Citat:
Ursprungligen postat av
HeyWired
Ytterligare en påminnelse om att pensionsspara privat. Aldrig i livet att jag tänker låta sossarna (eller någon annan) diktera när jag ska sluta jobba och gå i pension. Min målsättning är 62 och om allt vill sig väl och det kommer inte vara några som helst bekymmer.
Jadu, pensionsspara privat. Om vi nu pratar om pension i betydelsen uppskjuten lön, så avskaffades den möjligheten i praktiken på förslag av Anders Borg. Tidigare fanns sådana möjligheter då man som löntagare kunde göra avdrag och minska sin skatt på tjänst. Sedan skulle naturligtvis utbetald pension beskattas, men med progressiva skatter är det ju ofta en fördel att sprida en inkomst på flera år. Staten beskattar ju inte livsinkomsten utan de årsvisa inkomsterna, så två personer med samma livsinkomster kan få väldigt olika "livsbeskattning".
(Det finns undantag om man helt saknar tjänstepension, men då väntar ju ingen bra pension hursomhelst.)
Vad som går att göra är att löneväxla, dvs be din arbetsgivare betala en bättre tjänstepension mot att du minskar din lön (eller avstår från en löneförhöjning). Då kan du omvandla högbeskattad inkomst till lägre beskattad pension (givet att du betalar statlig skatt på lönen men inte på pensionen). Fast man får räkna noga på det, för jobbskatteavdrag kan man inte få på pension. Och hur som helst är du beroende av politiskt godtycke, för inget hindrar politikerna från att ytterligare öka skillnaden i beskattning av lön respektive pension.
Annars får du helt enkelt skatta fram hela din lön idag, och placera en del av dem i aktier/fonder. Många ser ISK som ett bra sätt att spara till ålderdomen, men nu har sossarna upptäckt att där finns kapital som de vill beskatta ytterligare.
Man kan inte anklaga de svenska partierna för att vara välvilligt inställda till sparande inför ålderdomen.
Jag har idag haft en underlig diskussion här med någon som förefaller vara någon slags förvirrad centerpartist. Lösningen hen förespråkar för att förbättra för pensionärerna är att höja den lägsta ålder då man kan börja ta ut den offentliga pensionen, dvs att stoppa pensionerna helt i två år. Det marknadsförs som en "förbättring".