2021-06-10, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Japp. Klart att man blir nekad ett lån som inte passar ens ekonomi, men ett lån får man ALLTID när man har en fast inkomst. En svensk bank säger aldrig ”nej tyvärr, du får inget lån alls”, utan det är något i stil med ”nej lilla bortskämda flicka, du har inte råd med just detta objekt”.
Nä min dotter vill ju inte bo två mil från stan i ett område som gud glömt! Det är väl inte "bortskämt"?
2021-06-10, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Nä min dotter vill ju inte bo två mil från stan i ett område som gud glömt! Det är väl inte "bortskämt"?

Det vill ingen göra. Men ärligt talat, om din dotter har en stabil inkomst och tillräcklig insats är det inga problem alls. Dock måste man ha uppemot 500k i insats om man inte vill bo på 19 kvm I närheten av stan.

Du borde ju haft någon känning kring om dottern hade detta eller ej?
2021-06-10, 07:03
Medlem
Citat:

Har hon inte råd med något annat så får hon nöja sig med det. Jag vill ha ett stort hus med stor trädgård mitt i Göteborg. Dessutom vill jag ha en Porsche på uppfarten. Jag har inte råd, därför får jag inte det. Enkelt.
2021-06-10, 08:04
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är problemet?

Vi har tomma hus i Sverige också. Aka ödekåkar. Ser inte riktigt att det knäcker landet.
Problemet är när man gör affärer av bostäder och försöker tjäna pengar på dem, istället för att bo i dem. Att ha tomma hus mitt i London är ett extremt slöseri med resurser och gör naturligtvis folk vansinniga.
2021-06-10, 08:06
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Det intressanta är att du över samma tid hade fått just den exakta summan på börsinvesteringar givet ett eget startkapital på samma summa, och sedan inga ytterligare insättningar:

https://imgur.com/a/M7dSYQr

Bostadskarusellen är helt uppenbart orsaken till att så få svenskar sparar aktivt på börsen (enligt statistik så sparar folk som tjänar 50.000-60.000 kr i månaden fortfarande bara 4-5.000 kr/månad i snitt). Varför skulle man göra det, när man kan som du säger bo gratis och nyttja massiv hävstång genom det ursprungliga bostadsköpet.

Det osunda ligger i att företag på börsen gått med vinst genom att öka sin konkurrenskraft och innovationskapital. Bostäder däremot har mestadels inflaterat i pris.
Så är det, fina bostäder i Stockholm har hållit samma enorma takt uppåt i pris som börsen. Det kan inte vara en slump, men är ändå väldigt underligt för den finns ingen koppling mellan dessa två sätt att lägga sina pengar. Tvärtom är de totalt åtskilda, aktier har man enbart som investering medans bostäder bor man i. Att bostäder också blivit investeringar är förödande för miljoner svenskar som bara vill bo.
2021-06-10, 08:08
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad är skillnaden med att låna 15 mille och 3 mille? Alla har olika standader, och löner.
Det är som att fråga "vad är skillnaden på en årslön på 500k och en årslön på 2.5M. Det är ganska stor skillnad, typ en Ferrari istället för en Volvo som pappas bil.

Jag tror inte du har särskilt mycket på ditt bankkonto. Du verkar inte ha respekt för 1mkr, så det beloppet har du garanterat inte.
2021-06-10, 08:10
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Håller man på med aktier i den miljonstorleken så vet man att belåna sig så att så mycket pengarna som möjligt kan vara kvar i aktier.
Och alla som har riktigt mycket pengar vet att man aldrig lånar till aktier. Rätt var det är spricker aktiebubblan, typ vart 5:e år.
2021-06-10, 08:26
Medlem
cavvemans avatar
Nu har jag själv inte något bostadslån i och med att jag bor i hyresrätt.
Men jag har läst om den hösten när Sverige hade 500% ränta(3 dagar), 25%, 50% osv.
Förhoppningsvis kommer vi inte upp i de nivåerna igen.

Men om man inte räknar på sitt bostadslån med en ränta på 6-7% så gör man sig en rejäl otjänst.
För man kan inte veta hur framtiden ser ut med sjukskrivning, varsel etc.
2021-06-10, 08:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Kan vara så att hon inte fick låna till kontantinsatsen. Det lånet kan banken neka. Och då har vi en förklaring. Hon måste spara mer innan hon kan köpa tillräckligt dyra bostäder.

Men sedan var det väl Sundsvall du sa. Där borde man väl inte behöva komma mer än någon km från mitten innan det är nästa gratis.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-nacksta-sundsvalls-kommun-nackstavagen-30b-17500598
Här har vi 40 kvm för 350 kSEK. 2 km från centrum. Varför ska din dotter ens behöva låna?

Har hon, som du säger jobbat, som civ ek i flera år, så har hon kunnat spara 10 k i månaden i 3 år. Det är 360 k. Hon behöver inte ens låna.
2021-06-10, 09:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Problemet är när man gör affärer av bostäder och försöker tjäna pengar på dem, istället för att bo i dem. Att ha tomma hus mitt i London är ett extremt slöseri med resurser och gör naturligtvis folk vansinniga.
Säg att jag köper en Porsche och ställer i garaget och inte använder. Vad är problemet med det?

Det du beskriver är inte ett problem. Utan att en del individer har mentala issues.

Den region som nämns blir ju lika intressant som Detroit. Och i en fri marknad växer nya områden upp där priserna stiger. Och i nya Detroit faller dom. Problem gone.
2021-06-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Och alla som har riktigt mycket pengar vet att man aldrig lånar till aktier. Rätt var det är spricker aktiebubblan, typ vart 5:e år.

Att ta huslån och behålla kapital på börsen är inte samma sak som att låna till aktieköp.
2021-06-10, 10:55
Medlem
Lavas avatar
6 av 8 partier vill sänka ränteavdraget.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/magdalena-andersson-oppnar-upp-for-minskade-ranteavdrag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in