 mars. En sån enorm händelse som nästan lamslog Sverige hela helgen. Och sen redan 2,5 dygn efter händelsen befinna sig precis där det historiska hänt... Det hade inte jag glömt. Men alla är väl olika
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-10 kl. 13:09.
Citera
2021-06-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Har du fel på hörseln också? Han säger själv att han ville berätta och att han tror han är mördaren, han var lättad när han kom med det indirekta erkännandet

Du är ju helt osannolikt dålig på att tolka underlag. Han säger ju att han inte alls misstänkte något vid intervju-tillfället.

Att han 18 år senare ger vika för denna teori baserat på övriga osanna påståenden typ ”infiltrerat utredningen…” är ju en helt annan sak.

Det är dags att du höjer ribban på dina felaktiga och otrevliga inlägg nu, pajas.
Citera
2021-06-10, 13:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har heller inte varit med om längre prao än 2 veckor och har varit av uppfattningen att det var v9 och v11 som Fredrik T genomförde praon.
Fredrik T, boendes i Jämtland, bör ha haft sportlov v10 (då SE var i Idre)
Till stöd för mitt antagande: hans egna uppgifter, hans mammas uppgifter om att han reste till Sthlm 22/2, samt detta om minnesstunden den 10/3.

Men Walls uppgifter ska nu göra gällande att Fredrik T. var på Skandia även v10.
Så jag får väl backa från vad jag först antog.

Men denna fråga handlar ju i grund och botten om påståendet att SE skulle varit på Skandia måndagen den 3/3 och utöver praoeleven som TP/MG försökt använda som stöd så hänvisade man ju även till en norrlandspendlande kollega och ville få oss att tro att han var säker på detta.
Vilket vi nu i.o.m. dennes brev till LGWP själva kan läsa att han inte alls var/är.
Försvarandet av detta handlande från TP/MG's sida är märkligt men inte förvånande.
Jag är säker på att när TP pratat med veckopendlaren så har denne gett intrycket av att han var säker på vilken vecka det var. I brevet till GW skrev han ungefär, "... det enda jag inte är helt hundra på är vilken vecka det var". Han skrev i brevet: måndagen den 3:e mars. Det är rätt sunt att efter så många år inte vara tvärsäker.

Vad jag vet har han inte hört av sig till media (eller någon av GW:arna) och sagt att TP farit med osanning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-06-10 kl. 13:21.
Citera
2021-06-10, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Du är ju helt osannolikt dålig på att tolka underlag. Han säger ju att han inte alls misstänkte något vid intervju-tillfället.

Att han 18 år senare ger vika för denna teori baserat på övriga osanna påståenden typ ”infiltrerat utredningen…” är ju en helt annan sak.

Det är dags att du höjer ribban på dina felaktiga och otrevliga inlägg nu, pajas.

" jag kan inte se att det skulle kunna vara någon annan " SE infiltrera utredningen i allra högsta grad vilket är helt i linje med hur amerikanska experter ofta beteer sig, lär dig basfakta din fjant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in