Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Är det bättre att unga starka går arbetslösa och gör att arbetslösheten ligger på över 10%. Jag tycker det är bättre att gamla som jobbat i 45 år kan gå i pension och lämna över till de unga.
Bättre är ett subjektivt begrepp. Vore jag i närheten av 65 skulle jag såklart också tycka att det var bättre om jag fick gå på betald semester resten av livet, precis som grekerna tyckte det vore bättre om de fick gå i pension vid 40. Men finns inga pengar så finns inga pengar.
Problemet med arbetslösheten är inte att det saknas jobb utan att det är för dyrt att anställa. Om vi slopar ALL skatt och arbetsgivaravgift upp till säg 22000 i månaden och sänker minimilönen till säg 16000 ska du se att fler kommer få jobb. Med dagens minimilöner och arbetsgivaravgifter kostar det minst 35000/mån att anställa någon, och det är långt ifrån alla idag kringdrivande arbetslösa som kostar vad de smakar. Kan man anställa dem för 16000 i månaden är det en annan femma. I det stora lönar det sig ändå, eftersom de trots att de inte genererar några intäkter till staten ändå upphör att vara den utgift de pga bidrag är idag.
Sen kan ju inte alla 65-åringar ersättas av en 20-åring heller...