2021-06-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det var nog det han menade! - polacken i nissan leafen.
Han sa att det kanske var dags att fylla på ny olja om den gamla tagit slut.
Är det skadligt att köra som det är nu?
Eller kan jag vänta tills jag kommer hem?

Olja till styrservon möjligen, om den nu är oljebaserad, lär av kända orsaker drivas med en elmotor i alla fall, men kan givetvis finnas hydraulik i den ändå.
Citera
2021-06-10, 00:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Vilken del är defekt?

Polacken menade nog olja till servostyrningen. Kolla att nivån i den behållaren är rätt.
Citera
2021-06-10, 00:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Olja till styrservon möjligen, om den nu är oljebaserad, lär av kända orsaker drivas med en elmotor i alla fall, men kan givetvis finnas hydraulik i den ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Polacken menade nog olja till servostyrningen. Kolla att nivån i den behållaren är rätt.

Oljenivån i behållaren till servostyrningen är normal.
Han menade inte den heller.

Han sa att oljan i framvagnen/nere vid hjulen kan var slut, eller att det är för lite olja, att det då behöver fyllas på olja där.
Citera
2021-06-10, 00:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det var nog det han menade! - polacken i nissan leafen.
Han sa att det kanske var dags att fylla på ny olja om den gamla tagit slut.
Är det skadligt att köra som det är nu?
Eller kan jag vänta tills jag kommer hem?

Är inte det något som kollas när du har bilen på service ?
Citera
2021-06-10, 00:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är inte det något som kollas när du har bilen på service ?

Den oljan kollas väl aldrig på service?
Citera
2021-06-10, 00:26
Medlem
killawifes avatar
Oljan till styrservon kan inte "ta slut". Det är ett slutet hydrauliskt system precis som bromsarna. Om oljan har läckt ut så har man en defekt styrservo och du måste då byta eller laga denna.

Hur som helst så verkar det som att din bil har en elektrisk servostyrning så ingen olja som kan ta slut. Åk till en verkstad och kolla vad som är fel. Det kan vara en remstyrning på den som väsnas, precis som en fläktrem men det finns ju ingen info om den där bilen så jag hittar ingen info. Har den samma styrning som en clio tro?
Citera
2021-06-10, 00:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Den oljan kollas väl aldrig på service?

Ingen aning..

Min tankegång vara bara att svagare delar/slit-detaljer kollas lite närmare upp vid service. Renault bör ju önska dig tillbaka vid nästa bilbyte.

Dvs, man är mån om att kunden får ett problemfritt ägande i sin nuvarande bil. Det är ju en knivskarp konkurrens.
Citera
2021-06-10, 00:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Oljan till styrservon kan inte "ta slut". Det är ett slutet hydrauliskt system precis som bromsarna. Om oljan har läckt ut så har man en defekt styrservo och du måste då byta eller laga denna.

Hur som helst så verkar det som att din bil har en elektrisk servostyrning så ingen olja som kan ta slut. Åk till en verkstad och kolla vad som är fel. Det kan vara en remstyrning på den som väsnas, precis som en fläktrem men det finns ju ingen info om den där bilen så jag hittar ingen info. Har den samma styrning som en clio tro?

Nu blev jag lite osäker.. jag blandande nog ihop bromsvätske-behållaren med servoolje-behållaren..

Ett tickande fläktljud från motorrummet hörs när bilen står still med motorn igång, men jag tror det är AC/fläkten som arbetar.

Här är en bild på motorrummet, kanske du kan avgöra något om du tittar på den:https://carsguide-res.cloudinary.com/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg__marking_background__s m_/v1/editorial/2019-Renault-Zoe-hatchback-blue-James-Cleary-1001x565p-%2811%29.jpg
Citera
2021-06-10, 00:57
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Nu blev jag lite osäker.. jag blandande nog ihop bromsvätske-behållaren med servoolje-behållaren..

Ett tickande fläktljud från motorrummet hörs när bilen står still med motorn igång, men jag tror det är AC/fläkten som arbetar.

Här är en bild på motorrummet, kanske du kan avgöra något om du tittar på den:https://carsguide-res.cloudinary.com/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg__marking_background__s m_/v1/editorial/2019-Renault-Zoe-hatchback-blue-James-Cleary-1001x565p-%2811%29.jpg

Haha! Nej jag vill inte gissa. Har du ingen instruktionsbok, det brukar stå i den. Jag hittade en. Den ljusa behållaren till vänster med svart lock är bromsvätska. Den ljusa långa behållaren till höger om mitten är kylarvätska, den blåa till höger om den är Spolarvätska. Servostyrningen sitter på torpedväggen bakom motorn och som jag sa innan så är det elektronisk så det finns ingen olja i den. den verkar inte vara remstyrd heller. Och jag är ledsen, men det finns ingen information om hur den ser ut eller hur man mekar med den då bilen är för ny. Jag hittade en på ebay dock men jag antar att det inte spelar nån roll.

https://www.bruksanvisni.ng/renault/zoe-2019/bruksanvisning
Citera
2021-06-10, 07:42
Medlem
PeterNosters avatar
Man tager sig för pannan

Det finns ingen olja att fylla på i framvagnen. Punkt

Det närmaste man kan komma är ju kulleder som är smörjda med fett.
Förr fanns en smörjnippel så man kunde göra en rundsmörjning.
Numera är lederna engångssmorda så man byter hela leden istället.

Det stämmer ju bra med att det låter när du vrider på ratten oavsett du kör eller inte.

Sa polacken olej eller tłuszcz eller smar?

Vrider sig båda hjulen när du vrider på ratten?

Lyssna på Flattematte. Han är närmast. Det han kallar personben är McPhersonupphängning.

Inne i spiralfjädern till hjulet finns en stötdämpare. Övre delen av den har ett kullager som gör att hjulet kan vridas. Flattematte beskrev var det sitter. Om man öppnar motorhuven och lyssnar där så borde man kunna höra ljudet.

Det finns dock inget att fylla på utan man byter lagret.
Min Peugeot har gått 25000 mil och det låter lite men det är charmigt.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-06-10 kl. 08:16.
Citera
2021-06-10, 10:28
Medlem
Facades avatar
Citat:
Men tror du räcker att fylla på olja då?
Eller tror du något är defekt så att det behöver bytas ut?

Låter som styrservo pump med låg oljenivå.
Jag kan ingenting om din Zoe men tvivlar på att den har hydraulisk styrning, bör vara elservo.
Citera
2021-06-10, 10:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Mercan står hemma i carporten.
Jag har skaffat ett laddkort som funkar i hela europa nu, så det blir lättare att köra runt där med renaulten.
Blir det verkligen lättare att köra runt i en bil som aldrig funkar?

Hur får du ihop den ekvationen?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in