2021-06-09, 22:37
Medlem
BAB7s avatar
Jag är med min Renault ZOE i Polen.
Och igår när jag var ute och körde så började det helt plötsligt höras ett "gnällande" ljud från framvagnen eller någonstans där framme, svårt att lokalisera riktigt var.

Ljudet är relativt högt och hörs tydligt in i bilen när man kör, det låter som ett gnällande ljud och hörs när man svänger på ratten, även om man står still med bilen.
Det hörs även när man kör på ojämn väg.

Vid en laddstation i Konin träffade jag idag på en Nissan Leaf ägare, han trodde ljudet berodde på att oljan tagit slut, och att det är dags att fylla på ny olja någonstans i framvagnen.

Vilken del är defekt?
Räcker det att fylla på olja eller behöver mer göras?
Måste det åtgärdas nu eller kan det vänta tills jag kommer hem till Sverige nästa vecka?
Citera
2021-06-09, 22:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag är med min Renault ZOE i Polen.
Och igår när jag var ute och körde så började det helt plötsligt höras ett "gnällande" ljud från framvagnen eller någonstans där framme, svårt att lokalisera riktigt var.

Ljudet är relativt högt och hörs tydligt in i bilen när man kör, det låter som ett gnällande ljud och hörs när man svänger på ratten, även om man står still med bilen.
Det hörs även när man kör på ojämn väg.

Vid en laddstation i Konin träffade jag idag på en Nissan Leaf ägare, han trodde ljudet berodde på att oljan tagit slut, och att det är dags att fylla på ny olja någonstans i framvagnen.

Vilken del är defekt?
Räcker det att fylla på olja eller behöver mer göras?
Måste det åtgärdas nu eller kan det vänta tills jag kommer hem till Sverige nästa vecka?
😃 olja i framvagnen hjälp. Åk till en verkstad och be dom gå igenom bilen och dina trådar om grejen till bil du har innan du kör något mer med den.
Citera
2021-06-09, 22:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
😃 olja i framvagnen hjälp. Åk till en verkstad och be dom gå igenom bilen och dina trådar om grejen till bil du har innan du kör något mer med den.

Du är väl mekaniker?
Vad tror du felet är?
Citera
2021-06-09, 22:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Du är väl mekaniker?
Vad tror du felet är?
Jag har skruvat i olika grejer i 37 år.
Citera
2021-06-09, 22:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag har skruvat i olika grejer i 37 år.

Men tror du räcker att fylla på olja då?
Eller tror du något är defekt så att det behöver bytas ut?
Citera
2021-06-09, 22:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Men tror du räcker att fylla på olja då?
Eller tror du något är defekt så att det behöver bytas ut?
Det kan vara: styrservon som är på väg att gå sönder, kass bromsbelägg, kass hjullager, bromssköld som ligger mot skivan, en sten mellan skiva och ok eller sköld, dåligt däck, löst hjul, trasigt moment stag, kass bussning, nån plast grej som lossnat någon stans, en mus innanför koffångaren du förstår är det omöjligt att kunna svara på vad det är för fel så åk till verkstad eller be någon titta och känna på grejerna , kör inte innan du vet att den inte ramlar isär och du kör på nån!
Citera
2021-06-09, 23:05
Avstängd
Telepatisks avatar
Öppnat huven?
Varifrån kommer ljudet mer specifikt?
Följer ljudet varvtalet?
Blir det någon skillnad om du kopplar?
Gunga bilen på varsin sida om framhjulen, låter ljudet?

Knappast att du behöver fylla på olja, men du kan ju alltid kolla stickan.
Citera
2021-06-09, 23:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Saknar den gamla goda tiden när du körde en fungerande Mercedes. Du måste ju vara fruktansvärt trött på det där skrotet?
Citera
2021-06-09, 23:12
Medlem
Var skulle man fylla på olja i en framhjulsupphängning?
Googla på framvagnen, om du inte förmår öppna främre huven(locket), och kolla hur det ser ut.
Medans du har huven(locket) öppen kan du passa på att trycka/gunga bilen.
Om det då "gnäller" från en stor rund "grej" som befinner sig nästan rakt ovan framhjulet, så är det förmodligen övre kulleden/stödet för "personbenet*)" som är torrt.
Inte alls ovanligt på bilar - oavsett fabrikat(om dom har "personben").

*)F ö en konstruktion som FORD lanserade för många år sedan, och som större delen av bilvärlden anammat.
Citera
2021-06-09, 23:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det kan vara: styrservon som är på väg att gå sönder, kass bromsbelägg, kass hjullager, bromssköld som ligger mot skivan, en sten mellan skiva och ok eller sköld, dåligt däck, löst hjul, trasigt moment stag, kass bussning, nån plast grej som lossnat någon stans, en mus innanför koffångaren du förstår är det omöjligt att kunna svara på vad det är för fel så åk till verkstad eller be någon titta och känna på grejerna , kör inte innan du vet att den inte ramlar isär och du kör på nån!

Det är inga problem att köra, jag körde 32 mil på polska landsvägar idag, det enda som märks är ljudet, men inget annat.

Bromsbeläggen fram kollade mekanikern när bilen var på verkstad förra veckan, de har 4 mm kvar sa han.
Jag har vridit fullt rattutslag och kollat in, men jag ser inget.
Jag har försökt känna lite men det är svårt att komma till.
Jag har tagit tag i däcken/fälgen och ryckt fram och tillbaks, men då hörs inget ljud.
Citera
2021-06-09, 23:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Saknar den gamla goda tiden när du körde en fungerande Mercedes. Du måste ju vara fruktansvärt trött på det där skrotet?

Mercan står hemma i carporten.
Jag har skaffat ett laddkort som funkar i hela europa nu, så det blir lättare att köra runt där med renaulten.
Citera
2021-06-09, 23:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Var skulle man fylla på olja i en framhjulsupphängning?
Googla på framvagnen, om du inte förmår öppna främre huven(locket), och kolla hur det ser ut.
Medans du har huven(locket) öppen kan du passa på att trycka/gunga bilen.
Om det då "gnäller" från en stor rund "grej" som befinner sig nästan rakt ovan framhjulet, så är det förmodligen övre kulleden/stödet för "personbenet*)" som är torrt.
Inte alls ovanligt på bilar - oavsett fabrikat(om dom har "personben").

*)F ö en konstruktion som FORD lanserade för många år sedan, och som större delen av bilvärlden anammat.

Det var nog det han menade! - polacken i nissan leafen.
Han sa att det kanske var dags att fylla på ny olja om den gamla tagit slut.
Är det skadligt att köra som det är nu?
Eller kan jag vänta tills jag kommer hem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in