2021-06-09, 23:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur kan man någonsin vilja gå i pension sålänge man är arbetsför?
Du har förmodligen inte jobbat i 45 år med tinnitus, förslitningsskador, stress m.m. Vem avgör vem som är arbetsför, FK?
Citera
2021-06-09, 23:25
Medlem
Swe1227s avatar
Med teknikutvecklingen så är det orimligt att pensionsåldern höjs när den egentligen ska sänkas. Känn er blåsta.
Citera
2021-06-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
En 67 åring är ju dock fortfarande i lika dålig skick som en 67 åring för 20 år sen, skillnaden är att nu kan man förlänga lidandet till 80+. Känns väldigt ohumant
Japp helt riktigt, indoktrinerade yngre idioter begriper inte detta, dom tränar ju, äter "rätt" och är "ungdomliga" 🤣 ! Svenskar överlag förtjänar vansinnet vi har idag och det vi har framöver, faktum är att jag börjar tycka synd om många invandrare som kommit hit och jobbar för ett bättre liv, men dom kan ju alltid åka hem igen...vilket jag tror många kommer att göra.
Citera
2021-06-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Fast det där med demografiska förändringar är ju sant. Medellivslängden ökar och allt fler är improduktiva.
Med demografi menas även importerade pensionärer som inte tar med sig pensionsrätterna hit.

Improduktivitet är ju inget vettigt skäl att höja pensionsåldern.
Citera
2021-06-09, 23:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Pensionsåldern sattes till 65 år 1976. Då var medellivslängden för män strax över 72 år och strax under 78 år för kvinnor. Idag kan vi rätt så precis lägga på 6 år på medellivslängden. Addera det faktum att vi 1976 hade en skola som man faktiskt lärde sig där såväl gymnasium om högskola inte var fullt lika "obligatoriska" som de är idag så blir kvoten arbetslivstid/pensionstid något HELT annat än den är idag. Som extra krydda kommer systemet med social skydd som helt spårat ur där våra politiker medvetet samlar röster genom att ta från de flitiga och ge till de lata.

Jag är faktiskt chockad att pensionsåldern bara höjs så lite. Men så är vi ju långt i från klara i frågan också...
Är det bättre att unga starka går arbetslösa och gör att arbetslösheten ligger på över 10%. Jag tycker det är bättre att gamla som jobbat i 45 år kan gå i pension och lämna över till de unga.
Citera
2021-06-09, 23:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Läser du inte hela inläggen?

Jo - och valde att partiellt quota emedan det inte fanns något där som förklarar hur staten inte en vacker dag kan få för sig att i princip konfiskera det du "löneväxlat"... ...uselt förslag - tyvärr kan man ju inte "växla åt andra hållet" för att verkligen försäkra sig om en pension värd namnet, som Kurtan hade sagt "på sitt eget själv".
Citera
2021-06-09, 23:31
Bannlyst
Finns inte en jävla arbetsgivare som vill anställa någon efter 45.

Bara att fixa medborgarlön nu direkt, Lägg ner FK och AF och spara 100 miljarder och låt alla som vill få en medborgarlön på ex. 9000 i månaden.
Citera
2021-06-09, 23:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Med demografi menas även importerade pensionärer som inte tar med sig pensionsrätterna hit.

Improduktivitet är ju inget vettigt skäl att höja pensionsåldern.
Jodå, om man har en produktiv enhet som ska bära en improduktiv enhet.
Citera
2021-06-09, 23:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är det bättre att unga starka går arbetslösa och gör att arbetslösheten ligger på över 10%. Jag tycker det är bättre att gamla som jobbat i 45 år kan gå i pension och lämna över till de unga.

Samtidigt är det brist på arbetskraft i många sektorer. De där 10 % beror i hög grad på folk som är helt inkompatibla med svensk arbetsmarknad. Var finns Annies "äjjnkla jåbb" - fixa hennes lugg?

I princip håller jag med dig - kroppsarbetare med 45+ år på arbetsmarknaden ska fan kunna gå i pension, och med en rimlig sådan. Men se så ser inte prioriteringarna ut! Migrationen kostar oss enorma belopp, det är DET blivande pensionärer i praktiken nu får betala.
Citera
2021-06-09, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Bättre är ett subjektivt begrepp. Vore jag i närheten av 65 skulle jag såklart också tycka att det var bättre om jag fick gå på betald semester resten av livet, precis som grekerna tyckte det vore bättre om de fick gå i pension vid 40. Men finns inga pengar så finns inga pengar.

Problemet med arbetslösheten är inte att det saknas jobb utan att det är för dyrt att anställa. Om vi slopar ALL skatt och arbetsgivaravgift upp till säg 22000 i månaden och sänker minimilönen till säg 16000 ska du se att fler kommer få jobb. Med dagens minimilöner och arbetsgivaravgifter kostar det minst 35000/mån att anställa någon, och det är långt ifrån alla idag kringdrivande arbetslösa som kostar vad de smakar. Kan man anställa dem för 16000 i månaden är det en annan femma. I det stora lönar det sig ändå, eftersom de trots att de inte genererar några intäkter till staten ändå upphör att vara den utgift de pga bidrag är idag.

Sen kan ju inte alla 65-åringar ersättas av en 20-åring heller...
Citera
2021-06-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jo - och valde att partiellt quota emedan det inte fanns något där som förklarar hur staten inte en vacker dag kan få för sig att i princip konfiskera det du "löneväxlat"... ...uselt förslag - tyvärr kan man ju inte "växla åt andra hållet" för att verkligen försäkra sig om en pension värd namnet, som Kurtan hade sagt "på sitt eget själv".

Jag påpekade att du kan ändra en säker direkt beskattning på 50% till en framtida beskattning på 30%, med förbehållet att politikerna kan ändra de framtida skattereglerna.

Det har hittills sett bra ut, men visst finns det politiska risker. Men den andra modellen (att skatta fram direkt till 50%) har också risker för ytterligare beskattning. Sossarna sitter redan och planerar "att ge sig på" (Magdalena Anderssons egna ord enligt Göteborgsposten) spararna.
Citera
2021-06-09, 23:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag påpekade att du kan ändra en säker direkt beskattning på 50% till en framtida beskattning på 30%, med förbehållet att politikerna kan ändra de framtida skattereglerna.

Det har hittills sett bra ut, men visst finns det politiska risker. Men den andra modellen (att skatta fram direkt till 50%) har också risker för ytterligare beskattning. Sossarna sitter redan och planerar "att ge sig på" (Magdalena Anderssons egna ord enligt Göteborgsposten) spararna.

Jo... ...prylen är att det går inte att fly... tanken med ATP (som aldrig borde införts, även om vi båda var för ofödda för att kunna rösta då...) föddes i en tid då samhällskontraktet inte var brutet - det är det ju nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in