2021-06-09, 22:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är olika system, men det är lite som att säga höger och vänsterfickan är olika system.
Ja det är det. Och mellan fickorna finns inget uppsatt flöde av pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte vad det är för flöde du tänker på. Den automatiska balanseringen kan väl ses som ett sådant flöde om pensionerna skulle minska.
Eftersom du menar att det skulle på något mystiskt sätt norpas pengar från mitt pensionskonto och gå till statskassan och sedan bidrag, måste du (och andra) kunna visa giltigheten i det påståendet.

Progressen är ju 0 för er. Ni har inte visat något. Utan ägnar er bara åt rena fantasier.
Citera
2021-06-09, 22:23
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Skickar en annan länk från riksdagen:
https://youtu.be/R1RylNAoH_g
Hahha snyggt när du redigerade ditt svarsinlägg och lade till denna länk istället för att som först be mig kolla om på första videon när han klart och tydligt säger att skillnaden på skatt mellan LÖN och PENSION ska tas bort.

Men han pratar ju om samma sak i denna video, "Pennsionsärsskatten" är den skillnad som blev mellan LÖN och PENSION i beskattning från att jobbskatteavdraget infördes.

Aldrig varit påtal om att skattebefria pensionärer.
Citera
2021-06-09, 22:27
Medlem
Funderar starkt på att leva livet lite mer nu..
Att gå i pension känns helt plötsligt som ett mörkt kapitel i livet om man inte lyckats stoppa undan en rejäl hög pengar..
Var det inte på tal om att man skulle beskatta ISK kapital också?
Verkar som om man kommer kunna hitta på ännu mer skatter och pålagor innan en annan (eventuellt) ska lyfta pension en dag.
Citera
2021-06-09, 22:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Hahha snyggt när du redigerade ditt svarsinlägg och lade till denna länk istället för att som först be mig kolla om på första videon när han klart och tydligt säger att skillnaden på skatt mellan LÖN och PENSION ska tas bort.

Men han pratar ju om samma sak i denna video, "Pennsionsärsskatten" är den skillnad som blev mellan LÖN och PENSION i beskattning från att jobbskatteavdraget infördes.

Aldrig varit påtal om att skattebefria pensionärer.
Ber om ursäkt, jag har hela tiden trott att det var skatten på pensioner under 14000 som de skulle ta bort.. sorry
Har aldrig uppfattat "pensionärsskatten" som något annat.
Å andra sidan, har de tagit bort pensionärsskatten?
När jag googlade nyss på detta får jag uppfattningen att den är kvar. Stämmer det?
Citera
2021-06-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ytterligare en påminnelse om att pensionsspara privat. Aldrig i livet att jag tänker låta sossarna (eller någon annan) diktera när jag ska sluta jobba och gå i pension. Min målsättning är 62 och om allt vill sig väl och det kommer inte vara några som helst bekymmer.

Jadu, pensionsspara privat. Om vi nu pratar om pension i betydelsen uppskjuten lön, så avskaffades den möjligheten i praktiken på förslag av Anders Borg. Tidigare fanns sådana möjligheter då man som löntagare kunde göra avdrag och minska sin skatt på tjänst. Sedan skulle naturligtvis utbetald pension beskattas, men med progressiva skatter är det ju ofta en fördel att sprida en inkomst på flera år. Staten beskattar ju inte livsinkomsten utan de årsvisa inkomsterna, så två personer med samma livsinkomster kan få väldigt olika "livsbeskattning".

(Det finns undantag om man helt saknar tjänstepension, men då väntar ju ingen bra pension hursomhelst.)

Vad som går att göra är att löneväxla, dvs be din arbetsgivare betala en bättre tjänstepension mot att du minskar din lön (eller avstår från en löneförhöjning). Då kan du omvandla högbeskattad inkomst till lägre beskattad pension (givet att du betalar statlig skatt på lönen men inte på pensionen). Fast man får räkna noga på det, för jobbskatteavdrag kan man inte få på pension. Och hur som helst är du beroende av politiskt godtycke, för inget hindrar politikerna från att ytterligare öka skillnaden i beskattning av lön respektive pension.

Annars får du helt enkelt skatta fram hela din lön idag, och placera en del av dem i aktier/fonder. Många ser ISK som ett bra sätt att spara till ålderdomen, men nu har sossarna upptäckt att där finns kapital som de vill beskatta ytterligare.

