2021-06-09, 21:50
Medlem
Jag har blivit erbjuden ett jobb på ett företag som heter Patia AB. Aldrig hört talas om detta förut men det jobb jag blivit erbjuden är som behandlingsassistent. För tillfället studerar jag men detta är över sommaren så det är inget arbete jag tänker satsa på helhjärtat. Hur är det att jobba som behandlingsassistent? Är det någon som jobbat som behandlingsassistent hos Patia?
Citera
2021-06-09, 21:54
Aldrig jobbat på det företaget men jobbar med det. Beror på vad för typ av ställe du hamnar på. Är det ett gruppboende ? ? Vad för typer av diagnoser ? Psykisk ohälsa ? Självskadebeteende ? Utåtagerande ? Epilepsi ? Utvecklingsstörning ? Unga ? Gamla ? Tvång? Hur stort är det ?

Men ser som sagt olika ut pga vilken grupp av människor du jobbar med. Är de självgående eller är det stort omsorgsbehov ?

Men att jobba som det överlag , jag tycker det är jätte roligt ( duh annars skulle jag inte gjort det i mer än 10 år) . Roliga utmaningar roliga människor . Visst såklart det kan vara tufft ibland . Alla människor har ju sin personlighet med styrkor och svagheter . Mycket gör ju också vilken arbetsgrupp man hamnar i. Vad för pedagogik och hjälpmedel de använder.

Men lågaffektivt är alltid bra , stresstålig och analyserande är ett måste . Viktigt också att ha skinn på näsan och kunna hålla huvudet kallt . Samt läsa av människor och se kommunikationen annat än i talet .

Så bättre om du kommer med konkreta frågor kan jag svara på dem.
Senast redigerad av Captinhero 2021-06-09 kl. 22:00.
Citera
2021-06-09, 23:00
Medlem
Världens softaste jobb. Känner en behandlingsassistent och när jag själv suttit på behandling så gick behandlingsassistenternas uppgifter ut på:

*Hänga med de intagna
*Dra ut på aktiviteter med de intagna (företaget betalade)
*Spela tv-spel med de intagna
*Påminna om städning
*Ta urinprov
*Skjutsa de intagna
*Gymma i stort sett dagligen med de intagna (företaget stod för gymkort)

Mat åt dem ur kylen på företagets bekostnad.

De jag träffat har själva sagt att det är så soft det kan bli. Ta chansen!
Citera
2021-06-09, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Världens softaste jobb. Känner en behandlingsassistent och när jag själv suttit på behandling så gick behandlingsassistenternas uppgifter ut på:

*Hänga med de intagna
*Påminna om städning
*Ta urinprov
*Skjutsa de intagna

Som sagt allt beror på vilken arbetsplats man jobbar på. Jobbat en del med utåtagerande självskadebeteende utmanadebeteende epilepsi etc.

Så kan skilja sig mycket åt . Men stämmer vissa stunder kan det vara mycket chill och enkelt. Man gör utflykter ,lagar mat, handlar ,spelar spel etc men alla platser har ju inte det så heller .

Man kan ju komma till ett ställe med 6 pers som behöver hjälp med blöjbyten och 3 av dem är utåtagerande och 4 av dem kanske har ep.

Det är inte bara att lalla runt och chilla. Tyvärr finns det arbetare som ”utnyttjar ” soft görat och inte tar arbetet seriöst.
Senast redigerad av Captinhero 2021-06-09 kl. 23:05.
Citera
2021-06-09, 23:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:

*Hänga med de intagna
*Påminna om städning
*Ta urinprov
*Skjutsa de intagna

Lägg till detta att man kan möta en lynnig filur som vill kniva en för någon liten struntsak.

Hade förmodligen varit bland de softaste jobben om det inte vore för att man ofta behandlar personer med riskbeteende, när det inte handlar om funktionsnedsättningar.
Citera
2021-06-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Som sagt allt beror på vilken arbetsplats man jobbar på. Jobbat en del med utåtagerande självskadebeteende utmanadebeteende epilepsi etc.

Så kan skilja sig mycket åt . Men stämmer vissa stunder kan det vara mycket chill och enkelt. Man gör utflykter ,lagar mat, handlar ,spelar spel etc men alla platser har ju inte det så heller .

Man kan ju komma till ett ställe med 6 pers som behöver hjälp med blöjbyten och 3 av dem är utåtagerande och 4 av dem kanske har ep.

Det är inte bara att lalla runt och chilla. Tyvärr finns det arbetare som ”utnyttjar ” soft görat och inte tar arbetet seriöst.

Sant. Jag har ju bara suttit på behandling för missbruk, inte för personer med funktionsnedsättning eller grov psykisk ohälsa.
Men svarade från egen erfarenhet då det inte framgick vad för behandling det rörde sig om.
Citera
2021-06-09, 23:39
Citat:
Sant. Jag har ju bara suttit på behandling för missbruk, inte för personer med funktionsnedsättning eller grov psykisk ohälsa.
Men svarade från egen erfarenhet då det inte framgick vad för behandling det rörde sig om.

Nu har jag aldrig jobbat med folk inom missbruk. Men jobbat med mycket utåtagerande lite schizofrenia ,tvång ,fördärvad hjärnskada .men främst med folk med funktionsnedsättningar.

Så mycket är ju att dels följa rutiner samt kunna läsa av signaler och ”släcka bränder ” innan saker eskalerar.

Nu verkar Patias boenden vända sig främst till missbruk kriminella och psykpatienter . Så inte direkt min expertis även om jag är utbildad inom kbt. Så har väll lite hjälpmedel och tips.
Senast redigerad av Captinhero 2021-06-09 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in