Man kan inte anklaga de svenska partierna för att vara välvilligt inställda till sparande inför ålderdomen.

Jag har idag haft en underlig diskussion här med någon som förefaller vara någon slags förvirrad centerpartist. Lösningen hen förespråkar för att förbättra för pensionärerna är att höja den lägsta ålder då man kan börja ta ut den offentliga pensionen, dvs att stoppa pensionerna helt i två år. Det marknadsförs som en "förbättring".
Citera
2021-06-09, 22:44
Medlem
Illa, med tanke på hur mkt skatt vi betalar här så borde inte pensions ålder vara ett problem.
Citera
2021-06-09, 22:51
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då borde det vara lätt att visa det då. Hittills har det bara kommit fantasifullt yrande.
Vi får se om du klarar det.

Det är x% av medianlön. Kommer inte riktigt ihåg vad x är exakt. Det är ett EU påhitt. (Alla EU hatare får genast sluta prata om fattigpensionärer. Annars är dom hycklare).

Men varför skriver du detta?
Det har inget med pensionssystemet att göra.

Och?
Den allmänna pensionen ger inte mer. Så är det. Har någon påstått något annat?

Dina föräldrar har inte pyntat för mer.

Tänkte dom sig att någon annan skulle skänka dom mer pension? Eller?

Kan inte riktigt se att du har visat det du påstod.
Du behöver inte bli dryg bara för att jag påtalar att du är naiv angående vårt pensions system!

Det krävs en månadsinkomst på drygt 32 100 kronor för att pensionen inte ska hamna under fattigdomsgränsen. Pensionen blir då – efter 40 års arbete – 13 630 kronor i månaden.

https://www.harochnu.se/mindre-an-32-000-i-mananden-da-blir-du-fattigpensionar/
Citera
2021-06-09, 22:52
Medlem
twoeggss avatar
Känns rimligt. Men tycker de borde höja LAS-åldern till 70 år samtidigt, alldeles för lätt för arbetsgivare att göra sig av med äldre även om de vill jobba kvar.
Citera
2021-06-09, 22:53
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det stämmer inte alls. Vi är friskare längre upp i åldrarna nuförtiden.
När pensionssystemet infördes var väl pensionsåldern 65 år. Medellivslängden var typ 69 år. Så då var man pensionär i typ 4 år. Idag typ 18 år !
Tror du att medellivslängden enbart påverkas av när gamla människor dör eller? Hur jävla dum i skallen är du?
Citera
2021-06-09, 22:57
Medlem
Pensionsåldern höjs till 67, blåst på 500 000:-

Bara 7år kvar till pension vid 65 år, då höjs pensionsåldern till 67 år
(snor 2 års utbetalningar på ett bräde) vilket innebär att staten tar
sammanlagt ca 500 000:- av dig/mig om du ska få en allmän pension på 20 000:-.
Det måste vara världshistoriens störts rån. Och makthavarna pratar om långsiktighet.
Är det ingen mera som reagerar på detta? Eller har jag fattat fel?
Citera
2021-06-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

Fast då är det bara att ändra det och eventuellt ta straffet men dom lär ju gråta och komma undan lika förbannat.
Citera
2021-06-09, 23:05
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Folk generellt är friskare och aktivare högt upp i åldern nu och om balansen i försörjningsbördan förskjuts ser jag inga problem med en höjning av den allmänna pensionsåldern.
Men grejen är att det finns stora skillnader mellan individer som både har att göra med att folk slitit ut sig och även skillnader i genetiska förutsättningar att nå hög ålder och benägenheten att drabbas av sjukdomar.
Jag kan dock tycka att vi bör förvänta oss en förbättrad levnadsstandard för varje generation.
Bara för att vi blir friskare högre upp i åldern ska vi inte höja pensionsåldern och på så sätt förlänga arbetsbördan.
Hade landet styrts åt rätt håll och skattemedel lagts på rätt saker skulle pensionsåldern snarare sänkas.

Automatiseringen som sker ska ju ge folket mer valfrihet i livet.

Det känns otroligt förlegat att förväntningarna ska vara att man ska jobba en lika stor del av sitt liv om 100 år från nu som man gjorde för 100 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in